Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Gerichte marketing met doelgroepanalyse

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 13-1-20 9:19

Door een doelgroep analyse uit te voeren kun je gerichte marketing uitvoeren. Hoe zet je doelgroepanalyse in voor je marketingafdeling? Lees het in dit blog: gerichte marketing met doelgroepanalyse.

Om gericht je doelgroep te bereiken moet je inzicht verkrijgen in hun wensen en behoeften. Aan de hand van een doelgroepanalyse definieer je jouw doelgroep en kun je met de verzamelde informatie het verkoopproces optimaliseren. 

Wanneer je inspeelt op de wensen en behoeften van je doelgroep zorg je ervoor dat je marketingbereik op een betaalbare wijze hoog én gericht is. In dit artikel vertel ik je het volgende:

Wat is een doelgroepanalyse?

Een doelgroepanalyse is een onderzoek die je uitvoert naar (potentiële) klanten waarmee je hun wensen en behoeften achterhaalt. Met deze informatie kun je potentiële klanten effectief benaderen door hun te helpen met problemen of vraagstukken. Met een doelgroepanalyse bereik je het volgende:

  • Gepersonaliseerde content gericht op specifieke doelgroep;
  • Een kostenefficiënt contentmarketingstrategie;
  • Inzicht in een groep relevante en waardevolle (potentiële) klanten;
  • Je kunt je richten op een specifieke niche;
  • Bouw een relatie op met je klanten door het oplossen van specifieke problemen;
  • Meer klanten door hogere conversie.

 

Waarom een doelgroepanalyse?

Met een doelgroeponderzoek richt je je niet meer op de gehele markt, maar op één specifieke en relevante groep mensen. Wanneer je de hele markt wilt benaderen, kost dit je veel tijd en geld.

Om marketing effectief toe te kunnen passen is het noodzakelijk om een compleet beeld te hebben van je doelgroepen. Het volstaat niet om alleen maar ‘ongeveer’ te weten wie zij zijn en waar zij zich bevinden, maar ook wat hen beweegt en wat hun wensen en pijnpunten zijn. Het definiëren van doelgroepen volgens klassieke segmentatie schiet hierin tekort. 

doelgroepanalyse online marketing

Het definiëren van een doelgroep

Om je doelgroep te onderzoeken kun je verschillende verschillende vragen stellen. Een model om je doelgroep te definiëren is bijvoorbeeld de 6W’s van Ferrel:

  • Wie zijn de huidige en potentiële klanten van jouw organisatie?
  • Wat doen de huidige en potentiële klanten met het product of dienst die jouw organisatie levert?
  • Wanneer wordt het product of dienst afgenomen door de huidige of potentiële klanten?
  • Waar nemen de huidige en potentiële klanten jouw product of dienst af?
  • Waarom kiezen de huidige en potentiële klanten voor jouw bedrijf?
  • Waarom kopen huidige en potentiële klanten juist niet bij jouw bedrijf?

Om je te helpen bij het opstellen van een doelgroepanalyse kun je ook gebruik maken van een stappenplan.

Doelgroepanalyse en buyer persona’s

Om doelgroepen optimaal te definiëren, moeten er buyer persona’s worden gecreëerd. Een buyer persona is een uitgebreid personageprofiel wat de ideale klant uitbeeld, vaak voorzien van een naam en een foto. Het wekt de doelgroep tot leven, wat het makkelijker maakt om marketing gerichter te bedrijven.

Het creëren van een buyer persona gaat verder dan het definiëren van een doelgroep volgens klassieke segmentatie. Hiervoor wordt onder andere gebruik gemaakt van gegenereerde data van bestaande klanten. We hebben in een eerder blogartikel beschreven hoe buyer persona’s ontwikkeld worden aan de hand van 9 vragen.

Een goed ontwikkelde buyer persona maakt marketing effectief. Het helpt je om focus te houden op je verschillende doelgroepen en hun wensen en behoeften. Met de juiste doelgroep op het netvlies kan content gerichter worden opgesteld en worden verspreid.

Gerichte marketing voor jouw doelgroep met doelgroepanalyse

Je kunt pas helpen als je weet wie met welk probleem op welk moment zit. De doelgroep is makkelijker te benaderen door het beschrijven van de ideale klant. Daarnaast wordt het duidelijk wat de pijnpunten en behoeften zijn. De uitdagingen en pijnpunten leggen de problemen bloot waar de potentiële klant een oplossing voor zoekt. Oplossingen die jouw organisatie kan bieden. Richt je hierbij niet op het verkopen van die oplossing, maar kies voor een hulpgerichte aanpak.

Deze hulp is content die de potentiële klant op weg helpt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan blogs, whitepapers, eBooks, video’s die invulling geven aan het probleem waarmee je doelgroep op een specifiek moment in het koopproces. Het complete beeld stelt je in staat om deze content steeds op het juiste moment en op de juiste plek beschikbaar te stellen. De hulp die geboden wordt zal meespelen in het keuzeproces van de prospect, waardoor je een stapje voor hebt op de concurrentie.

doelgroepanalyse online marketing trends

 

 

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij is zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

4 redenen waarom zakelijke groei versnelt met marketingautomatisering

Marketingautomatisering helpt jou om de volgende stap te zetten in het genereren van sales qualified leads. Maar hoe werkt het...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 19 mei, 2020
Wat is marketingautomatisering?

Marketingautomatisering is het gebruik van technologie en software om geautomatiseerd marketingactiviteiten door te voeren....

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 13 mei, 2020
De nieuwe updates van HubSpot op een rij | april 2020

HubSpot blijft werken aan doorontwikkeling van het platform en heeft recentelijk weer een groot aantal updates doorgevoerd....

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 30 april, 2020