De nieuwe functionaliteiten van HubSpot

Bram van Oort
Door Bram van Oort op 05-10-15

nieuwe-functies-hubspotElk jaar organiseert HubSpot het vierdaagse Inbound evenement. Dit is het moment dat de nieuwe functionaliteiten van hun krachtige marketingautomatisering platform bekend worden gemaakt. Ook dit jaar kwam HubSpot met een aantal verrassende updates en uitbreidingen die de marketingautomatisering van jouw organisatie nog makkelijker maken.

In dit artikel behandel ik de nieuwe functionaliteiten van HubSpot en wat zij voor toegevoegde waarde geven bij de marketing van jouw organisatie.

Het HubSpot salesplatform

Vorig jaar kondigde HubSpot tijdens het Inbound evenement HubSpot CRM aan. Dit is een salesplatform dat naadloos samenwerkt met de marketingsoftware. Ter ondersteuning werd ‘Sidekick for business’ gelanceerd. Een tool die je nog meer inzicht geeft in jouw prospects, doordat je precies kan zien wanneer zij hun mails lezen.

Sequences
Aan dit salesplatform is Sequences toegevoegd. Sequences stelt je in staat om je verkoopopvolging te automatiseren. Zoals de naam al zegt maak je geautomatiseerde sequenties die op basis van het gedrag van de prospect uitgevoerd worden.

Voorbeeld: Je stuurt een e-mail met een aanbieding naar de prospect. Met sequences stel je dan een regel in dat als de prospect na vijf dagen niet geantwoord heeft, dat deze automatisch een tweede bericht krijgt. Zo vergeet je nooit meer prospects op te volgen.

hubspot-functie-sequences

Connections in Sidekick for business
Sidekick Connections is de nieuwste uitbreiding binnen Sidekick for business. Sidekick Connections maakt inzichtelijk wie je het beste kunt benaderen bij een potentiële klant. Als iemand binnen jouw organisatie al in contact is met iemand bij de potentiële klant, dan laat Connections dat zien en kun je met één klik geïntroduceerd worden.

hubspot-functie-connections

HubSpot Connect

HubSpot was al te koppelen met een groot aantal andere systemen en met HubSpot Connect wordt dit nog makkelijker. HubSpot heeft gekeken naar de krachtigste software die beschikbaar is en heeft daar integraties voor gebouwd. Deze integraties zijn gebaseerd op één of meerdere elementen:

Data-integratie
Data van ondersteunde software wordt direct beschikbaar in de contacts tool van HubSpot. Koppel je bijvoorbeeld Eventbrite, dan is direct zichtbaar wie zich aan heeft gemeld voor een evenement.

Contact timeline
In de contact timeline is gelijk zichtbaar welke actie een lead heeft uitgevoerd. Zo kun je gelijk zien welke presentaties een lead heeft gekeken in slideshare.

Lists en workflows
Op basis van data uit integraties kunnen lijsten worden gemaakt of workflows worden gestart.

hubspot-functie-connect

Reporting add-on

De reporting add-on voor HubSpot maakt het mogelijk om alle marketing en sales statistieken centraal inzichtelijk te maken en te combineren. De statistieken zijn inzichtelijk via een dashboard wat helemaal naar wens aan te passen is. Zowel gebruikers van het marketing- als salesplatform hebben toegang tot de dashboards, wat de samenwerking tussen de twee afdelingen nog hechter maakt.

hubspot-functie-reporting

Ads add-on

Veel organisaties zetten naast Inbound Marketing ook betaalde advertenties in op bijvoorbeeld LinkedIn en Google Adwords om leads te genereren. Om dit perfect te combineren heeft HubSpot de ads add-on ontwikkelt. Deze add-on maakt het mogelijk om betaalde campagnes voor Adwords en LinkedIn rechtstreeks vanuit HubSpot te creëren.

Naast het creëren van advertenties en campagnes binnen HubSpot is het ook mogelijk om het succes te meten. Omdat HubSpot nog veel meer data meet, wordt eenvoudig de effectiviteit van betaalde campagnes zichtbaar. Het aantal kliks is niet meer leidend, maar de conversie. Je kunt namelijk precies zien welke campagne tot het meeste leads en klanten leidt.

hubspot-functie-ads

Predictive lead scoring

Lead scoring is een krachtig onderdeel van inbound marketing. Op basis van alle informatie die je verzamelt is het mogelijk om punten toe te kennen, zodat alleen de meest warme leads worden doorgezet naar de verkoopafdeling. Aan de ene kan bestaat dit uit informatie zoals branche, bedrijfsgrootte e.d., maar ook informatie zoals het aantal keer dat een lead klikt in links van e-mails, of het aantal formulieren dat ingevuld wordt. Om lead scoring eenvoudiger te maken, heeft HubSpot in de Enterprise Editie de functie predictive lead scoring geïntroduceerd. 

Predictive lead scoring regelt automatisch de scoring van de leads in jouw database. Hierbij wordt gekeken naar het gedrag van klanten en op basis daarvan wordt de meest geschikte lead scoring gecreëerd. Predictive lead scoring werkt alleen als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Je hebt de afgelopen 3 maanden klanten gegenereerd;
  • Je hebt minstens 500 klanten in de HubSpot database;
  • Je hebt minimaal het dubbele aantal leads als klanten in de database.

Predictive lead scoring zorgt ervoor dat de betrokkenheid van leads op een accurate manier gemeten wordt. Hierdoor krijgt de afdeling sales alleen maar de leads van de beste kwaliteit binnen.

hubspot-functie-lead-scoring

Wat is er nog meer aangekondigd?

Naast een aantal grote uitbreidingen zijn er ook wat kleinere aankondigingen gedaan die zeker de moeite waard zijn om te vermelden.

The easy initiative
Zo noemt HubSpot de optimalisatieslag die zij aan de achterkant van de software hebben doorgevoerd. Vrijwel alle tools zijn op het gebied van lay-out en gebruiksvriendelijkheid geoptimaliseerd en werken nu nog makkelijker.

Meertaligheid
De HubSpot software is vanaf nu te gebruiken in zes talen. Naast Engels is HubSpot nu beschikbaar in het Japans, Frans, Duits, Chinees, Spaans en Portugees. Nederlands is helaas nog niet beschikbaar, maar met de groei die HubSpot doormaakt zal dit een kwestie van tijd zijn.

Met alle nieuwe uitbreidingen en aanvullingen wordt HubSpot een nog krachtiger platform en zijn ze vastbesloten om marktleider te blijven.

Bereken je ROI met de Inbound Resultaat Calculator

Bram van Oort
Geschreven door Bram van Oort
Bram is een bevlogen inbound marketing consultant en een online duizendpoot. Digitale marketing is waar hij in uitblinkt, gespecialiseerd in online vindbaarheid en conversieoptimalisatie. Voor online advies of technische vragen rondom marketingsoftware kun je altijd bij Bram terecht.
Bram kun je als filmkenner tegenkomen in diverse filmhuizen. Ook reist Bram graag het avontuur achterna om nieuwe mensen en culturen te leren kennen.

Gerelateerde artikelen

Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019
Wat is HubSpot Marketing en waarom is het interessant?

HubSpot Marketing ondersteunt jouw organisatie met het genereren van leads en uiteindelijke groei binnen jouw organisatie. Het...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 19 maart, 2019