Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Creëer Google advertenties waarmee je scoort

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 21-8-14 12:14

Google adverteren vromt een goede aanvulling op Inbound MarketingPraktisch overal waar je kijkt is reclame, dat geldt ook voor het internet. Doordat het voor ons brein onmogelijk is de enorme hoeveelheid reclameprikkels goed te verwerken, worden we selectief in wat we opnemen.

Bij adverteren draait het om het wekken en vasthouden van de aandacht van je doelgroep. Inbound Marketing is daar uitermate geschikt voor, maar Google advertenties kunnen daar een uitstekende aanvulling op zijn.

In dit blogartikel leg ik uit hoe je in Google Adwords (gesponsorde zoekresultaten in Google) je concurrenten voor blijft en wél kwalitatieve leads kunt generen.


Afnemend effect van online bannering

Online verkeer beweegt zich razendsnel over het web. Bezoekers gaan direct op hun doel af (mits deze direct zichtbaar is) en blijven geen seconde teveel op een website. Er is nauwelijks tijd en aandacht voor die onderdelen van de website waarop derde partijen adverteren. Het internet maakt het mogelijk om beter te targetten en zo gerichter te adverteren dan in de ‘offline wereld’. Maar zelfs al is een banner relevant voor de bezoeker en al zou er interesse voor het aanbod zijn, de bezoeker is toch geneigd zijn/haar digitale weg zo snel mogelijk te vervolgen.

Kortom, traditionele banner advertising (bijvoorbeeld via het Google Display netwerk) wordt soms opgemerkt door de bezoeker en als deze gericht is ook opgenomen. Maar het zal je als adverterende partij niet veel bezoekers opleveren.

Wat beter werkt zijn de modernere banners. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld uitrolbanners. Deze vallen op, maar nadeel is dat niet alles websites deze ondersteunen en de websites die dat doen veelal hoge tarieven hanteren. Videobannering kan via Google en is betaalbaar, maar nadeel is dat een geschikte video aanwezig moet zijn. De return-on-investment blijft laag.

De kracht van Google Adwords

Wat wel werkt zijn de gesponsorde zoekresultaten welke bovenaan en rechts op de Google-resultatenpagina verschijnen. Veel bezoekers starten een aankoopproces online en wel via de zoekmachine (waarvan Google een aandeel heeft van gemiddeld 96%). Kortom, het is van belang om hier getoond te worden. HubSpot en Inbound marketing dragen bij aan een hoge organische plaatsing (dus de niet-gesponsorde resultaten), maar dit kan dus uitstekend worden ondersteund aan de hand van betaalde Google Adwords-resultaten.

Voor conversie is het echter wel van belang dat je op de eerste pagina met zoekresultaten getoond wordt. En voor hogere posities betaal je een hogere prijs per klik. Maar als het een relevante klik betreft met hoge leadpotentie moet dat geen probleem vormen. Dit kun je weer sturen door in de beperkte ruimte van je Google-advertentie, namelijk 3 korte regels, de zoeker zo duidelijk mogelijk te maken waar de advertentie naar toe leidt. De zoeker moet weten of de klik relevant is of niet.

Maximaal resultaat uit Google Adwords

Bij het runnen van zoekcampagnes in Google zijn initieel 2 zaken van belang.

Laat je waarde zien

Allereerst wil je de zoeker laten zien wat je waarde is. Of je nu goedkoper of duurder bent dan je concurrent, het moet duidelijk zijn welke waarde de potentiele koper krijgt ten opzichte van de prijs. Uiteraard is het afhankelijk van je branche hoe je je positioneert. Als je een webshop hebt voor rubberen armbandjes en hoge concurrentie ervaart, wil je absoluut de goedkoopste zijn. Echter, regel je bruiloften dan is kwaliteit een grote factor.

Onderscheid jezelf en wek vertrouwen

Naast prijs zal de zoeker zich afvragen ‘waarom moet ik van jou kopen’. Als marketeer zijnde moet dit je bekend zijn, het is immers de basis voor een goede propositie. Het bepaalt hoe je je als merk in de mark zet.

Het is van belang de zoeker ervan te overtuigen dat jouw aanbod meer biedt dan dat zij elders kunnen krijgen tegen dezelfde voorwaarden. Hierbij moet je ook weten hoe je doelgroep denkt en wat zij belangrijk vinden. Buyer persona’s bieden hierbij uitkomst.

Daarnaast moet de boodschap triggeren en scherp zijn. De grootste uitdaging hierin is om dit te doen in de slechts 95 karakters van een Google zoekadvertentie. Het betreft dan een titel van 25 karakters en twee regels van 35 karakters.

4 onderdelen van een advertentie belicht

Om met je Google advertentie op te vallen en in de ogen van je doelgroep relevant te lijken (wat leidt tot meer clicks) is het van belang dat je advertentie de juiste elementen bevat.

  1. Zorg voor een pakkende titel
    De titel is het deel van de advertentie waar het oog als eerste opvalt. Zorg dat dit de lading van de boodschap goed dekt en uitnodigt om verder te lezen. Aan te raden is een zoekwoord in de titel op te nemen.
  1. USP(’s)
    Verwerk een Unique Selling Point in je advertentie, dus laat waarom potentiele klanten bij jou moeten zijn. Heb je een snelle levertijd of de beste service, laat het de zoeker zien! Hiervoor kun je het beste de eerste regel van de advertentie gebruiken. Door het beperkte aantal karakters is het vaak passen en meten.
  1. Call-to-Action
    Een goede advertentie is wervend van karakter en spoort de zoeker aan tot klikken. Dit kun je realiseren door een sterke call-to-action op te nemen in de tweede beschrijvingsregel. Hier vertel je waarom de zoeker moet klikken en wat het hem of haar oplevert.
  1. De zichtbare URL
    Dit is de link die de zoeker denkt te volgen na klikken. Dit hoeft niet de volledige URL te zijn. Sterker nog, het hoeft niet eens een bestaande URL te zijn. Google Adwords biedt je namelijk de mogelijkheid een zichtbare URL en een werkelijke URL in te voeren, twee verplichte velden die je dus niet hetzelfde hoeven te zijn. Bij de zichtbare URL is het van belang zo specifiek mogelijk te zijn.

Nog enkele tips

  • Neem een zoekwoord op in de advertentietekst. Deze wordt vetgedrukt weergegeven in de advertentie als iemand daadwerkelijk dat woord in zijn of haar zoekopdracht heeft opgenomen. Je valt dus beter op.

  • Maak meerdere advertenties aan om te testen welke titel, USP, call-to-action en display-URL het beste werken. Wil je bijvoorbeeld weten welke USP het beste converteert, maak dan x aantal dezelfde advertenties aan als het gaat om titel, call-to-action en URL, maar laat de USP’s wisselen. Deze varianten kun je vervolgens onder dezelfde biedingen laten draaien, zodat je goed kunt testen welke advertenties en dus USP’s het meeste clicks opleveren en/of de beste ‘quality score’ krijgen. Let op dat je testperiode voldoende vertoningen en looptijd krijgt om een goed beeld te kunnen krijgen.

  • Voeg sitelinks toe. Dit zijn sub-URL’s waarop de zoeker direct naar de voor hem/haar relevante pagina kan klikken.

  • Heb je goede reviews, toon deze in je advertentie.

  • Gebruik long-tail zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden.

eBook Trends in online marketing

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

E-mailmarketing: HubSpot of Mailchimp?

Op het gebied van marketingtools is er een enorm breed aanbod, waarbij de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid per...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 29 juli, 2020
Veelgestelde vragen van HubSpot-gebruikers

Marketeers kunnen een bedrijf effectief laten groeien met het gebruik van marketingautomatisering. De HubSpot Marketing Hub is...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 13 juli, 2020
[VIDEO] Meer leads en klanten in 5 stappen met marketingautomatisering

Ondernemers kunnen meer uit hun website halen met marketing automation. Een website is niet alleen een visitekaartje, maar...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 8 juli, 2020