Leadgeneratie belangrijkste reden inzet marketingautomatisering

Marnix Otten
Door Marnix Otten op 05-07-18

werken op laptop

Leadgeneratie is belangrijkste reden waarom marketingautomatisering wordt ingezet, zo blijkt uit het B2B Marketing Trendrapport 2018.

Het rapport is in juni verschenen en is tot stand gekomen na kwantitatief en kwalitatief onderzoek onder ruim 400 Nederlandse B2B-marketeers. Het rapport geeft hiermee een realistisch beeld over hoe marketingautomatisering wordt ingezet in Nederland. 

Wat is marketingautomatisering?

Marketingautomatisering stroomlijnt het proces van contentmarketing en data. Het betreft hier veelal een online platform of software waarin alle tools worden geboden om content geautomatiseerd en gepersonaliseerd te creëren, publiceren, te promoten en dat proces keer op keer te blijven verbeteren.

Doel is meer verkeer te trekken naar de website, dat verkeer te converteren aan de hand van content en de leads op te voeden en te helpen door hun koopproces.

Genereren van waardevolle leads

Voor 32 procent van de marketeers is het genereren van leads de belangrijkste reden om marketingautomatiseringsoftware in te zetten. In 2017 was dit nog 26 procent.

Met de inzet van marketingautomatisering wordt ook de meetbaarheid van het effect van content verbeterd. Het analytische deel is voor 18 procent van de marketeers de belangrijkste reden om gebruik te maken van marketingautomatiseringsoftware.

Een lead wil je zoals beschreven helpen door het koopproces totdat deze klaar is voor een gesprek met de verkoper of adviseur. Dit doe je door per email relevante en interessante content aan te blijven bieden én te meten of iemand deze content tot zich neemt. Veel marketeers gebruiken de software om leads op te warmen (te nurturen). Voor 19 procent van de B2B-marketeers in Nederland is dit zelfs de belangrijkste reden om marketingautomatisering in te zetten.


Kortom: Marketingautomatisering is, ook in Nederland, een belangrijke tool voor het genereren van leads en deze op te warmen tot sales qualified lead.

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook
Marnix Otten
Geschreven door Marnix Otten
Marnix is een gepassioneerd marketingmanager met ruime ervaring op gebied van zowel off- als online marketing. Nu ligt zijn hart bij inbound marketing automatisering en laat hij organisaties zien hoe zij maximaal online resultaat kunnen behalen.
Marnix is een Bourgondiër en staat als amateurkok ook geregeld zelf in de keuken.

Gerelateerde artikelen

Wat is het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365

Ben jij benieuwd naar het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365? In dit blogartikel praat ik je bij...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 9 september, 2019
De 8 geheimen voor een succesvolle CRM-acceptatie

Als je CRM succesvol wilt implementeren, dan moet er niet puur naar budget worden gekeken. Er moet gefocust worden op wat jouw...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 19 maart, 2019
Val op met salesvideo’s en verbeter je verkoopresultaten

 

Als verkoper moet je jezelf differentiëren ten opzichte van je concurrentie. Door persoonlijke video’s te gebruiken tijdens...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 14 maart, 2019