Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Online leadonderzoek in twee minuten

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 17-9-14 17:13

Research voor een verkoopgesprek kan in twee minutenGeloof het of niet, maar je kunt binnen enkele minuten alle informatie over een lead vinden die nodig is voor een effectief verkoopgesprek. Uiteraard is enige voorbereiding op het verzamelen van die informatie noodzakelijk en moet je de juiste bronnen kennen. De belangrijkste bron is het CRM-systeem. Hierin slaan marketing- en verkoopmedewerkers alle relevante informatie over leads op. Het is wijs om de researchtijd zo kort mogelijk te houden en te beperken tot enkele minuten.

Onderstaande richtlijnen kun je gebruiken bij je lead-research.

Tip 1 leadonderzoek - Bekijk de website van de organisatie

Besteed hier niet teveel tijd aan, maar richt je op de meest relevante informatie. Bekijk de homepage en de pagina over de organisatie. Op deze pagina’s kun je nuttige achtergrondinformatie over het bedrijf vinden.

Tip 2 leadonderzoek - Bekijk het bedrijfsprofiel op LinkedIn

Naast dat er vaak nuttige informatie op deze pagina staat, kun je ook kijken of er iemand in het bedrijf gemeenschappelijke connecties heeft. Dit kan van pas komen tijdens je verkoopgesprek.

Ook updates van de organisatie en haar leden kunnen waardevolle informatie herbergen. 

Tip 3 leadonderzoek - Vergeet Facebook niet (als de organisatie daar actief is)

Ook Facebook kan handig zijn tijdens je research. Bekijk niet zozeer wat de organisatie post, maar naar de reacties van hun fans en wat zij op de bedrijfspagina zetten. Hier kunnen zwakke plekken zitten waarvoor jij een oplossing hebt.

Tip 4 leadonderzoek - Google News

Voer de naam van de organisatie in Google News in en kijk of er nog recent over het bedrijf is geschreven. Misschien hebben ze recent een nieuw product gelanceerd, een award gewonnen enz. Ook dit kun je gebruiken in je verkoopgesprek.

Alles wat je in deze paar minuten verzamelt voer je in het CRM-systeem in. Dit zorgt ervoor dat de informatie centraal opgeslagen is, zodat jij of je collega’s altijd de benodigde info bij de hand hebben voor een goed verkoopgesprek.

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

E-mailmarketing: HubSpot of Mailchimp?

Op het gebied van marketingtools is er een enorm breed aanbod, waarbij de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid per...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 29 juli, 2020
Veelgestelde vragen van HubSpot-gebruikers

Marketeers kunnen een bedrijf effectief laten groeien met het gebruik van marketingautomatisering. De HubSpot Marketing Hub is...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 13 juli, 2020
[VIDEO] Meer leads en klanten in 5 stappen met marketingautomatisering

Ondernemers kunnen meer uit hun website halen met marketing automation. Een website is niet alleen een visitekaartje, maar...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 8 juli, 2020