Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 02-05-19

werken op laptop
Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit onderzoek onder marketeers van ruim 100 Nederlandse bedrijven.

Ieder jaar wordt de E-mail Benchmark uitgevoerd. Hierbij worden niet alleen de resultaten van e-mailmarketing onderzocht, maar ook de trends en uitdagingen op gebied van marketing. In dit blog zetten we de cijfers op een rij.

E-mailmarketing belangrijker dan SEO

Uit de E-mail Benchmark 2019 is naar voren gekomen dat Nederlandse marketeers e-mailmarketing als belangrijkste online kanaal zien. SEO en SEA volgen op de tweede en de derde plaats. Met e-mailmarketing wordt traffic gegeneerd naar de website of bijvoorbeeld winkel.

Toch is het resultaat opvallend te noemen, aangezien SEO draait om online vindbaarheid. E-mailcampagnes worden daarentegen uitsluitend verstuurd naar jouw, wellicht (deels) aangekochte, bestaande contacten. Het succes van e-mailcampagnes wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,04. Het is daarom wel begrijpelijk waarom hier de grote voorkeur aan wordt gegeven.  

Personaliseren van e-mails is belangrijk

Het segmenteren en personaliseren van e-mailcampagnes wordt door de marketeers als zeer belangrijk gezien. Maar liefst 90 procent van de onderzochte bedrijven segmenteert en 84 procent past personalisatie toe.

Van de bedrijven voert 82 procent zelf de e-mailmarketingactiviteiten uit. Het hebben van een e-mailstrategie is erg belangrijk, omdat je alleen zo echt succes kan boeken met je campagne. Van de bedrijven die zelf e-mailmarketingactiviteiten uitvoeren, heeft dan ook 84 procent een strategie voor e-mailmarketing.


Belangrijkste uitdaging en trend

Marketing automation is al jarenlang een marketingtrend, maar ook jarenlang de belangrijkste e-mailmarketinguitdaging. De uitdaging staat met 65 procent bovenaan, gevolgd door databasemanagement met 42 procent. Artificial Intelligence wordt gezien als een belangrijke marketingtrend, als uitdaging voor e-mailmarketing is dit anders. Slechts 4 procent van de Nederlandse marketeers ziet dit als uitdaging.

Ook als e-mailmarketingtrend staat marketing automation bovenaan, met maar liefst 52 procent. Het 360-graden-klantprofiel volgt met 40 procent en behavioral targeting met 37 procent.


Inzetten van marketing automation

Met marketing automation kan je niet alleen e-mailcampagnes verzenden, maar veel meer. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos te noemen, in ieder geval is er genoeg mogelijk om het maximale uit jouw e-mailcampagnes te halen. Zo kan je met marketing automation je campagnes segmenteren, alle resultaten meten, internetgedrag meten, maar ook bijvoorbeeld inbound marketing toepassen.

De nummer 1 tool op het gebied van marketing automation is en blijft HubSpot. Al jarenlang de marktleider en beste software (bron: G2). Benieuwd naar de mogelijkheden van HubSpot Marketing Hub én hoe het jouw bedrijf kan ondersteunen? Vraag een demo aan!

Vraag een HubSpot trial

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

De belangrijkste nieuwe functies in HubSpot

Ieder jaar houdt HubSpot het evenement Inbound. Dit is hét moment waarop alle nieuwe grote productupdates worden...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 5 september, 2019
Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019