Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Hoe bepaal je SMART-doelen voor je Inbound Marketing campagne?

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 8-8-14 16:29

smart-doelen zijn een belangrijk onderdeel van Inbound MarketingHet bepalen van doelen is niet het leukste onderdeel van een campagne. Doelen goed geformuleerd opstellen kan lastig zijn, maar het is belangrijk. Ook voor Inbound Marketing. Het stelt je namelijk in staat om de progressie van je campagne te meten en waar nodig bij te stellen.

We hebben een template ontwikkeld die je helpt bij het bepalen en formuleren van de doelen voor jouw Inbound Marketing Campagne. Download nu het template, dan lopen we deze in dit artikel in zes stappen door en heb je aan het eind je doelen duidelijk.

SMART-doelen

Waarschijnlijk weet je al SMART-doelen zijn. Hoe vervelend het ook is, doelen zijn niks waard als ze niet goed geformuleerd zijn. Om je even op te frissen of voor degenen die niet weten wat SMART betekent:

  • Specifiek: voorzie je doel van cijfers en deadlines. Niet: “Ik wil meer bezoekers.”
  • Meetbaar: zorg ervoor dat je het doel kan meten.
  • Acceptabel: is iedereen die betrokken het eens met het doel?
  • Realistisch: is het doel uitdagend, maar haalbaar?
  • Tijdgebonden: stel een deadline, maar houd het realistisch.

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

Stap 1 – Vat het doel samen

Doelen zijn niet altijd even helder voor marketeers, dus het samenvatten kan moeilijker zijn dan je denkt. Maar door je zelf te dwingen dit te verwoorden, creëer je duidelijkheid en dit helpt enorm. Zet bij doel boven het logo je doel neer in cijfers en geef wat meer uitleg bij de algemene marketingdoelstelling.

Vat het doel samen

Lukt het nog niet? Laat het dan nog even open en vul het aan het einde in, dan zal het wat makkelijker zijn.

(Natuurlijk kun je ons logo vervangen door je eigen logo)

Stap 2 – Categoriseer je doel

Doelen voor Inbound Marketing vallen meestal in 3 categorieën:

  • Het realiseren van meer bezoekers;
  • Meer conversie van bezoekers naar leads;
  • Meer conversie van leads naar klanten.

Kies een categorie voor je doel

Stap 3 – Voer het specifieke aantal in

Nu je een categorie gekozen hebt, is het tijd om er een nummer aan te koppelen. Dit is misschien wel het moeilijkste deel. Daarom zit er voor elke categorie een handige rekenhulp in het template. Dit geeft je een idee naar welk aantal je toe kunt werken.

Als voorbeeld in onderstaande afbeelding. De focus ligt op meer bezoekers naar leads converteren. Je hebt 1000 bezoekers met een conversieratio van 1,6%. Dit voer je in de tweede rekenhulp in en er komt nieuw realistisch aantal uit om naartoe te werken.

Gebruik de handige rekenhulp voor aantallen van je doel

Stap 4 – Koppel een deadline aan je doel

Een doel is pas echt een doel als je er een deadline aan toevoegt. Selecteer de tijd die je denkt nodig te hebben om het doel te bereiken. Dit geeft je een idee van hoeveel inspanning je moet leveren om het doel te behalen.

Stel een deadline aan je doel

Stap 5 – Bepaal het aantal uur dat je per week aan Inbound Marketing kunt besteden

Nu je een deadline hebt, is het tijd om te bepalen of het doel realistisch is. Hoeveel uur kun je per week besteden aan Inbound Marketing? Natuurlijk wil je het liefst zo hard mogelijk groeien in zo’n kort mogelijke tijd. Maar daarvoor moet je wel de nodige uren vrij maken.

Door het aantal uur per week te selecteren, creëer je een kleiner doel die je helpt om het grote doel te bereiken. Dit doel is iets waar je elke week naartoe moet werken om te halen.

Bepaald hoeveel tijd je per week aan Inbound Marketing kunt besteden

Stap 6 – Wees op je hoede voor obstakels

Er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor je doelen niet haalt. Als je weet wat deze obstakels zijn, dan kun je daar rekening mee houden in je planning. Dit maakt je doel een stuk realistischer.

Vul je grootste obstakel in

 

Nu je duidelijke doelen hebt opgesteld, kan het echte werk beginnen. Vergeet vooral niet om behaalde doelen te vieren. En natuurlijk kun je dit template altijd opnieuw gebruiken voor nieuwe doelstellingen.

Succes!

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

Wat is Account Based Marketing?

Bij Systony zijn wij groot fan van Inbound Marketing. Wanneer Inbound Marketing goed wordt uitgevoerd, genereert het meer...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 1 juli, 2020
[VIDEO] Wat is Marketing Automation en hoe helpt het jou verder?

Waarschijnlijk heb je de term Marketing Automation of marketingautomatisering al eens voorbij horen komen. Maar wat is dit...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 3 juni, 2020
Maak online marketing meetbaar met attribution reporting in HubSpot

Waar veel marketeers moeite hebben met het meten van online marketingresultaten, komt HubSpot met een oplossing. Met...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 2 juni, 2020