Microsoft Dynamics 365 voor Marketing - uitgelegd in 5 minuten

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit op 20-09-19

image-19

In 2016 heeft Microsoft de volledig vernieuwde Microsoft Dynamics 365 suite gelanceerd waarbij het een fantastische alles-in-1 oplossing heeft neergezet. Hiermee heeft Microsoft CRM, ERP, Office 365 en business intelligence bij elkaar gebracht in een totaaloplossing die alle dagelijkse business processen met elkaar stroomlijnt.

Het enige stukje wat nog miste in de Microsoft Dynamics 365 puzzel was een marketingautomatisering-platform. In het verleden moest Microsoft het hebben van third-party marketingtools, zoals ClickDimensions, maar in de periode na de lancering van Microsoft Dynamics 365 wilde Microsoft haar eigen platform doorontwikkelen naar een toonaangevend alles-in-1 systeem.

In dit blogartikel vertel ik je over Microsoft Dynamics 365 voor Marketing en wat dit kan bieden ten opzichte van andere leveranciers van marketing automatiseringssoftware.

Wat is Microsoft Dynamics 365 voor Marketing?

De eerste toegewijde marketingautomatisering-tool van Microsoft Dynamics 365 richt zich op alle marketingtools die het MKB en grotere bedrijven nodig hebben om succesvol marketing te voeren via verschillende kanalen.

Deze marketing add-on beschikt over robuuste marketingmogelijkheden die uitgebreide campagnes kan opmaken en versturen via een eenvoudige drag-and-drop interface. Daarnaast heeft het alle handvatten om de volledige customer journey te voorzien van gerichte content die op ieder gewenst stadia ingezet kan worden. Deze geautomatiseerde en gepersonaliseerde nurture campagnes voorzien potentiële klanten van de juiste informatie op het juiste moment, zodat zij gemakkelijk door de sales funnel heen worden geleid om vervolgens opgevolgd te worden door sales. Doordat Dynamics voor Marketing volledig geïntegreerd is met de overige modules van Microsoft Dynamics 365 is alle informatie centraal beschikbaar voor de betrokken afdelingen. Op deze manier kan een efficiënte samenwerking ontstaan tussen verkoop, marketing en de klantenservice. Het spreekt voor zich dat Microsoft Dynamics 365 beschikbaar is voor alle moderne devices zoals je desktop, laptop mobiele telefoon of tablet.

Voor wie is Microsoft Dynamics 365 voor Marketing bedoeld?

De marketingtool van Microsoft Dynamics 365 is een volledig marketingautomatisering-platform en is vele malen krachtiger dan standaard meegeleverde marketingsoftware in de meeste CRM systemen. Dit maakt deze tool wat ons betreft minder geschikt voor kleinere organisaties die simpelweg het budget noch de mankracht beschikbaar hebben om de volledige potentie te benutten.

Voor MKB bedrijven die wat meer marketingbudget hebben is Microsoft Dynamics 365 voor Marketing de perfecte toolset om meer traffic en leads te genereren via de verschillende marketingkanalen.

Voor de echt grote bedrijven is deze tool ook toereikend, daarentegen bied Microsoft ook een alternatief, namelijk Adobe Experience Cloud. Voorheen heette dit Adobe Marketing Cloud en is een collectie van online marketing en web analytics producten van Adobe Systems.

De Microsoft Dynamics 365 voor Marketing features op een rij

  • Marketingcampagnes via verschillende kanalen

Maak gebruik van de mooie design tools om gepersonaliseerde en professionele e-mails, landing pages, dynamische formulieren te maken om makkelijker leads te converteren op jouw website.

dynamics marketing

  • Customer journey

Binnen de tool kun je snel en overzichtelijk een customer journey opzetten en daarmee de marketinginspanningen slim inzetten zodat in iedere fase de prospect word voorzien van juiste educatieve content op het perfecte moment. Denk hierbij aan het versturen van een mail op een vast tijdstip of juist geactiveerd door een bepaalde actie van de prospect zoals het downloaden van een eBook of whitepaper op jouw website.

microsoft dynamics marketing

  • Marketing Insights

Voor iedere marketingcampagne geldt dat deze resultaat moet opleveren en met Marketing Insights haal je de juiste tool in huis om het overzicht te bewaren. De business intelligence tool is bedacht om bedrijven te helpen een volledig en informatief beeld te geven door de resultaten duidelijk te visualiseren in een dashboard. Hiermee kun je de data goed analyseren en de marketingstrategieën aan te passen waar nodig voor het maximale rendement.

dynamics marketing 365

  • Evenementenmanagement

Wat Microsoft Dynamics 365 voor Marketing onderscheid van andere marketing platforms is de uitgebreide evenementen management tool. Hiermee haal je alles in huis om een succesvol evenement te plannen.

Alle informatie word overzichtelijk gepresenteerd zodat je in een oogopslag de informatie kunt zien zoals bijvoorbeeld het aantal genodigden, aanmeldingen en afmeldingen, informatie over gastsprekers en evenementenlocatie en de mogelijkheid om aanwezigen na afloop een bedankmail te sturen.

Ook kun je een specifiek evenementportaal aanmaken zodat deelnemers het maximale uit de meeting kunnen halen.

  • Webinars

Ook webinars kun je onderbrengen in de marketing tool van Microsoft Dynamics 365. Door de beschikbare integraties met verschillende third-party webinar platforms kun je eenvoudig webinars organiseren en deze beheren binnen Dynamics 365 voor Marketing. 

  • Leadgeneratie en management

Een succesvolle marketingcampagne levert leads op die sales verder kan opvolgen. Om een zo’n hoog mogelijk rendement te halen uit deze campagnes kun je gebruik maken van lead scoring. Dit is een intelligent scoringssysteem om leads te kwalificeren in elke fase van de customer journey op basis van op vooraf bepaalde regels. Er worden punten toegekend aan verschillende acties zoals het openen van emails, het bezoeken van websitepagina’s of het downloaden van prmium content stukken. Zodra de score een bepaald niveau heeft bereikt wordt een ‘Marketing Qualified Lead’ omgezet naar een ‘Sales Qualified Lead’ zodat een verkoopmedewerker deze verder kan opvolgen.

Op deze manier word verkoop niet lastig gevallen met leads die nog niet klaar zijn om te kopen en kom je altijd in contact op het perfect moment.

  • Microsoft Dynamics 365 Portals

Naast een evenementenportaal, zoals eerder vermeld, bied deze feature de mogelijkheid om tevredenheid te meten onder klanten en deelnemers van een evenement.

Tarieven Dynamics 365 voor Marketing

Microsoft Dynamics 365 voor Marketing is te verkrijgen als een los pakket echter zien we dat niet vaak gebeuren. De reden hiervan is dat Microsoft een fikse korting aanbied, soms wel tot 50%, zodra je deze combineert met een van de andere Microsoft Dynamics 365 voor Customer Engagement producten.

Het prijsmodel verschilt van de andere Customer Engagement producten waarbij je betaald per gebruiker per maand. In plaats daarvan word je belast op basis van het aantal contactpersonen dat jij in je portaal hebt staan. Standaard krijg je toegang tot 10.000 contactpersonen en kun je uitbreiden per 5.000 extra per keer. Een belangrijk tip is om schoon te werken, regelmatig met ontwikkelde record te verwijderen en om regelmatig een handmatige opschoning te verrichten.

Conclusie

Zoek je een alles-in-1 CRM en is één van je doelstellingen om meer leads te genereren, dan is Microsoft Dynamics 365 voor Marketing wellicht de oplossing voor jou. Benieuwd naar de mogelijkheden en de licentietarieven voor Nederland? Neem dan contact op met mijn collega Martijn:

Afspraak microsoft dynamics 365

 

 

Maarten de Wit
Geschreven door Maarten de Wit
Maarten is CRM-adviseur bij Systony. Hij staat altijd klaar om organisaties te helpen bij het vinden van een passende CRM-oplossing en ervoor te zorgen dat ieder CRM-project een succes wordt.