Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Zo gebruik je HubSpot Workflows bij marketing automation

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 14-10-21 14:15

Marketing automation is een slimme manier om je sales een boost te geven. Je kunt je leads daarmee precies op het juiste moment van de juiste informatie voorzien. Bijvoorbeeld via de website, e-mails en sociale media. Om marketing automation vorm te geven maakt HubSpot gebruik van workflows 
 
In de video vertelt Ellen je wat HubSpot workflows zijn en hoe je ze maakt.  

Wat zijn HubSpot Workflows nou precies?  

Workflows gebruik je dus om je marketing werkzaamheden binnen HubSpot te automatiseren. Een workflow is een proces met allerlei geautomatiseerde acties. Marketing automation helpt je om klanten te maken van je leads.  

Voorbeelden van automatische marketing acties zijn: 

  • Een opvolg e-mail als een websitebezoeker iets heeft gedownload. Dit is een belangrijke actie omdat het het eerste contactpunt is met je klant! 
  • Een taak aanmaken voor een accountmanager als de lead klaar is voor persoonlijk contact. 
  • Het automatisch opvolgen van leads of klanten die al een tijdje niet meer actief zijn geweest.  
  • Het versturen van waardevolle informatie aan je leads met lead nurturing.  

Met behulp van workflows kun je dus ‘lead nurturing’ toepassen. Lead nurturing betekent dat je je leads op het juiste moment van waardevolle informatie voorziet. Om dit te kunnen doen moet je eerst een band met ze opbouwen. 

HubSpot registreert daarom alle interactie met je lead. Zo kom je meer over de interesses en behoeften van je leads te weten. Je begeleidt (individuele) leads vervolgens automatisch bij hun koopreis. Dit proces regel je dus met een workflow.  

Met behulp van lead nurturing bouw je vertrouwen op. Leads zullen daardoor eerder bereid zijn om uiteindelijk jouw product of dienst aan te schaffen. Lead nurturing gebruik je om koude leads warm te maken.  

In de video laat Ellen zien hoe je een eenvoudige lead nurturing workflow in HubSpot maakt.

Waarom gebruik je Hubspot Workflows? 

Marketing automation sluit mooi aan bij Inbound Marketing. Het is een tool om je doelgroep zo efficiënt mogelijk te benaderen. Je helpt je lead op een passend moment aan waardevolle informatie. En daardoor groeit de interesse in jouw product of dienst.  
 
Een workflow stel je zelf samen. Je kunt dus precies bepalen hoe en wanneer je de klant benadert. Stel dat je lead een whitepaper heeft gedownload. Welke informatie wil je je klant daarna verstrekken? Een video met meer informatie over het onderwerp? Een checklist, die aansluit bij de whitepaper? Een voorstel, dat een servicemedewerker contact opneemt? De acties uit de workflow stem je natuurlijk af op het (meetbare) resultaat dat je wilt bereiken.  

Er zijn verschillende soorten workflows. Zo kun je natuurlijk kiezen voor een doorlopende workflow voor websitebezoekers, die iets doen op jouw website. Bijvoorbeeld een video bekijken of een E-book downloaden. Je kunt de acties in je workflow ook afstemmen op een specifieke situatie. Bijvoorbeeld Sinterklaas, kerstmis, de zomervakantie en een webinar. Of je richt je workflow juist op klantbehoud. Bijvoorbeeld om persoonlijke voordeeltjes te geven en terugkomende klanten te belonen met kortingsacties.  
 
Het automatiseren van marketing processen kan je veel voordeel opleveren. Hoe je de workflows het beste inricht hangt van jouw specifieke organisatie af. 

Wil je meer weten over Hubspot Workflows?

Na het zien van deze video kun je aan de slag met je eigen HubSpot workflows. Wil je eens sparren over de mogelijkheden van workflow automatisering? En hoe je met behulp van HubSpot jouw organisatie kunt laten groeien? 

Neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een van onze consultants.  

advies gesprek systony

 

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

Waarom je nu moet overstappen van Microsoft Dynamics 365 naar HubSpot

Zoek je een echt gebruiksvriendelijk en onderhoudsvriendelijk CRM-systeem? Een systeem dat helemaal past bij deze tijd?...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 7 oktober, 2021
[VIDEO] HubSpot Artificial Intelligence - Hoe kan het jou helpen?

Altijd al benieuwd geweest naar Artificial Intelligence binnen HubSpot? In deze video legt Ellen jou uit hoe Artificial...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 22 september, 2021