HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Gerichte marketing met doelgroepanalyse

Door een doelgroepanalyse uit te voeren kun je gerichte marketing uitvoeren. Hoe zet je doelgroepanalyse in voor je marketingafdeling? Lees het in dit blog: gerichte marketing met doelgroepanalyse.

Wie zijn jouw doelgroepen eigenlijk precies? Hoe komen ze op jouw website terecht? Rechtstreeks, via organische zoekresultaten, je sociale media kanalen of je online advertenties? Welke kanalen en advertenties zijn dan het meest succesvol? En waarom kopen je doelgroepen iets bij jou en niet bij de concurrent (of andersom)?

Wil je jouw doelgroepen gericht bereiken? Dan moet je inzicht hebben in hun wensen en behoeften. Je definieert jouw doelgroepen daarom aan de hand van een doelgroepanalyse. Met alle verzamelde informatie optimaliseer je vervolgens jouw verkoopprocessen

Natuurlijk wil je graag effectief inspelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroepen. En dat je marketingbereik betaalbaar, groot èn gericht is. Zodat je beter scoort dan jouw concurrenten! Als je het slim aanpakt is er veel mogelijk. In dit artikel vertel ik je het volgende:

Wat is een doelgroepanalyse?

Een doelgroepanalyse is een onderzoek, dat je uitvoert naar (toekomstige) klanten. Met dit onderzoek achterhaal je hun wensen en behoeften. De onderzoeksresultaten gebruik je daarna om (toekomstige) klanten effectiever te benaderen. Bijvoorbeeld door te helpen bij hun problemen of vraagstukken.

Met een doelgroepsanalyse bereik je het volgende:

Waarom een doelgroepanalyse?

Met een doelgroeponderzoek richt je je op één specifieke en relevante groep mensen. Wanneer je de hele markt wilt benaderen kost dit je namelijk veel te veel tijd en geld.

Wil je marketing effectief toepassen? Dan is het noodzakelijk om een compleet beeld van jouw doelgroepen te hebben. Alleen maar ‘ongeveer’ weten wie zij zijn en waar zij zich bevinden is onvoldoende. Je wilt precies weten wat ze beweegt. En wat hun wensen en pijnpunten zijn. Definieer je jouw doelgroepen op de klassieke segmentatie manier? Dan is de uitkomst te beperkt en te weinig diepgaand.  

Nieuwe call-to-action

Het definiëren van een doelgroep

Je kunt verschillende vragen stellen om je doelgroepen te onderzoeken. Een handig model daarbij is bijvoorbeeld de 6 W’s van Ferrel:

  • Wie zijn jouw (potentiële) klanten?
  • Wat doen zij met de producten en/of diensten, die jouw organisatie levert?
  • Wanneer nemen zij jouw producten en/of diensten af?
  • Waar nemen zij jouw producten en/of diensten af?
  • Waarom kiezen (potentiële) klanten voor jouw bedrijf?
  • Waarom kopen (potentiële) klanten juist niet bij jouw bedrijf?

Ook kun je bij je doelgroepanalyse natuurlijk gebruik maken van een stappenplan.

Doelgroepanalyse en buyer persona’s

Bij je doelgroepanalyse start je met het creëren van buyer persona's. Een buyer persona is een uitgebreid klantprofiel. Daarin beschrijf je jouw ideale klant. Voeg je een naam en foto doe? Dan gaat je personage nog meer leven. En daarmee maak je het ook nog eens makkelijker voor jezelf. 

Buyer personas creëren gaat verder dan een traditionele doelgroepsegmentatie. Je gebruikt namelijk allerlei bestaande data van jouw klanten. In een eerder blogartikel hebben we uitgelegd hoe je buyer persona’s ontwikkelt.

Met goed ontwikkelde buyer persona's worden jouw marketingactiviteiten veel effectiever. Het helpt je om je op de verschillende doelgroepen te focussen. En om je echt goed op hun wensen en behoeften te richten. Met de juiste doelgroepen op je netvlies stem je jouw content natuurlijk veel beter af.

Gerichte marketing met een slimme doelgroepanalyse

Goed helpen kun je pas als je weet wie met een probleem zit. Op welk moment dit is. En hoe dat probleem er precies uitziet. Je wilt jouw marketing dus zo goed mogelijk afstemmen op je doelgroepen. Jouw doelgroepen benader je makkelijker met buyer persona's van jouw klanten. 

Bij het vaststellen van deze klantprofielen wordt duidelijk wat hun pijnpunten en behoeften zijn. Zo ontdek jij de problemen waar jouw (toekomstige) klanten een oplossing voor zoeken. Deze oplossingen kan jouw organisatie bieden. Richt je hierbij niet op het verkopen van die oplossingen. Kies echt voor een hulpgerichte aanpak!

Jouw hulp bestaat uit informatie, die jouw (toekomstige) klanten op weg helpt. Zoals handige blogs, whitepapers, e-Books en video’s. Deze content geeft invulling aan het probleem van jouw (toekomstige) klanten. Deze informatie presenteer je op een specifiek moment in de buyer journey (het koopproces van jouw klanten).

Heb je een compleet beeld? Dan kun je jouw content op het juiste moment en de juiste plek beschikbaar stellen. Je ondersteunt jouw (toekomstige) klanten zo dus bij hun keuzeproces. Op een slimme manier zorg je ervoor, dat je een streepje voor hebt op de concurrentie.

Een allround CRM-systeem helpt jou om dit voor elkaar te krijgen. Het is zelfs mogelijk om zoveel mogelijk processen te automatiseren. Wil je starten met jouw doelgroepanalyse? Kijk dan eens of HubSpot iets voor je is. De basis daarvan is zelfs gratis en dat blijft ook zo. Als je eraan toe bent breid je het gewoon uit met allerlei handige betaalde tools!

Misschien vind je deze artikelen ook interessant?

Wil je gelijk starten met jouw eigen CRM-strategie en een doelgroepanalyse? Download dan ons CRM Handboek hieronder! Wij helpen je hiermee graag een eindje op weg.

New call-to-action

 

Ontvang updates per email