Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Leadgeneratie belangrijkste reden inzet marketingautomatisering

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 5-7-18 13:09

werken op laptop

Leadgeneratie is belangrijkste reden waarom marketingautomatisering wordt ingezet, zo blijkt uit het B2B Marketing Trendrapport 2018.

Het rapport is in juni verschenen en is tot stand gekomen na kwantitatief en kwalitatief onderzoek onder ruim 400 Nederlandse B2B-marketeers. Het rapport geeft hiermee een realistisch beeld over hoe marketingautomatisering wordt ingezet in Nederland. 

Wat is marketingautomatisering?

Marketingautomatisering stroomlijnt het proces van contentmarketing en data. Het betreft hier veelal een online platform of software waarin alle tools worden geboden om content geautomatiseerd en gepersonaliseerd te creëren, publiceren, te promoten en dat proces keer op keer te blijven verbeteren.

Doel is meer verkeer te trekken naar de website, dat verkeer te converteren aan de hand van content en de leads op te voeden en te helpen door hun koopproces.

Genereren van waardevolle leads

Voor 32 procent van de marketeers is het genereren van leads de belangrijkste reden om marketingautomatiseringsoftware in te zetten. In 2017 was dit nog 26 procent.

Met de inzet van marketingautomatisering wordt ook de meetbaarheid van het effect van content verbeterd. Het analytische deel is voor 18 procent van de marketeers de belangrijkste reden om gebruik te maken van marketingautomatiseringsoftware.

Een lead wil je zoals beschreven helpen door het koopproces totdat deze klaar is voor een gesprek met de verkoper of adviseur. Dit doe je door per email relevante en interessante content aan te blijven bieden én te meten of iemand deze content tot zich neemt. Veel marketeers gebruiken de software om leads op te warmen (te nurturen). Voor 19 procent van de B2B-marketeers in Nederland is dit zelfs de belangrijkste reden om marketingautomatisering in te zetten.


Kortom: Marketingautomatisering is, ook in Nederland, een belangrijke tool voor het genereren van leads en deze op te warmen tot sales qualified lead.

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook
Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij is zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

Wat is marketingautomatisering?

Marketingautomatisering is het gebruik van technologie en software om geautomatiseerd marketingactiviteiten door te voeren....

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 13 mei, 2020
HubSpot voortaan ook in het Nederlands beschikbaar

HubSpot staat bekend om zijn innovatieve karakter en werkt continu aan het verbeteren van het CRM-systeem en de verschillende...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 8 mei, 2020
De nieuwe updates van HubSpot op een rij | april 2020

HubSpot blijft werken aan doorontwikkeling van het platform en heeft recentelijk weer een groot aantal updates doorgevoerd....

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 30 april, 2020