De top 3 CRM implementatieopties uitgelegd

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt op 15-05-14

De keuze voor een geschikte implementatie is voor CRM erg belangrijkDe keuze voor de juiste CRM-software is erg omvangrijk. Elke organisatie heeft unieke wensen en eisen. Met het grote aanbod van CRM-software wordt kiezen dan best lastig. Naast de keuze voor geschikte software, moet je ook besluiten waar de data gehost gaat worden. Met andere woorden: waar wordt de data opgeslagen.

In dit artikel zal ik uitleg geven over drie populaire CRM implementatieopties.

Gehoste omgeving

De eerste optie is een gehoste omgeving. Je koopt (of je schaft een licentie aan voor) een aantal softwareapplicaties die nodig zijn voor je organisatie. Dit kan bestaan uit Microsoft Office, een CRM-systeem, een marketingautomatiseringstool  en een hoop andere applicaties. Deze applicaties draaien daarna in een gehoste omgeving. Dit kan gehuurde ruimte op een server of virtuele server zijn. Gebruikers benaderen de software via een web interface. De data staat opgeslagen bij de hostingpartij. Voordeel hiervan is dat je geen server hoeft te kopen en er geen medewerkers nodig voor het onderhoud van de server. Je huurt dus alleen de ruimte die jij en de toekomstige gebruikers nodig hebben.

Web access CRM

Een andere mogelijkheid is het installeren van web access CRM. De software en de data staan op je eigen server die je zelf beheerd. Voordeel is dat de software alleen op de server draait. Het enige onderhoud wat je nog hebt is het onderhoud aan de server. Iedereen, of je nu op kantoor of onderweg bent, kan de software benaderen via de browser. Inloggen gebeurt met een gebruikersnaam en wachtwoord. Het lijkt een beetje op een intranet/extranet constructie, maar in plaats van het bladeren door webpagina’s, zit je rechtstreeks in de applicatie. Voor organisaties die willen weten waar hun data opgeslagen staat (en hier controle over willen houden) is dit een goede optie. De data staat op je eigen server en blijft daar ook staan.

Echte ‘cloud’ applicatie

De derde optie is een echte ‘cloud’ applicatie. Dit betekent dat de aanbieder van de software deze ook host op hun servers. Jouw organisatie krijgt dan beveiligde toegang via een login die jou herkent, maar ook de machtigingsniveaus en de locatie van jouw data (de softwareaanbieder host deze ook). De overweging die je hierbij moet maken is of je voor private of shared cloud gaat. Private cloud biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om je data in een eigen database op te slaan. Terwijl je met shared cloud de database deelt.

De keuze voor cloudapplicaties is een aantrekkelijke optie voor organisaties met een (snel) groeiende database die zich niet steeds druk willen maken of ze nog genoeg ruimte hebben op hun huidige server.

 

Het kiezen tussen de verschillende implementatieopties is niet gemakkelijk. Elke mogelijkheid heeft zijn eigen voor- en nadelen op verschillende vlakken zoals budget, toegankelijkheid en veiligheidseisen.

De komende tijd gaan we wat dieper in op de verschillende implementatieopties voor cloud CRM. Hierin behandelen we vragen en onduidelijkheden die bestaan over de implementatie en het gebruik van de cloud in het algemeen.

Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM-selectie.

Handboek CRM selectie

foto credit: torkildr cc

 

Gertjan van Vugt
Geschreven door Gertjan van Vugt
Gertjan is een techneut in hart en nieren, geen ICT-uitdaging is hem te groot. Als medeoprichter van Systony en projectleider CRM weet hij werkelijk alles op het gebied van CRM-implementatie en maatwerk softwareontwikkeling. Zo maakt Gertjan ieder softwareproject tot een succes.
In zijn vrije tijd bevaart Gertjan graag de Nederlandse rivieren in zijn bootje of bekijkt hij een blockbuster op het witte doek.

Gerelateerde artikelen

Het verschil tussen Microsoft Dynamics 365/CRM in eigen beheer en de cloud

Net als Maximizer CRM biedt Microsoft Dynamics 365 de keuze om het CRM in eigen beheer of in de cloud te draaien. In dit blog...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 11 september, 2019
Succesvol CRM-software implementeren

Wil je gebruik maken van CRM-software die bij jouw organisatie past om de relatie met jouw prospects en klanten te verbeteren?...

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt - 9 september, 2019
Wat is het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365

Ben jij benieuwd naar het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365? In dit blogartikel praat ik je bij...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 9 september, 2019