Het verschil tussen Microsoft Dynamics 365/CRM in eigen beheer en de cloud

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit op 11-09-19

header cloud microsoft dynamics 365

Net als Maximizer CRM biedt Microsoft Dynamics 365 de keuze om het CRM in eigen beheer of in de cloud te draaien. In dit blog vertel ik je over enkele voor- en nadelen van beide opties zodat jij een weloverwogen keuze kunt maken.

Microsoft Dynamics 365 in de cloud of in eigen beheer

Microsoft Dynamics 365 Online
De laatste jaren worden steeds meer CRM systemen verkocht als een Saas-oplossing (Software as a Service). Dit betekent dat je volledig online werkt en je altijd en overal toegang hebt tot jouw CRM portaal via de webbrowser of mobiele app. Je kunt dit zien als een abonnement waarbij je maandelijkse licentiekosten betaald voor het gebruik van de software. Dit model bied als voordeel dat je zelf geen investering hoeft te maken in hardware, software of onderhoud en daarbij zijn er minimale inspanningen nodig door jouw IT-afdeling. Dit doet Microsoft namelijk voor jou.

Microsoft Dynamics on-premise
Zodra je Microsoft Dynamics 365 op je eigen server wilt draaien betaal je de licentiekosten vooruit en dat blijkt vaak een flinke investering. Niet alleen in de software zelf maar ook in beschikbaar stellen van minstens twee servers. Een voor de Dynamics server applicatie en een voor de SQL Server. Daarnaast word jouw IT-afdeling verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud en daar gaat meer tijd in zitten dan je denkt. Je kunt er daarentegen ook voor kiezen om alles bij een lokale hosting partner onder te brengen. Zij verzorgen dan voor het beheer en ben je in ieder geval zeker dat je data niet bij Microsoft staat. Hier zitten uiteraard wel kosten aan verbonden.

Updates en nieuwe versies

Microsoft Dynamics 365 Online
Zodra je kiest voor de cloud versie heb je geen controle over of je wel of niet meegaat met nieuwe updates of releases, deze worden automatisch geïnstalleerd. Om deze reden raden wij aan om je altijd aan te melden voor ‘early releases’ zodat je deze zelf alvast kunt testen in je sandbox omgeving voordat deze ingevoerd word voor het grote publiek.

Microsoft Dynamics 365 on-premise
Zodra je Microsoft Dynamics 365 in eigen beheer hebt draaien bepaal je zelf of je gebruik wilt maken van nieuwe releases en updates. Om te profiteren van bepaalde updates moet je wel een software assurance afsluiten anders loop je het risico dat je het product opnieuw moet aanschaffen.

Beschikbare functionaliteiten Microsoft Dynamics 365

Een van de grootste verschillen tussen online en in eigen beheer is dat een tal van sterke functionaliteiten en integraties van Microsoft Dynamics 365 enkel beschikbaar zijn in de online versie – zie hieronder een overzicht welke dat zijn:

  • PSA – Project Management Tool
  • Web Portals – Zelfbedieningsportaal voor klanten, werknemers, maatschappij en partners
  • Microsoft ‘Voice of the Customer’ (feedback management)
  • Microsoft Power BI – business analytics tool
  • Microsoft Flow koppeling - workflow management
  • Microsoft Teams – communicatie platform
  • Dynamics 365 voor marketing – marketing automation
  • Dynamics 365 voor Talent – Human Resource Management
  • Mobile offline synchronisatie
  • Integratie met de online versies van de Office Apps Excel Online, OneDrive for Business en Word Online
  • Kunstmatige Intelligentie mogelijkheden (ingebouwde AI mogelijkheden)


Mocht een van bovenstaande features noodzakelijk zijn voor jouw organisatie dan is Microsoft Dynamics 365 in de cloud de enige optie.

Conclusie

Laten we eerlijk zijn, de toekomst ligt in de cloud. Softwareontwikkelaars investeren het meest in cloudoplossingen met name vanwege de voorspelbare terugkerende inkomsten die dit genereert. Microsoft staat er net zo in en is transparant om het feit dat zij het meest innoveren en investeren in de cloud. Slechts een deel van de cloud-ontwikkelingen komen ook beschikbaar in de on-premise versies. Microsoft’s klantenbestaand bestaat voor 80% uit cloud gebruikers en slechts 20% on-premise. Toch draaien de grote implementaties, met enkele honderden gebruikers, wel nog steeds in eigen beheer.

microsoft-dynamics-365-demo

 

Maarten de Wit
Geschreven door Maarten de Wit
Maarten is CRM-adviseur bij Systony. Hij staat altijd klaar om organisaties te helpen bij het vinden van een passende CRM-oplossing en ervoor te zorgen dat ieder CRM-project een succes wordt.

Gerelateerde artikelen

Succesvol CRM-software implementeren

Wil je gebruik maken van CRM-software die bij jouw organisatie past om de relatie met jouw prospects en klanten te verbeteren?...

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt - 9 september, 2019
Wat is het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365

Ben jij benieuwd naar het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365? In dit blogartikel praat ik je bij...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 9 september, 2019