Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

[VIDEO] Meer leads en klanten in 5 stappen met marketingautomatisering

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 8-7-20 14:25


Ondernemers kunnen meer uit hun website halen met marketing automation. Een website is niet alleen een visitekaartje, maar kan ook een machine worden voor leadgeneratie. In bovenstaande video vertellen wij hoe je in 5 stappen meer leads en dus klanten genereert door de inzet van marketingautomatisering!

Wat is marketing automation?

Marketing automation, ook bekend onder de Nederlandse naam marketingautomatisering, is een online strategie waarbij je een potentiële klant content voorschotelt om deze te helpen in de buyer journey. In een video leggen Martijn en Maarten uit wat marketing automation precies is en hoe het jou als ondernemer helpt (klik hier voor de video).

 

Zet websitebezoekers om naar leads

Marketing automation is een tool om websitebezoekers om te zetten naar leads. Vandaag de dag oriënteren kopers zich voornamelijk online, zelfs wanneer zij van plan zijn om een offline aankoop te doen. Het is hierdoor niet alleen belangrijk om online aanwezig te zijn, maar ook om in een vroeg stadium de potentiële koper aan je te binden en te tonen dat jij de juiste partij bent. Dit doe je door het delen van kennis. Hiermee win je het vertrouwen van de potentiële klant en bouw je een gunfactor op.

Zet marketingautomatisering succesvol in met deze 5 stappen

Tools voor marketingautomatisering beschikken over een breed pakket aan functionaliteiten, zodat jij het optimale uit jouw website en organisatie kan halen. Met 5 belangrijke stappen leg je een solide fundering om succes te boeken met marketing automation. In bovenstaande video gaan wij uitgebreider in op de stappen.

  • Stap 1: Optimaliseer je website
    Met jouw website wil je uiteraard goed scoren in zoekmachines. Met het aanbieden van relevante en informatieve content zorg je ervoor dat zoekmachines ook materiaal hebben om je website goed te laten scoren. Maar er is meer nodig. Door je website te optimaliseren help je zoekmachines om jouw content goed te kunnen ‘lezen’ en beoordelen. In ons eBook Meer Online Verkeer helpen wij je op weg!

  • Stap 2: Geef je doelgroep online cadeautjes waar ze echt wat aan hebben
    Je wil niet alleen dat mensen op jouw website komen voor informatie, maar ook dat zij er langer blijven. Zorg daarom dat je niet alleen de informatie biedt die zij zoeken, maar ook een ‘cadeautje’ weggeeft. Bijvoorbeeld in de vorm van een eBook of whitepaper met nog meer informatie over het onderwerp, die zij gratis kunnen downloaden. 

  • Stap 3: Ontwerp een goede social media strategie
    Je hebt een website met geweldige content, deze wil je vervolgens ook onder de aandacht brengen. Kijk op welke social media platformen jouw doelgroep zich bevindt en zorg vervolgens voor een goede social media strategie.

    Niet alleen kan je jouw ‘cadeautjes’ zoals eBooks en whitepapers onder de aandacht brengen, ook is social media uitermate geschikt om nieuwe blogartikelen te promoten. Jouw social media strategie kan deze nieuwe content tevens een goede SEO-boost geven. Eén van de indicatoren van zoekmachines is namelijk ook hoe goed content wordt gelezen. Goede content wordt beter gewaardeerd. Niet alleen door je bezoekers, maar ook door zoekmachines.

  • Stap 4: Maak krachtige landingspagina’s
    Maak van een websitebezoeker een lead door het inzetten van landingspagina’s. Dit zijn speciale pagina’s waar bijvoorbeeld een eBook of whitepaper gedownload kan worden. In Voordat dit kan worden gedownload, moet een websitebezoeker zijn of haar contactgegevens achterlaten. De websitebezoeker heeft zich hiermee kenbaar gemaakt als geïnteresseerde in jouw product of dienst.

    In het blog ‘Hoe maak je een landingspagina die converteert?’ vertellen wij je hoe je een krachtige landingspagina bouwt.

  • Stap 5: Gebruik slimme formulieren
    Om websitebezoekers om te vormen tot leads maak je op een landingspagina gebruik van formulieren. Hier vullen zij hun gegevens in om bijvoorbeeld iets te kunnen downloaden. Deze formulieren zorgen er letterlijk voor dat een websitebezoeker een lead wordt.

    Beperk je bij de eerste keer invullen tot de belangrijkste gegevens, zoals naam en e-mailadres. Met het inzetten van slimme formulieren kan je bij een volgende download een formulier aanbieden met wederom het e-mailadres (ter controle), aangevuld met relevante vragen over het bedrijf van de lead. Met slimme formulieren kan je dus iedere keer andere vragen voorschotelen, om zo subtiel steeds meer informatie te verzamelen.

De beste tool voor marketing automation

Als je marketingautomatisering in wil zetten om van jouw website een leadmachine te maken, dan wil je natuurlijk de beste marketingtool gebruiken.  Er zijn inmiddels een heleboel tools voor marketing automation, maar er is maar één systeem dat er met kop en schouders bovenuit steekt. En dat is HubSpot.

HubSpot Marketing Hub is al jarenlang de marktleider en tevens beste software voor marketingautomatisering (Bron: G2). Het alles-in-1-marketing-platform biedt alle tools voor online succes en helpt je om met data-gestuurde contentmarketing veel marketingrendement te behalen. De mogelijkheden van HubSpot Marketing Hub zijn zeer uitgebreid, we laten je deze graag zien tijdens een vrijblijvende demo! Boek hiervoor een afspraak in de agenda van Martijn of Maarten.

Wil je eerst rustig lezen over de functionaliteiten van HubSpot Marketing Hub? Download dan het HubSpot productoverzicht. Hierin vertellen wij tevens over HubSpot CRM en de andere hubs. Ieder krachtige stand-alone tools, die samen een krachtige combinatie vormen.

Download het productoverzicht

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

Overstappen van Salesforce naar HubSpot CRM: Hoe gaat dat?

Je bent nu niet tevreden over Salesforce als CRM-systeem en wilt graag overstappen naar HubSpot CRM. Maar hoe gaat dit in zijn...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 3 augustus, 2020
[VIDEO] Ontdek de kracht van HubSpot Sales Hub in een paar minuten

Zoek je een tool om jouw verkopers optimaal te ondersteunen? HubSpot Sales Hub is hier de juiste tool voor! In bovenstaande...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 30 juli, 2020
E-mailmarketing: HubSpot of Mailchimp?

Op het gebied van marketingtools is er een enorm breed aanbod, waarbij de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid per...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 29 juli, 2020