Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

HubSpot Marketing Hub onboarding & workshops – wat kan je verwachten?

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 13-4-20 14:23
marketing hub onboarding en workshops. Regel je HubSpot onboarding met Systony.

Je hebt besloten om HubSpot Marketing Hub in te zetten om jouw marketingactiviteiten te ondersteunen. Om een vliegende start te garanderen is het noodzakelijk om je goed in te lezen in de mogelijkheden en functionaliteiten van de HubSpot Marketing Hub.  

Een goede en snelle start is wel zo prettig, daarom hebben wij een HubSpot onboarding programma ontwikkeld. Met het programma kan je snel van start én leer je veel over het systeem. In dit blogartikel vertellen we je wat het HubSpot onboarding programma inhoudt en hoe onze HubSpot workshops ervoor zorgen dat je meteen HubSpot in kan zetten binnen jouw organisatie.vliegende start te garanderen is het noodzakelijk om je goed in te lezen in de mogelijkheden en functionaliteiten van de HubSpot Marketing Hub

Wat wordt er bedoeld met HubSpot onboarding?

Maximaal profiteren van de HubSpot Marketing Hub begint bij een goede start. Voor het realiseren van deze goede start kan je kiezen voor onboarding. Maar wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld? Met de HubSpot onboarding leer jij als onervaren gebruiker van de software hoe je het systeem opzet en de benodigde functies inzet om de marketingactiviteiten te optimaliseren. Hierdoor genereer je meer leads en zie je de omzet van jouw organisatie groeien!

Waarom HubSpot Marketing Hub onboarding?

Uiteraard is er veel informatie online beschikbaar over de HubSpot Marketing Hub en kan dit je helpen met het opzetten van de software. Zo is er bijvoorbeeld de HubSpot Academy die je stap voor stap uitlegt wat er mogelijk is binnen de software.

Echter, in de praktijk is voor onze klanten gebleken dat het lastig is om het geleerde gelijk om te zetten in een actieplan die zorgt voor een snelle start met de HubSpot Marketing Hub.

Stappenplan HubSpot Marketing Hub onboarding

Met het onboarding programma ondersteunen wij je met de start van de HubSpot Marketing Hub aan de hand van een persoonlijk en op maat gemaakt programma die past bij jouw organisatie. Het programma bestaat uit drie stappen: 

  • Stap 1 – HubSpot Setup

Om de HubSpot Marketing Hub te laten werken zijn er koppelingen nodig tussen de software en andere systemen binnen de organisatie, maar ook de website en Social Media kanalen om inzichten te verkrijgen.

Met onze ervaring verloopt de setup snel en moeiteloos en worden problemen voorkomen die vaak ontstaan tijdens het instellen van de software. Het volgende kan je verwachten tijdens de HubSpot setup:

  • Installeren van trackingcodes om inzicht te krijgen in het gedrag van de websitebezoekers;
  • Het filteren van interne IP-adressen om statistieken schoon te houden en eigen verkeer uit te sluiten;
  • Domeinen configureren zodat alle HubSpot content draait op het geschikte domein;
  • Integratie van Google analytics;
  • Social media accounts koppelen: Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram;
  • Tijdzones instellen;
  • Teamleden koppelen en rechten instellen.

  • Stap 2 – HubSpot inrichten

Na het uitvoeren van de setup is de HubSpot Marketing Hub bruikbaar. Om optimaal te profiteren van de voordelen die de software levert moet de HubSpot Marketing Hub ingericht worden om de software zo efficiënt en doeltreffend mogelijk te gebruiken. In deze stap worden de volgende punten behandeld:

  • Contactvelden instellen – maak custom contactvelden op basis van wat jij wilt weten van je leads;
  • Het instellen van doelen en dashboards: meet bezoekers, leads en klanten op basis van jouw doelen;
  • Stel privacy instellingen, GDPR en de juiste cookie-instellingen en -melding in;
  • Brandingconfiguratie, zodat jouw huisstijl naar voren komt;
  • Instellen van HubSpot formulieren om leads te synchroniseren in het HubSpot Systeem.


    HubSpot instellen - data analyse met dashboards - HubSpot onboarding met SystonyDashboards binnen HubSpot voor marketingdoeleinden
  • Stap 3 – HubSpot templates

HubSpot beschikt over een aantal standaard templates. Tijdens de derde stap zorgen wij ervoor dat je ook de beschikking krijgt over templates die voldoen aan jouw huisstijl en/of overeenkomen met jouw huidige website. HubSpot templates kun je eenvoudig inzetten voor e-mails, webpagina’s binnen HubSpot, blogs en calls-to-action. De volgende zaken worden ingesteld:

  • 2 e-mailtemplates voor nieuwsbrieven, follow-up e-mails en calls-to-actions;
  • 2 landingspagina en bedanktpagina templates voor leadgeneratie;
  • 1 blogtemplate;
  • Systeempagina’s zoals 404 en 500 foutpagina’s;
  • Opmaak van 3 calls-to-action die bezoekers naar landingspagina’s leiden.

Na het uitvoeren van deze stappen ben je klaar om te starten met HubSpot Marketing Hub. Om de software beter onder de knie te krijgen en vol in te zetten voor marketingactiviteiten komt de onboarding samen met twee workshops.

In deze twee workshops van ieder 6 uur leert jouw marketingteam werken met de HubSpot Marketing Hub. Workshops hebben een interactieve opzet en onderwerpen worden op voorhand met de betrokkenen bepaald.

Basic HubSpot workshop

Met een workshop vergroot je de kennis over HubSpot en bereik je meer rendement met de software. Met deze workshop leg je de basis voor een sterke marketingstrategie met behulp van jouw HubSpot Marketing Hub software. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Zoekwoordenstrategie en bloggen

Door te leren hoe je de juiste zoekwoorden inzet op jouw website en in blogs verhoog je jouw positie in de zoekresultaten. Door deze betere online vindbaarheid bereik je beter je doelgroep, die uiteindelijk klanten kunnen worden.

  • Designmanager

Optimaliseer je website met de designmanager. Leer hoe je deze tool inzet en maak jouw HubSpot pagina’s volledig naar wens.

  • Buyer persona’s

Tijdens de workshop leer je hoe je buyer persona’s creëert en inzet in je marketingcampagnes. Met behulp van deze persona’s is het eenvoudiger om je doelgroep te benaderen en betere resultaten te behalen.

voorbeeld buyer persona voor marketing in HubSpot met de HubSpot workshops van Systony

  • Landingspagina’s en formulieren

Met een goede website en een hoge positie in de zoekresultaten neemt het bezoekersaantal toe. Tijdens dit onderwerp laten we je zien hoe je landingspagina’s en formulieren inzet om deze bezoekers te converteren naar contacten, die je kan opvolgen in de HubSpot Marketing Hub.

  • Calls-to-action

Essentieel voor het converteren van leads is het gebruik van efficiënte calls-to-action. Deze afbeelding of tekst valt op en vraagt om een directe handeling, zoals het aanvragen van een eBook, inschrijven voor een nieuwsbrief of het aanvragen van een productdemonstratie. Tijdens de workshop leer je hoe je een call-to-action maakt en inzet op jouw website.

  • Progressive en smart formulieren

wat leer je in hubspot onboarding? progressive en smart formulieren. HubSpot workshops worden ook aangeboden door Systony.Daarnaast leer je hoe je formulieren in HubSpot relevant maakt voor je bezoeker, bijvoorbeeld met een progressive 

formulier. Als de bezoeker al een keer een formulier op jouw website heeft ingevuld, krijgt deze nu andere vragen. Op deze manier leer je de websitebezoeker steeds beter kennen.

Met een SMART formulier pas je het formulier aan op bepaalde criteria, zoals land, gebruikte device, taal of lifecycle stage.

Advanced HubSpot Workshop

Nog dieper in gaan op de toegevoegde waarde van de HubSpot Marketing Hub? Met de advanced HubSpot workshop kijken we een stapje verder in de mogelijkheden van de software. In deze workshop behandelen we:

  • E-mailcampagnes en A/B-testen

E-mailcampagnes opzetten om potentiële klanten aan je te binden wordt nog steeds vaak ingezet. In deze workshop leer je hoe je de HubSpot Marketing Hub efficiënt kan inzetten en hoe je verschillende e-mailtypes test met A/B-testen. Met deze informatie kun je je e-mailcampagnes steeds optimaliseren en meer resultaten boeken.

  • Leadmanagement en workflows

Met leadmanagement organiseer je al je contactdetails en interacties in één gecentraliseerde omgeving binnen HubSpot en meet je hun potentie aan de hand van een ingestelde lifecycle stage. We leren je hoe je leads verwerkt binnen HubSpot hoe je workflows inzet om deze leads te converteren naar klanten. 

  • Analytics

Met de HubSpot Marketing Hub analyseer je eenvoudig alle data die is gegenereerd met uitgevoerde marketingactiviteiten.  In de workshop leer je hoe je deze datarapporten maakt en in kan zetten om de marketingactiviteiten in de toekomst te verbeteren. 

Analytics binnen HubSpot Marketing Hub - leer er alles over tijdens de HubSpot ontboarding en de HubSpot workshops

  • Social media promotie en monitoring

Verder leer je hoe je social media efficiënt inzet met de HubSpot Marketing Hub. Social media kan namelijk ingezet worden voor leadgeneratie en plan je ver van te voren in zodat je daar geen omkijken meer naar hebt. Vervolgens laten we je zien hoe je deze cijfers kan monitoren, zodat deze resultaten kunnen worden gebruikt om jouw social media campagnes te optimaliseren.

  • Databasemanagement en AVG

Wat essentieel is in HubSpot en in ieder ander softwaresysteem, is het schoonhouden van je data. Met databasemanagement leren we je hoe je zo efficiënt mogelijk omgaat met de software en deze optimaal kan blijven gebruiken, zowel nu als in de toekomst. Een belangrijke ontwikkeling die invloed heeft op databases is de AVG-wet, waar ook aandacht aan besteed wordt tijdens de workshop.

De feiten op een rij

De HubSpot workshops en het HubSpot onboarding programma zorgen voor een vliegende start binnen jouw organisatie met de marketingsoftware. Nog even kort de feiten op een rij:

  • HubSpot Marketing Hub onboarding biedt een vliegende start met de software;
  • Met de HubSpot workshops leer je hoe je de marketingtools van HubSpot inzet voor de beste resultaten;
  • Een op maat gemaakt programma;
  • De HubSpot onboarding heeft een doorlooptijd van twee weken;
  • De twee HubSpot workshops duren ieder 4 uur en worden verdeeld over twee dagen op locatie naar wens.

Meer informatie? Maak gelijk een afspraak met één van onze marketingadviseurs:

advies gesprek systony

 

 

 

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

4 redenen waarom zakelijke groei versnelt met marketingautomatisering

Marketingautomatisering helpt jou om de volgende stap te zetten in het genereren van sales qualified leads. Maar hoe werkt het...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 19 mei, 2020
Wat is marketingautomatisering?

Marketingautomatisering is het gebruik van technologie en software om geautomatiseerd marketingactiviteiten door te voeren....

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 13 mei, 2020
HubSpot voortaan ook in het Nederlands beschikbaar

HubSpot staat bekend om zijn innovatieve karakter en werkt continu aan het verbeteren van het CRM-systeem en de verschillende...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 8 mei, 2020