3 tips voor een goede Microsoft Dynamics 365 implementatie

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 07-10-19

Microsoft Dynamics 365 is een uitgebreid productaanbod die ERP en CRM functionaliteiten combineert. Dit houdt in dat applicaties voor verschillende zakelijke functies zoals verkoop, service, financiën / operations, PSA, Field Service en marketing optimaal samen kunnen werken.

De applicaties van Microsoft Dynamics 365 zijn ontworpen om onafhankelijk te werken en complexe zakelijke workflows mogelijk te maken die jouw organisatie naar een hoger niveau brengen. Koop losse tools of investeer in de volledige Dynamics 365-suite die je toegang geeft tot alle benodigde bedrijfstoepassingen. In dit blog geef ik je tips voor een succesvolle Microsoft Dynamics 365 implementatie.

Voor een organisatie is het essentieel om CRM- en ERP-systemen synchroon en probleemloos te laten werken. Met Microsoft Dynamics 365 is dit mogelijk. Om optimaal te profiteren van de voordelen die Microsoft Dynamics 365 jouw organisatie kan bieden is een correcte en gepersonaliseerde implementatie van groot belang. Wanneer de implementatie van een CRM-systeem niet zorgvuldig wordt uitgevoerd riskeert de organisatie een falend project en verlies van tijd en kosten.

Voor een succesvolle Dynamics 365-implementatie moeten specifieke stappen worden gevolgd om een soepele ervaring voor alle belanghebbenden te garanderen. Laten we een paar van hen hier bekijken.

1. Breng wensen en eisen zorgvuldig in kaart

Het implementeren van een ERP en/of CRM-systeem vereist een uitgebreide planning. Aan het begin van het project is het belangrijk om de wensen en eisen binnen een organisatie in kaart te brengen aan de hand van een checklist. Noteer alle wensen en eisen van alle afdelingen binnen de organisatie om een goed beeld te krijgen wat er nodig is op gebied van ERP of CRM.

Download de CRM checklist

2. Teambuilding en leiderschap

Onthoud goed dat het implementeren van een nieuw CRM of ERP systeem geen gemakkelijke opgave is. Wijs een projectmanager aan die goed contact onderhoudt met de leverancier van de software en/of de implementatiepartner zodat deze partijen voldoende inzicht hebben in de bedrijfsprocessen. Vul het implementatieteam verder aan met projectbetrokkenen (mensen die mee gaan denken over de toekomstige configuratie), key-users en system-administrators.

3. Evaluatie van bestaande systemen

Waarschijnlijk wordt binnen de organisatie al gebruik gemaakt van een CRM of ERP-systeem. Wanneer dit het geval is dienen de bestaande software, databases en programmeertalen geëvalueerd te worden. Hiermee creëer je inzicht welke functionaliteiten vereist zijn in het nieuwe softwaresysteem en welke er mee genomen moeten worden naar het nieuwe systeem.  

Microsoft Dynamics 365 biedt een uitstekende gelegenheid om bestaande IT-systemen te standaardiseren en te centraliseren die mogelijk zijn verspreid over verschillende softwarepakketten die niet met elkaar kunnen worden geïntegreerd.

4. Documentatie en training

Documenteer alle functies en use cases van de Microsoft Dynamics 365 implementatie. Baseer key-user trainingen, gebruikerstrainingen, uitlegvideo’s en handleidingen op deze documentatie zodat iedereen binnen de organisatie het CRM of ERP-systeem succesvol kan toepassen. Zo is de kans klein dat het project uiteindelijk zal mislukken door misvattingen.

Een ervaren implementatiepartner kan je uitstekend helpen bij het creëren van alle documentatie en het trainingsplan. Kortom: het zorgvuldig in kaart brengen van de wensen en eisen, het volgen van een stappenplan, eventueel met hulp van je leverancier, vergroot de kans op een succesvolle Microsoft Dynamics 365 implementatie.

Afspraak microsoft dynamics 365

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.