Hoe meet je het effect van e-mailcampagnes?

Bram van Oort
Door Bram van Oort op 10-09-15

Het effect van e-mailcampagnesE-mailmarketing kan een hele effectieve manier zijn om leads en nieuwe business te genereren. Maar je weet pas hoe succesvol een e-mailcampagne is als je deze op de juiste manier meet. Hiervoor zijn verschillende statistieken beschikbaar. In dit artikel behandel ik de belangrijkste statistieken voor het meten van het effect van e-mailcampagnes.

Door elke campagne te meten kun je deze afzetten tegen de gemiddelde resultaten. Op deze manier heb je snel een duidelijk beeld of een e-mailcampagne goed of slecht presteert.

Bouncerate

Een bounce is een e-mail die niet in de inbox terecht komt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten bounces:

  • Soft bounce: veroorzaakt door een tijdelijk probleem met een geldig e-mailadres zoals een volle inbox of een probleem met de server.
  • Hard bounce: veroorzaakt doordat het e-mailadres niet bestaat of niet langer in gebruik is.

Controleer na elke mailing het percentage bounces en schoon de e-maillijst waar nodig op.

Percentage afgeleverde e-mails

Het percentage afgeleverde e-mails geeft het verband aan tussen het totaal aantal verstuurde e-mails en de daadwerkelijk afgeleverde e-mails. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat e-mailadressen niet meer actief zijn of dat er spelfouten inzitten. Dit zorgt voor een bounce en de e-mail wordt dus niet afgeleverd.

Het percentage afgeleverde e-mails wordt op de volgende manier berekend:

Afgeleverde e-mails / verstuurde e-mails x 100%

Het is belangrijk om de e-maillijst gezond te houden. Streef daarom altijd naar een percentage dat boven de 95% ligt. Ligt het percentage bij een bepaalde campagne lager, dan is het verstandig om te kijken naar de onderwerpsregel en de inhoud van de e-mail. Het kan zijn dat e-mails als spam gemarkeerd worden, waardoor ze niet bij de ontvanger aankomen.

CTR (Click Through Rate)

Hiermee wordt het percentage van het aantal personen die op een link in de mail klikt bedoeld. De CTR wordt op de volgende manieren gemeten:

Totaal aantal (unieke) kliks / afgeleverde e-mails x 100%

De CTR verschilt meestal per type e-mail. Nieuwsbrieven hebben vaak een hogere CTR dan bijvoorbeeld promotiemails. Het is daarom verstandig om de CTR per type e-mail te vergelijken en niet met alle mailings die je verstuurd hebt.

Conversieratio

De conversieratio meet het beste de effectiviteit van een e-mailcampagne en wordt berekend door het aantal personen dat op een link klikt en daarna de gewenste actie uitvoert, zoals het invullen van een formulier of het kopen van een product.

Aantal keer gewenste actie uitgevoerd / aantal kliks x 100%

Waar rekening mee gehouden dient te worden is dat de conversieratio niet alleen afhankelijk is van de verstuurde e-mail, maar bijvoorbeeld ook van de inrichting van de landingspagina.

Voor het berekenen van de conversieratio is er integratie nodig tussen het e-mailplatform en het platform voor websitestatistieken. Deze integratie kan eenvoudig opgezet worden door gebruik te maken van tracking URL’s in de e-mail.

Groeiratio van de e-maillijst

Om e-mailmarketing zo effectief mogelijk in te kunnen zetten is het belangrijk dat de lijst van e-mailadressen continue ververst wordt. Dit wil zeggen dat er nieuwe e-mailadressen aan de lijst moeten worden toegevoegd en dat bounces en uitschrijvingen worden verwijderd uit de lijst.

De groeiratio wordt daarna op de volgende manier berekend:

((Aantal uitschrijvingen + bounces) – aantal nieuwe e-mailadressen) / grootte van de originele lijst x 100%

Minder geschikte statistieken

E-mailplatformen hebben vaak een hoop statistieken beschikbaar, maar niet alles is even geschikt om de effectiviteit van een e-mailcampagne te meten.

Open ratio
Dit is het percentage van het aantal geopende e-mails. Deze statistiek is niet betrouwbaar omdat e-mailplatformen alleen een mail als geopend beschouwen als de afbeeldingen geladen worden. Veel e-mailclients blokkeren standaard afbeeldingen en dat maakt de open ratio niet waarheidsgetrouw. In plaats van de open ratio is het belangrijker om je te focussen op de click through rate.

Uitschrijf ratio
Het aantal uitschrijvingen is niet betrouwbaar om de gezondheid van de e-maillijst te controleren. Het grootste deel van de ontvangers neemt namelijk niet de moeite om zich uit te schrijven, maar zal gewoonweg jouw e-mails links laten liggen. Ook hier geldt dat de click through rate belangrijker is. Het aantal uitschrijvingen gebruik je wel om de groeiratio van de e-maillijst te berekenen en om de lijst mee op te schonen.

Tips voor e-mailmarketing

Bram van Oort
Geschreven door Bram van Oort
Bram is een bevlogen inbound marketing consultant en een online duizendpoot. Digitale marketing is waar hij in uitblinkt, gespecialiseerd in online vindbaarheid en conversieoptimalisatie. Voor online advies of technische vragen rondom marketingsoftware kun je altijd bij Bram terecht.
Bram kun je als filmkenner tegenkomen in diverse filmhuizen. Ook reist Bram graag het avontuur achterna om nieuwe mensen en culturen te leren kennen.

Gerelateerde artikelen

Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019
Wat is HubSpot Marketing en waarom is het interessant?

HubSpot Marketing ondersteunt jouw organisatie met het genereren van leads en uiteindelijke groei binnen jouw organisatie. Het...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 19 maart, 2019