Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Hoe meet je het effect van e-mailcampagnes?

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 10-3-20 11:24

E-mailcampagnes zijn waardevol voor marketingactiviteiten. Hoe maak je e-mailcampagnes meetbaar waardoor je ze kan optimaliseren? Lees het in dit blog: hoe meet je het effect van e-mailcampagnes?

 

E-mailmarketing is een effectieve manier zijn om leads en nieuwe business te genereren. Echter weet je pas hoe succesvol een e-mailcampagne is als je deze op de juiste manier meet. Hiervoor zijn verschillende statistieken beschikbaar die een goed en duidelijk beeld schetsen. In dit artikel behandel ik de belangrijkste statistieken voor het meten van het effect van e-mailcampagnes.

Het meten van e-mailcampagnes

Door elke e-mailcampagne te meten kun je deze afzetten tegen de gemiddelde resultaten. Op deze manier heb je snel een duidelijk beeld of een e-mailcampagne goed of slecht presteert. 

Deze informatie kun je gebruiken om toekomstige e-mailcampagnes te optimaliseren zodat je nog betere resultaten kan behalen met e-mailmarketing! 

Bouncerate van e-mails

Een bounce is een e-mail die niet in de inbox terecht komt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten bounces:

  • Soft bounce: veroorzaakt door een tijdelijk probleem met een geldig e-mailadres zoals een volle inbox of een probleem met de server.
  • Hard bounce: veroorzaakt doordat het e-mailadres niet bestaat of niet langer in gebruik is.

Controleer na elke mailing het percentage bounces en schoon de e-maillijst waar nodig op. 

Percentage afgeleverde e-mails

Het effect van e-mailcampagnes - hoe met je dit? er zijn verschillende meeteenheden om het effect van je e-mailcampagnes te meten!

Het percentage afgeleverde e-mails geeft het verband aan tussen

 het totaal aantal verstuurde e-mails en de daadwerkelijk afgeleverde e-mails binnen je e-mailcampagne. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat e-mailadressen niet meer actief zijn of dat er spelfouten inzitten. Dit zorgt voor een bounce en de e-mail wordt dus niet afgeleverd.

Het percentage afgeleverde e-mails wordt op de volgende manier berekend:

Afgeleverde e-mails / verstuurde e-mails x 100%

Het is belangrijk om de e-maillijst gezond te houden. Streef daarom altijd naar een percentage dat boven de 95% ligt. Ligt het percentage bij een bepaalde e-mailcampagne lager, dan is het verstandig om te kijken naar de onderwerpsregel en de inhoud van de e-mail. Het kan zijn dat e-mails als spam gemarkeerd worden, waardoor ze niet bij de ontvanger aankomen.

CTR (Click Through Rate)

Hiermee wordt het percentage van het aantal personen die op een link in de mail klikt bedoeld.

De CTR wordt op de volgende manieren gemeten:

Totaal aantal (unieke) kliks / afgeleverde e-mails x 100%

De CTR verschilt meestal per type e-mail. Nieuwsbrieven hebben vaak een hogere CTR dan bijvoorbeeld promotiemails. Het is daarom verstandig om de CTR per type e-mail te vergelijken en niet met alle mailings die je verstuurd hebt.

Conversieratio e-mailcampagne

De conversieratio meet het beste de effectiviteit van een e-mailcampagne en wordt berekend door het aantal personen dat op een link klikt en daarna de gewenste actie uitvoert, zoals het invullen van een formulier of het kopen van een product.

De conversieratio bereken je als volgt:

Aantal keer gewenste actie uitgevoerd / aantal kliks x 100%

Waar rekening mee gehouden dient te worden is dat de conversieratio niet alleen afhankelijk is van de verstuurde e-mail, maar bijvoorbeeld ook van de inrichting van de landingspagina.

Voor het berekenen van de conversieratio is er integratie nodig tussen het e-mailplatform en het platform voor websitestatistieken. Deze integratie kan eenvoudig opgezet worden door gebruik te maken van tracking URL’s in de e-mail.

Groeiratio van de e-maillijst

Om e-mailmarketing zo effectief mogelijk in te kunnen zetten is het belangrijk dat de lijst van e-mailadressen continue ververst wordt. Dit wil zeggen dat er nieuwe e-mailadressen aan de lijst moeten worden toegevoegd en dat bounces en uitschrijvingen worden verwijderd uit de lijst.

De groeiratio wordt daarna op de volgende manier berekend:

((Aantal uitschrijvingen + bounces) – aantal nieuwe e-mailadressen) / grootte van de originele lijst x 100%

Minder geschikte statistieken voor e-mailcampagnes

E-mailplatformen hebben vaak een hoop statistieken beschikbaar, maar niet alles is even geschikt om de effectiviteit van een e-mailcampagne te meten.

Open ratio
Dit is het percentage van het aantal geopende e-mails. Deze statistiek is niet betrouwbaar omdat e-mailplatformen alleen een mail als geopend beschouwen als de afbeeldingen geladen worden. Veel e-mailclients blokkeren standaard afbeeldingen en dat maakt de open ratio niet waarheidsgetrouw. In plaats van de open ratio is het belangrijker om je te focussen op de click through rate.

Uitschrijf ratio
Het aantal uitschrijvingen is niet betrouwbaar om de gezondheid van de e-maillijst te controleren. Het grootste deel van de ontvangers neemt namelijk niet de moeite om zich uit te schrijven, maar zal gewoonweg jouw e-mails links laten liggen. Ook hier geldt dat de click through rate belangrijker is. Het aantal uitschrijvingen gebruik je wel om de groeiratio van de e-maillijst te berekenen en om de lijst mee op te schonen.

Meer informatie over e-mailcampagnes

Uiteraard hebben wij de nodige informatie verzameld om jou te ondersteunen bij het opzetten van e-mailcampagnes. Lees één van onze blogs:

Verhoog het succes van e-mailcampagnes

Met ons eBook met tips voor e-mailmarketing ga je aan de slag met een stappenplan voor een krachtig bereik en succesvolle conversies binnen jouw e-mailcampagnes. 

Download nu gratis en vrijblijvend:

Tips voor e-mailmarketing

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij is zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

4 redenen waarom zakelijke groei versnelt met marketingautomatisering

Marketingautomatisering helpt jou om de volgende stap te zetten in het genereren van sales qualified leads. Maar hoe werkt het...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 19 mei, 2020
Wat is marketingautomatisering?

Marketingautomatisering is het gebruik van technologie en software om geautomatiseerd marketingactiviteiten door te voeren....

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 13 mei, 2020
De nieuwe updates van HubSpot op een rij | april 2020

HubSpot blijft werken aan doorontwikkeling van het platform en heeft recentelijk weer een groot aantal updates doorgevoerd....

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 30 april, 2020