Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Inbound 2016 - belangrijkste lessen en aankondigingen

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 25-11-16 15:52

Inbound-2016-belangrijkste-lessen-aankondigingen.jpg

Bron: Facebook HubSpot

Het jaarlijkse marketingevenement georganiseerd door HubSpot, Inbound 2016, dat inspiratie, nieuwe inzichten en concrete tips biedt op vlak van inbound marketing is achter de rug. Naast alle aankondigingen over de vernieuwingen in HubSpot zijn er ook voorspellingen gedaan over de toekomst van inbound marketing automatisering. Hieronder vind je een aantal interessante voorspellingen.

SEO in 2017

Google resultaten worden tegenwoordig weergeven op meer manieren dan 10 blauwe linkjes. Google maakt steeds meer gebruik van featured snippets (uitgelichte zoekresultaten bovenaan de zoekresultaten in Google), lokale kaart weergave en nog veel meer. Hierdoor kan SEO optimalisatie veel breder en gevarieerder ingezet worden.

Ook bieden, naast Google, andere zoekmachines zoals Bing, Yahoo, Amazon, DuckDuckGo en YouTube kansen voor zoekmachineoptimalisatie. Volgens een onderzoek van Rand Fishkin (oprichter van Moz) is het zelfs zo dat als meer dan 80% van je verkeer van Google afkomt, dat Google je daarvoor kan bestraffen door je website niet hoog te ranken. Daarom adviseert Rand Fishkin om je SEO-strategie in 2017 ook te richten op het creëren van content voor meerdere zoekmachines.

Het creëren van content gebaseerd op de intentie van zoekers blijft belangrijk in 2017. Dit doe je door te achterhalen welke zinnen je klanten gebruiken bij hun zoektocht en wat voor soort content er verschijnt gebaseerd op die zinnen. Als je dit eenmaal in kaart hebt gebracht is je volgende stap om het veel beter te doen dan de concurrentie.

Met on-page SEO op je website kan je je doorklikratio (CTR) verhogen, empathische en doelgerichte content verkleint weigeringspercentages (bounce rates) en verhoogt de tijd dat de bezoeker spendeert op je website en een geoptimaliseerde website design verhoogt conversies. De combinatie van deze zaken is de sleutel naar betere optimalisatie van de SEO van je webpagina’s.

Context is king

De kracht van e-mailmarketing ligt niet (meer) in de frequentie van het versturen van e-mails maar in de context. Daarom is context tegenwoordig koning. Personalisatie en minder frequente mailings zullen je e-mail-marketingstrategie succesvoller maken. Dit kun je het beste bereiken door het segmenteren van je e-maillijsten in meerdere categorieën en het insteken van meer tijd in het schrijven van inhoudelijke en kwalitatieve e-mails om meer respons te krijgen.

Videocontent is booming

Visual storytelling is in 2016 gegroeid en zal naar verwachting een sterker contentmarketingmiddel zijn in 2017. Een interessante ontwikkeling in videoconsumptie is de opkomst van micro-content. Dit zijn korte stukken content, zoals korte video’s die voornamelijk gepubliceerd worden op social media. De videogebruikers van tegenwoordig kijken het liefst beknopte en geluidloze video’s. Dat verklaart weer de populariteit van videoplatformen zoals Snapchat en Instagram.

Videomarketing kan ook goed ingezet worden in het besluitvormingsproces van prospects. Van bewustzijn tot aan klantenbinding, video past in de hele customer-experience. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is aan jou om de eerste stap te zetten.

Kunstmatige intelligentie en machine-learning zijn blijvers

Andere interessante ontwikkelingen op het gebied van digitale marketing zijn kunstmatige intelligentie en machine-learning in de vorm van chatbots. Deze technologie heeft zich in de afgelopen jaren zo snel ontwikkeld dat we er bijna echte conversaties mee kunnen voeren. Denk maar aan Siri (Apple), Cortana (Windows) en Alexa (Amazon). Uit onderzoek van HubSpot onder 1.901 internetgebruikers blijkt dat deze systemen redelijk vaak worden gebruikt:

voice-onderzoek-HubSpot.png

Bron: HubSpot Consumer Behavior Survey Q1 2016

HubSpot heeft hier ook op ingespeeld en heeft een bèta-versie chatbot ontwikkeld, genaamd GrowthBoth. Deze chatbot zal ondersteuning bieden aan sales en marketing. Naast zijn chatfunctie, zal GrowthBoth ook functioneren als personal assistent voor sales en marketing, social media campagnes uitvoeren, afspraken inplannen en rapporten versturen. Darmesh Shah, de mede-oprichter van HubSpot, gelooft dat GrowthBoth een belangrijk onderdeel zal zijn van het aanbod van HubSpot in de toekomst.

Zoals je leest brengt 2017 veel vernieuwingen op het gebied van online marketing met zich mee. Wees voorbereid en zorg ervoor dat jouw marketingstrategie klaar is voor de komende jaren.

eBook Trends in online marketing

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Wat is HubSpot Lead Scoring en hoe pas je het toe?

Het is weer tijd voor een nieuwe video uit de reeks! In deze video trappen we af met alles wat je moet weten over HubSpot Lead...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 8 september, 2021
Wat kost HubSpot? - 2021

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 28 april, 2021
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Wat is jouw eerste gedachte bij gepersonaliseerde content? Vaak denken marketeers gelijk aan technologische snufjes zoals...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 maart, 2021