Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Het belang van storytelling op contentmarketing

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 10-3-20 13:45
storytelling-contentmarketing.jpg

Storytelling is een manier van communiceren waarbij gebruik gemaakt wordt van verhalen. Dit wordt vaak ingezet in het schrijven van teksten en het maken van video’s en ander beeldmateriaal om een boodschap sterker over te brengen op de doelgroep. Storytelling is binnen marketing de afgelopen jaren aan populariteit toegenomen. Terecht ook, want het kan toegepast worden in de vele verschillende vormen van contentmarketing zoals blogs, eBooks, video’s en infographics.

Storytelling versterkt het effect van contentmarketing. Je positioneert jezelf als een authentiek en uniek bedrijf die zich onderscheidt van de concurrentie. Het is van groot belang dat je tijdens het proces van contentontwikkeling door middel van storytelling niet je doel uit het oog verliest. Je wilt je doelgroep een duidelijk bericht meegeven, dat simpel en helder is voor de lezer. Hoe mooi ook het verhaal uiteindelijk mag zijn, zonder een duidelijk doel zal het nooit het juiste effect teweegbrengen bij je doelgroep.

Hoe bekrachtigt storytelling nu eigenlijk je contentmarketing?

1.      Authentiek

De perceptie van authentiek leiderschap op de lezer is één van de meest effectieve vormen van leiderschap. Een authentiek verhaal is eerlijk en transparant naar de lezer toe en zorgt op deze manier in de vorming van geloofwaardigheid en vertrouwen in het merk en in het bedrijf. Door middel van een authentiek en persoonlijk verhaal probeer je een klik te vinden met de lezer.

In 2015 bracht Always een campagne uit genaamd “Always #LikeAGirl”. In de campagne maakten ze gebruik van echte mensen en echte verhalen waardoor de authenticiteit en daarmee de geloofwaardigheid van de campagne sterk naar voren werd gebracht. Bekijk de campagne op YouTube.

2.      Persoonlijk

Een ander belangrijk punt is dat de lezer zich kan verdiepen in jouw verhaal en iets van zichzelf hierin herkent. Om dit te realiseren moet je een sterk inzicht hebben in je buyer persona. Je moet weten wat o.a. de pijnpunten, interesses, behoeften, uitdagingen en frustraties zijn. Eenmaal bekend kan je storytelling inzetten om de juiste stimulans te creëren om emoties op te roepen bij je lezer. Het is wetenschappelijk bewezen dat een goed en persoonlijk verhaal het gedrag kan veranderen en het vergemakkelijkt om beslissingen te nemen. Dit wetende kan je je lezer leiden naar het eindelijke doel van jou content door middel van een zeer relevante en persoonlijke call to action.

Dove is een merk dat een goed inzicht heeft op o.a. de wensen, behoeften en pijnpunten van zijn doelgroep. In een video zie je hoe Dove hierop inspeelt en daarmee emoties oproept bij zijn doelgroep.

3.      Simpel

De eenvoud van een verhaal is gebaseerd op de volgende drie punten:

  • Probleem
  • Oplossing
  • Succes

Ieder verhaal heeft een begin (probleem), middenstuk (oplossing) en een einde (succes). Als je hiervan afwijkt en hele complexe verhalen verzint, verlies je de kracht van je verhaal. Dit geldt vooral wanneer je storytelling toepast. Je kan je fantasie dermate de vrije loop laten gaan dat het doel van je verhaal niet duidelijk meer naar voren komt. Baseer je verhaal dan ook altijd op deze drie punten zodat je niet uit het oog verliest waar het uiteindelijk allemaal om draait.

Conclusie

Verhalen zijn krachtig. Vooral als deze op de juist manier toegepast worden. Een authentiek, persoonlijk en simpel verhaal zal meer leads genereren, een indruk achterlaten bij je doelgroep en tegelijk vertrouwen creëren voor je bedrijf en merk.

Wil je verhalen inzetten op een zakelijk blog? Download dan het eBook Zakelijk bloggen.

eBook zakelijk bloggen

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.