Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Hoe meet je het effect van online campagnes?

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 14-8-14 13:25

Met tracking URLs meet je het effect van online campagnesHet opzetten van een online campagne vergt veel tijd en inspanning. Het is mede daarom van belang goed te bepalen wat de campagne uiteindelijk heeft opgeleverd. Het is aan te raden de resultaten ook tijdens de looptijd van de campagne te meten en monitoren, zodat er kan worden bijgestuurd waar nodig. Het meten van het effect van campagnes kan eenvoudig door gebruik te maken van zogenoemde tracking URL’s.

In dit artikel leg ik uit wat een tracking URL precies is en hoe je deze implementeert in de uitingen van je online campagne.

Wat is een tracking URL?

Een tracking URL is hetzelfde als een normale URL, alleen heeft een tracking URL een zogeheten tracking token aan het eind. Onderstaand een voorbeeld voor een landingspagina.

Landingspagina URL:
http://www.jouwsite.nl/jouw-landingspagina/

Landingspagina met tracking token:
http://www.jouwsite.nl/jouw-landingspagina/?utm_campaign=jouw-campagne&utm_medium=e-mail&utm_source=jouw-nieuwsbrief

De URL verwijst naar dezelfde pagina. De extra toevoeging aan de URL is de tracking token waarmee je bezoekersgedrag kunt monitoren.

Ontdek HubSpot Marketing Hub

Waarom zou je een tracking URL gebruiken?

Deze vraag is makkelijk te beantwoorden: je wilt resultaat meten. Met behulp van tracking URL’s kun je inkomend verkeer segmenteren op basis van campagne, medium en bron. Dit is essentieel om te bepalen welke marketinginspanningen wel werken en welke niet. Met het alles-in-één marketingplatform HubSpot kun je met tracking URL’s zien welke campagne voor het meeste bezoekers, leads en klanten zorgt.

HubSpot meet per bron het aantal bezoeken, contacten en klanten

Hoe gebruik je tracking URL’s?

1. Kies een pagina die je wilt tracken

In principe kun je tracking tokens aan elke URL toevoegen. Als voorbeeld gebruiken we een landingspagina. We willen weten via welk kanaal we de meeste bezoekers krijgen en hoeveel leads ons dat oplevert. Met HubSpot kun je gebruik maken van de tracking URL builder die HubSpot geïntegreerd heeft (te benaderen via Reports > Reports Home > Tracking URL Builder). Heb je geen HubSpot-account, dan kun je de URL Builder van Google gebruiken.

(Beide URL Builders werken precies hetzelfde. URL’s die je maakt via Google worden verwerkt in de statistieken van HubSpot. URL’s gemaakt in HubSpot zie je overigens ook terug in Google Analytics.)

2. Genereer een tracking URL

Bij het genereren van een tracking URL moet je minimaal de volgende velden invullen:

  • Campaign: dit is de naam van je campagne (bijvoorbeeld promotie-whitepaper-x)
  • Medium: via welk medium verspreid je de link (e-mail, social media, ppc)
  • Bron: Dit is de bron van de link (nieuwsbrief-x, Twitter, Google)

De velden campaign, source en medium zijn verplicht bij een tracking URL

Onze landingspagina URL ziet er dan zo uit:

http://www3.systony.nl/download-gratis-crm-checklist?utm_campaign=online-marketing-check&utm_medium=social&utm_source=linkedin

3. Gebruik de tracking URL in je campagne

Gebruik de tracking URL bij het promoten van de desbetreffende landingspagina. In ons geval gebruiken we de bovenstaande URL voor een bericht op LinkedIn. HubSpot maakt automatisch een verkorte URL aan. Dit kan ook via Bit.ly. Bij Twitter is verkorten niet noodzakelijk, omdat daar URL’s automatisch worden verkort.

Publiceer je bericht met tracking URL

4. Bekijk de statistieken

Het verkeer dat binnenkomt via de tracking URL’s wordt nu gemeten en kun je terugzien in je Analytics-tools. HubSpot-gebruikers kunnen automatisch zien welke campagne, medium of bron zorgt voor welke bezoekers, leads en klanten. In Google Analytics kun je zien hoeveel verkeer er binnen komt en of dit bezoek zorgt voor conversie.

Dit is de basis voor het meten van online campagnes. Door het consistent dorvoeren van tracking URL’s krijg je een veel beter inzicht in de prestaties van online campagnes.

Ontdek meer over de HubSpot Marketing Hub! 

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

Account Based Marketing: zo meet je het succes

Het meten en verantwoorden van resultaten is voor ons als marketeers enorm belangrijk. Op deze manier bewijzen we het succes...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 12 oktober, 2020
HubSpot pakt uit met INBOUND 2020 – Alles wat je moet weten.

Het is op moment van schrijven donderdagochtend 24 september, de ochtend na Inbound 2020. Mijn hoofd tolt nog na van alle...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 24 september, 2020
Moet je gaan voor inbound of outbound marketing?

Ben je als marketeer opzoek naar een nieuwe marketingstrategie en kom je steeds maar 'inbound marketing' tegen? Dat kan...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 15 september, 2020