Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

E-mailmarketing: HubSpot of Mailchimp?

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit op 29-7-20 15:59

emailmarketing hubspot of mailchimp

Op het gebied van marketingtools is er een enorm breed aanbod, waarbij de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid per systeem verschilt. Ook op het gebied van e-mailmarketing zijn er veel opties, waarbij HubSpot en Mailchimp er het meeste uitspringen. Maar welke van deze twee systemen is het beste geschikt voor jouw organisatie?

E-mailmarketing is nog steeds uitermate relevant

De (marketing)wereld is de laatste jaren flink veranderd en e-mailmarketing is niet meer zo ‘hot’ als voorheen. Maar het is nog steeds effectief en relevant! Uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2020 is gebleken dat e-mailcampagnes van Nederlandse bedrijven in 2019 gemiddeld een Confirmed Open Rate (COR) hadden van 39,3 procent, een Click Through Rate (CTR) van 7,7 procent en Click To Open Rate (CTO) van 17,2 procent. Alle ratio’s zijn gestegen ten opzichte van 2018, waarmee de effectiviteit van e-mailmarketing dus alleen maar is toegenomen. Gooi e-mailmarketing dus niet te snel overboord.

Niet alleen moet je voor een goede e-mailcampagne de juiste boodschap en een goed verzendmoment kiezen, maar je moet ook de juiste tool hebben. Goede software voor e-mailmarketing maakt niet alleen je campagne sterker, ook zorgt het voor goede analysemogelijkheden. Je wil immers wel goed inzicht in de prestaties van jouw e-mailcampagne.

De juiste tool voor e-mailmarketing

Het is van groot belang om de juiste tool te gebruiken voor e-mailmarketing, alleen zo kunnen campagnes optimaal scoren en krijg je duidelijke analyses van de prestaties. Let bij het selecteren van een tool ook goed op de beschikbare functies, zodat je na implementatie niet tegen beperkingen aanloopt.

In dit blog vergelijken we de twee grootste en beste systemen voor e-mailmarketing, HubSpot Marketing Hub en MailChimp. HubSpot Marketing Hub is het nummer 1 all-in-one marketingplatform ter wereld met uitgebreide mogelijkheden voor slimme data-driven contentmarketing. MailChimp is vooral bekend als software om e-mailcampagnes op te zetten en te versturen. Met de overname van LemonStand in 2019 wordt het omgevormd tot een volledig en uitgebreid marketingplatform.

Waar moet je op letten?

Voor het selecteren van de voor jou juiste tool, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Wij hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet:

  1. Naar hoeveel contacten wil je jouw e-mails sturen?
    Zowel HubSpot als Mailchimp bieden meerdere licenties aan, waarbij er verschillende maximums zijn aan het aantal contacten. Het is daarom belangrijk om vooraf te bekijken hoeveel contacten jij wil gebruiken in het systeem, zodat je de juiste licentie kan kiezen. Hierbij is het ook handig om te kijken naar de e-maillimieten die de systemen hanteren.
  1. Wat voor soort e-mails ga je versturen?
    Om te kunnen bepalen welke e-mailmarketingtool het beste werkt voor jouw organisatie, is het uiteraard belangrijk om eerst op een rij te hebben wat voor soort e-mails je gaat versturen. Gaat het uitsluitend om nieuwsbrieven, komt er personalisatie bij kijken, is er sprake van geautomatiseerde e-mails, et cetera?
  1. Hoe worden contacten gesegmenteerd?
    Maak je gebruik van één grote contactenlijst of juist van meerdere gesegmenteerde lijsten? Dit is een belangrijk punt, omdat de mogelijkheden per systeem hiermee per licentie verschillen.
  1. Welk CRM-systeem gebruikt jouw organisatie?
    In je CRM-systeem hou je alle contacten bij. Om handmatig of omslachtig werk te voorkomen, is het wel zo prettig als jouw CRM-systeem gekoppeld kan worden aan je tool voor e-mailmarketing. Dit is dan ook een belangrijk punt om vooraf na te gaan.

    Ook als je op zoek gaat naar een nieuw CRM-systeem is dit een belangrijk punt. Kijk altijd of het CRM gekoppeld kan worden aan jouw andere tools.
  1. Wat is je budget?
    Het budget hebben wij bewust als laatste punt genoemd, echter beginnen veel organisaties juist met dit punt. Breng eerst duidelijk in kaart welke functionaliteiten jouw organisatie nodig heeft om het optimale uit e-mailmarketing te halen en leg deze eisenlijst naast verschillende tools.

    Vervolgens kan je gericht kijken welke tools voldoen aan jouw eisen, om uiteindelijk naar het budget te kijken. Een geschikte tool helpt je verder en verdient de investering terug. Indien je vanwege het budget kiest voor een minder geschikte tool, rem je effectiviteit van jouw campagnes juist af en verdien je minder (snel) de investering terug.

Prijsverschil tussen Mailchimp en HubSpot Marketing Hub

Zowel Mailchimp als HubSpot Marketing Hub zijn meer dan alleen tools voor e-mailmarketing, het zijn platformen voor marketing. Er zijn verschillen in functionaliteiten en hiermee ook in de prijs.

Staar je niet blind op alleen de prijs, maar kijk wat de platformen qua functionaliteiten allemaal in huis hebben. Welke andere functies kunnen jouw organisatie ondersteunen in de marketing? Voor alleen nieuwsbrieven versturen is Mailchimp goedkoper. Als HubSpot verschillende andere functies biedt die jouw organisatie kunnen ondersteunen, dan is HubSpot Marketing Hub weer aantrekkelijker.

Mailchimp en HubSpot Marketing Hub op een aantal vlakken vergeleken

Zoals eerder aangegeven is het belangrijk om goed in kaart te brengen welke functionaliteiten jouw organisatie nodig heeft, waarna je gericht kan kijken welke e-mailmarketingtool deze biedt. Om de verschillen tussen Mailchimp en HubSpot Marketing Hub aan te geven, hebben we een paar belangrijke zaken met elkaar vergeleken.

Gebruikersvriendelijkheid
Gebruikersvriendelijkheid is erg belangrijk voor een succesvolle implementatie van ieder soort software. Van beide platformen kunnen we gelukkig zeggen dat deze erg gebruiksvriendelijk zijn. Wel kan het handig zijn om vooraf te kijken naar hoe technisch medewerkers zijn. Wanneer zij iets minder technisch zijn, dan is Mailchimp wat gebruiksvriendelijker. De tool biedt een breed scala aan e-mailsjablonen, waarmee het eenvoudig is om e-mails op te stellen. Ook HubSpot biedt sjablonen, maar Mailchimp is hierin net wat makkelijker om mee te werken. Wanneer medewerkers wat technischer zijn (of dit willen leren via de gratis HubSpot Academy!), dan zijn de mogelijkheden bij de HubSpot Marketing Hub uitgebreider.

Personalisatie van e-mails
De mogelijkheden voor het personaliseren van e-mails is uitgebreider in HubSpot Marketing Hub dan in Mailchimp. Personalisatie gaat verder dan alleen de naam van de ontvanger in de aanhef.

In HubSpot is het mogelijk om de inhoud van de e-mail te wijzigen op basis van de activiteit van de ontvanger, dit wordt ook wel ‘slimme inhoud’ genoemd. Er kan bijvoorbeeld worden ingespeeld op de branche waarin de ontvanger actief is, in welke product of dienst zij geïnteresseerd zijn of in welk stadium van de marketingfunnel zij zich bevinden.

Het voordeel van HubSpot Marketing Hub is dat je deze ‘slimme inhoud’ ook kan toepassen op landingspagina’s. Zo kan je het marketingtraject nog beter afstemmen op de ontvanger.

Segmenteren van de contacten
HubSpot Marketing Hub is een uitgebreid marketingplatform dat je in staat stelt om veel relevante informatie te verzamelen over prospects. Je kan niet alleen e-mails en landingspagina’s met ‘slimme inhoud’ afstemmen op deze informatie, je kan de informatie ook gebruiken voor goede segmentatie.

Het kan als één van de meest waardevolle functies worden gezien en de uitgebreide mogelijkheden zorgen voor een groot onderscheid met Mailchimp, die segmentatie tot op zekere hoogte mogelijk maakt. Met de functie kan je de prospects nog beter bereiken met een krachtige en relevante boodschap.

Overige functies in het marketingplatform
HubSpot staat al jaren bekend als het nummer 1 all-in-one marketingplatform en Mailchimp als een grote speler voor e-mailmarketing. Mailchimp heeft zich echter ook ontwikkeld tot een marketingplatform met vele nieuwe functionaliteiten. Wel is merkbaar dat Mailchimp nog volop aan het ontwikkelen is, terwijl HubSpot Marketing Hub al een stabiel en uitgebreid platform is.

De mogelijkheden van HubSpot Marketing Hub zien?

Benieuwd naar de mogelijkheden van HubSpot Marketing Hub en hoe deze jouw organisatie verder kunnen helpen? Wij geven graag een demonstratie!

New call-to-action

Maarten de Wit
Geschreven door Maarten de Wit
Maarten is CRM-adviseur bij Systony. Hij staat altijd klaar om organisaties te helpen bij het vinden van een passende CRM-oplossing en ervoor te zorgen dat ieder CRM-project een succes wordt.

Gerelateerde artikelen

Alles wat je moet weten over de nieuwe Custom Objects in HubSpot

Zoals je waarschijnlijk weet zijn er tijdens Inbound 2020 afgelopen september redelijk wat nieuwe features uitgerold voor...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 22 oktober, 2020
Account Based Marketing: zo meet je het succes

Het meten en verantwoorden van resultaten is voor ons als marketeers enorm belangrijk. Op deze manier bewijzen we het succes...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 12 oktober, 2020
[VIDEO] Het beste CRM voor Business-to-Business (B2B)

Richt jij je voornamelijk op Business-to-Business? Maak je werkzaamheden een stuk makkelijker met het juiste CRM-systeem. Het...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 7 oktober, 2020