HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Drie mythes over CRM in de cloud ontkracht

servers crm in de cloud
Werken in de cloud is de nieuwe standaard en steeds meer software draait op cloud-servers. Ook veel CRM-systemen draaien volledig in de cloud. Er bestaan een aantal veelgehoorde misvattingen over werken in de cloud. In dit artikel zetten wij de drie grootste mythes op een rij om je een duidelijk beeld te laten zien. 

Wat is CRM in de cloud?

Een CRM in de cloud is een Customer Relationship Management-systeem dat bedrijven gebruiken via het internet. Dit maakt het CRM-systeem altijd en overal bereikbaar voor de gebruikers. 

1. ‘De leverancier wordt eigenaar van jouw klantinformatie’

De leverancier van de cloud wordt absoluut niet de eigenaar van de informatie die je in het CRM-systeem zet, ook niet als de leverancier verantwoordelijk is voor de back-up en beveiliging van jouw data.

Er wordt namelijk voor gezorgd dat klantgegevens niet toegankelijk zomaar zijn voor leveranciers of cloud-hoster én deze dus ook niet zijn in te zien. Je hoeft je geen zorgen te maken om eventuele misbruik en verkoop van gegevens, dit is onmogelijk gemaakt.

2. ‘De cloud is niet veilig’

Een tweede mythe is dat de cloud niet veilig zou zijn gelet op het lekken van data. Werken in de cloud is tegenwoordig normaal, maar tegelijkertijd nog nieuw. Hierdoor is er een natuurlijke vorm van wantrouwen. Maar dit wantrouwen is niet terecht.

Iedere organisatie wil dat zijn gegevens veilig zijn. Het om deze reden in eigen beheer houden van servers, hoeft niet te zorgen voor betere veiligheid. Cloudleveranciers zorgen ervoor dat de CRM-systemen veilig zijn en ook veilig blijven. De cloud en server worden voorzien van de laatste updates. Hier heeft jouw bedrijf zelf geen omkijken naar, jouw systeembeheerder hoeft niet ieder mogelijk beveiligingsprobleem op voorhand te tackelen.

3. ‘De cloud is duurder dan on-premise’

Als er naar de prijs per gebruiker wordt gekeken, dan is CRM op basis van on-premise goedkoper. Maar er wordt bij on-premise wel uitgegaan dat je zelf voorziet in beheer en apparatuur. Deze kosten worden daarom niet meegenomen in de prijs per gebruiker. De licentiekosten zijn dus lager, maar voor jouw bedrijf komen er wel nog kosten bij.

Bij CRM in de cloud betaal je maandelijks voor het gebruik van de werkomgeving, inclusief alle bijbehorende updates. Je CRM-systeem draait op een server van jouw CRM-partner en wordt voorzien van de laatste updates. Hier is jouw organisatie geen tijd aan kwijt, wat kosten bespaart. Niet alleen de cloud omgeving wordt up-to-date gehouden, maar ook jouw CRM-systeem wordt voorzien van de laatste updates. De prijs per gebruiker is dus ook de prijs die je betaalt, er komen geen extra kosten bij.

Vragen?

Heb je nog vragen CRM in de cloud, veiligheid van data en/of over andere onderwerpen? We horen het graag of plan vrijblijvend een adviesgesprek die je kan inplannen in onze agenda. 

Download voor meer informatie ons Handboek CRM Selectie. Het handboek helpt je bij het kiezen van CRM-software voor jouw organisatie.

New Call-to-action

Ontvang updates per email