Maak een goede start met Microsoft Dynamics 365

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 23-10-19

dynamics 365

De juiste training zorgt voor een belangrijke basis voor het laten slagen van jouw CRM-implementatie, zo ook bij Microsoft Dynamics 365. Tijdens trainingssessies leren gebruikers de functionaliteiten van het CRM-systeem kennen en hoe zij hier op de juiste manier mee kunnen werken. In dit blog vertel ik meer over een goede start met CRM.

Trainingstraject begint met een trainingsplan

De implementatie van een nieuw CRM-systeem kost de nodige tijd. Er gaan enkele weken overheen voordat de nieuwe software draait en voorzien is van al jouw data. Om direct aan de slag te kunnen met jouw nieuwe CRM-systeem, is het belangrijk om vroeg in het implementatietraject te starten met het opzetten van een trainingsplan.

In dit trainingsplan wordt een gebruikersbestand gemaakt, waarin het aantal gebruikers en de gebruikersrollen wordt vermeld. Niet iedere gebruiker hoeft namelijk toegang te hebben tot alle gegevens en/of modules. Vervolgens wordt beoordeeld welke medewerkers bepaalde trainingen nodig hebben. Ook dit is toegespitst op de gebruikersrollen van jouw medewerkers.

Samenstelling van trainingsgroepen

De trainingen voor Microsoft Dynamics 365 moeten per functionele groep worden gegeven, zodat medewerkers ook daadwerkelijk de informatie krijgen die voor hen relevant is. Een medewerker van de administratie zal het CRM-systeem namelijk anders gebruiken dan iemand van marketing.

Het opdelen van medewerkers in functionele groepen helpt niet alleen positief in de kennisoverdracht, ook helpt het om de gebruikersacceptatie te verhogen. Het is aan te raden om trainingen te geven aan groepen van maximaal 6 personen, zodat er ruimte blijft voor vragen en oefeningen tijdens de trainingen. Deze oefeningen zijn belangrijk om het leren te versterken, mensen leren namelijk vaak beter door te doen.

Tevens moeten trainingen niet te lang duren. Wij raden aan om een trainingssessie maximaal 4 uur te laten duren, zodat de concentratie kan worden vastgehouden.

Training speciaal voor jouw organisatie

Iedere organisatie gebruikt een CRM-systeem op een andere manier, of gebruikt bijvoorbeeld bepaalde functies heel intensief. Vooraf zal de trainer daarom een trainingssessie voorbereiden die gericht is op hoe jouw organisatie Microsoft Dynamics 365 gaat gebruiken.

Gebruikt jouw marketingafdeling Dynamics 365 for Marketing? Dan zullen de marketingmedewerkers hier een speciale training over krijgen. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor medewerkers van de buitendienst, zij krijgen weer een speciale training over het gebruik van Dynamics 365 for Service.

Trainingen lijken wellicht generiek, maar zijn maatwerk omdat iedere organisatie een CRM-systeem anders gebruikt. Er is daarom altijd ruimte voor verzoeken om bijvoorbeeld bepaalde modules of functies extra uit te lichten.

Een goede start voor iederéén

De traingingen zijn bedoelt voor iedereen die met Microsoft Dynamics 365 gaat werken, uit alle lagen van de organisatie. Ook managers heeft behoefte aan een training. Zij gaan het CRM-systeem anders gebruiken dan de eindgebruikers en hebben daarom een specifieke training nodig. Daarom is het belangrijk ook managers in te delen in een trainingsgroep.

Tijdens de trainingssessies voor managers en leidinggevenden wordt ingegaan op de speciale managementtools van Microsoft Dynamics 365, zoals bijvoorbeeld doelstellingen, automatische meldingen op KPI’s en dashboards.

Opfristrainingen en nieuwe medewerkers

Niet iedere medewerker is even digitaal vaardig of pakt nieuwe ontwikkelingen even snel op. Hier moet ook rekening mee gehouden worden. Plan indien nodig één of meerdere opfristrainingen. Hier krijgen de medewerkers een snelle opfriscursus en de ruimte om vragen te stellen over het CRM-systeem.

Iedere organisatie heeft te maken met verloop, maar ook vaak met groei. Nieuwe medewerkers worden verwelkomt in de organisatie, maar zij kunnen wellicht nog niet werken met Microsoft Dynamics 365. Om hen een goede start te bieden en de gebruikersacceptatie in jouw organisatie hoog te houden, is het aan te raden om nieuwe medewerkers een training te laten volgen.

Benieuwd naar de trainingsmogelijkheden?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor trainingen voor Microsoft Dynamics 365? Neem dan contact op met Martijn. Via onderstaande knop kan direct een afspraak worden gemaakt in zijn agenda.

Afspraak microsoft dynamics 365

 

Meer artikelen over Microsoft Dynamics 365 die relevant zijn:

Microsoft Dynamics 365 licenties
Microsoft Dynamics 365 Marketing
Waarom kiezen voor Microsoft Dynamics 365?
De voordelen van Microsoft Dynamics 365

 

 

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.