HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De ROI van Inbound Marketing

ROI van Inbound Marketing - We believe you can grow

Sinds een weekje werkt Mariska bij Kiloknallers. Zij moet de marketingafdeling succesvol gaan maken. Mariska weet wel hoe ze dat voor elkaar krijgt. Namelijk met inbound marketing. Bij haar vorige werkgever behaalde ze daar geweldige resultaten mee.

Marketing ROI
Maar daar zijn wel speciale inbound marketing tools voor nodig. Kiloknallers moet daar dus eerst in investeren. Daarom wil Mariska weten:

👉 Wat levert inbound marketing Kiloknallers op?
👉 Wat kost inbound marketing voor Kiloknallers?

Met de antwoorden berekent ze de Return on Investment (ROI) van Inbound Marketing. Met de ROI moet ze het management toch kunnen overtuigen...

Welke resultaten kun je precies behalen met inbound marketing? En welke investering is daarvoor nodig? In dit artikel vertel ik je hoe je de ROI van Inbound Marketing berekent.

De resultaten van Inbound Marketing zijn meetbaar.
Bereken je omzetgroei door Inbound Marketing.
Wat is de ROI van Inbound Marketing?
Wat is jouw ROI?

De resultaten van Inbound Marketing zijn meetbaar

Zet je inbound marketing effectief in? Dan is de kans groot dat je de volgende resultaten behaalt:

  • Betere online vindbaarheid. Dus meer en relevantere bezoekers op je website.
  • Betere leads. Dus meer websitebezoekers, die converteren naar leads.
  • Hogere lead-naar-klant conversie. Dus meer klanten.
  • Meer omzet.
  • Efficiënter verkoopproces. Marketing en sales gaan namelijk beter samenwerken.

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

Deze resultaten dragen natuurlijk bij aan een positieve ROI. Bovendien zijn de resultaten meetbaar vanwege ‘closed loop reporting’. Wat betekent dit? Sales rapporteert (automatisch) aan marketing wat er met (sales qualified) leads gebeurd is. Marketing krijgt hierdoor een goed inzicht in de beste en slechtste leadbronnen.

OK, dit klinkt misschien nog wat ingewikkeld. Ik probeer het wat te verduidelijken. Bij jouw inbound marketing strategie focus je je op het genereren van kansrijke leads. De basis hiervoor is een allround CRM-systeem. In dit CRM-systeem beheer je namelijk alle belangrijke data van jouw (toekomstige) klanten. 

Jouw marketingactiviteiten maak je vervolgens CRM-gedreven. Je zet jouw CRM-data dus zo in, dat je maximale marketingresultaten behaalt. Daar gebruik je allerlei slimme tools voor. Zoals SEO-toolsmarketingautomatiseringlead nurturing en leadscoring.

Wat heb je hiervoor nodig? Een CRM-systeem waar inbound marketing tools aan gekoppeld zijn. Òf CRM-software waarbij deze tools al zijn geïntegreerd. Zoals bij HubSpot (het systeem waar wij mee werken).

Beschik je over het juiste gereedschap? Dan combineer je alle data op de dashboards van jouw CRM-systeem. Dit geeft je natuurlijk een fantastisch beeld van welke marketinginspanningen de beste resultaten opleveren. Wat moet er gebeuren om nog succesvoller te worden? Dankzij closed loop reporting krijg je dit inzicht! 

New Call-to-action

Bereken je omzetgroei door Inbound Marketing 

Wat moet je doen om jouw resultaten te verbeteren? Hoeveel leads heb je gegenereerd? Hoeveel leads zijn daadwerkelijk klanten geworden? Hoeveel meer klanten heb je nodig? Hoeveel extra leads moet je daarvoor genereren? Welke marketingactiviteiten kun je daar het beste voor inzetten?

Wij werken met het gratis CRM-systeem en de marketingautomatisering software van HubSpot. Dit CRM-platform bevat alle geïntegreerde inbound marketing tools, die je nodig hebt. Op dashboards stel je jouw doelen en KPI's eenvoudig in. Al jouw inbound marketing inspanningen zijn daardoor perfect meetbaar.

In één oogopslag zie je hoe het gaat. Zo krijg je bijvoorbeeld makkelijk antwoord op de bovenstaande vragen. Met de informatie van de HubSpot-statistieken zijn jouw resultaten ook redelijk voorspelbaar. Hiervoor verwerkt HubSpot de behaalde resultaten van andere HubSpot-gebruikers in jouw rapportages. 

In 2021 heeft HubSpot de ROI van HubSpot-gebruikers in Nederland onderzocht. De belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek waren:

  • Na 1 jaar gemiddeld 106% meer websitebezoek.
  • Na 1 jaar gemiddeld 74% meer inbound leads. 
  • Na 1 jaar gemiddeld 82% meer gesloten deals! 

De ROI van Inbound Marketing: Web Traffic Performance by Country - ROI report

De cijfers liegen er niet om! Ook al gaat het hierbij natuurlijk om gemiddelden. Hoe het voor jouw organisatie uitpakt hangt van meerdere factoren af. In welke branche je bijvoorbeeld opereert en in welke regio. Bekijk gerust alle uitkomsten van het HubSpot-rapport. Dan kun je nog wat gedetailleerder inzoomen op de cijfers.

Laten we teruggaan naar de case van Mariska met Kiloknallers. 

Een voorbeeldberekening:

  • Hoeveel websitebezoekers heeft Kiloknallers nu per maand? 1.000
  • Hoeveel online leads genereert Kiloknallers nu per maand? 40
  • Hoeveel leads converteert Kiloknallers naar klant per maand? 2
  • Wat is de gemiddelde ordergrootte van Kiloknallers? € 5.000,-

Stel dat Kiloknallers in HubSpot investeert. Wat betekent dit dan voor de omzet na 1 jaar? Hieronder zie je het maandelijkse verschil:

  Situatie zonder HubSpot Situatie met HubSpot 
Websitebezoekers  1.000 2.060 (+ 106%)
Online leads  40 70 (+ 74%)
Leads naar deal 2 3,65 deals (+ 82%)
Gemiddelde ordergrootte € 5.000,- € 5.000,-
Inbound omzet € 10.000,- € 18.200.-
     
Inbound omzet per jaar € 120.000,- € 218.400,-
 
Zonder HubSpot heeft Kiloknallers een maandelijkse omzet van € 10.000,- (2 klanten met een order van ieder € 5.000,-). Mét HubSpot is er een omzetgroei van 82%. Dit komt doordat het bedrijf nu maandelijks 3,65 deals sluit in plaats van 2. 

Op jaarbasis wordt het verschil nog duidelijker. Na 1 jaar behaalt Kiloknallers namelijk een inbound omzetstijging van € 98.400,-! (€ 218.400,- nieuwe omzet minus € 120.000,- oude omzet). Na 2 jaar heeft Kiloknallers zelfs € 196.800,- meer omzet met inbound marketing behaald.   

Een flinke omzetstijging dus!

Maar we zijn er nog nog niet. Er wordt namelijk een investering voor gedaan.

TIP: Welke resultaten kun je na 6 maanden, 1 jaar en 2 jaar verwachten? Met de ROI calculator van HubSpot bereken je dat eenvoudig.

Wat is de ROI van Inbound Marketing?

De ROI is een getal. Meestal een percentage. Dit percentage geeft de verhouding tussen de opbrengsten en de kosten van een investering weer.

Is de ROI een positief getal? Dan brengt de investering meer op dan dat het kost. De ROI van Inbound Marketing bereken je met de volgende formule:

ROI = ("opbrengsten" -/- "kosten") / ("kosten" x 100)

Hierboven heb ik je uitgelegd hoe je de opbrengsten van Inbound Marketing berekent. Nu gaan we ook kijken naar de kosten van de investering. Daarbij is het belangrijk hoe je inbound marketing in gaat zetten. Volledig in huis? Of besteed je de marketingactiviteiten (gedeeltelijk) aan een marketingbureau uit? 

Mariska van Kiloknallers berekent de ROI van verschillende situaties. Hiermee onderbouwt ze de investering bij het management.

  • Hoeveel bedraagt de jaarlijkse omzet van Kiloknallers? € 1.000.000,-
  • Hoeveel marketingbudget besteedt Kiloknallers jaarlijks aan een marketingbureau? € 100.000,- (10% van de omzet) 
  • Hoeveel kost een extra marketingmedewerker (40 uur)? € 39.000,-
    (jaarinkomen € 30.000,- + bijkomende kosten € 9.000,-) 
  • Hoeveel bedraagt de investering voor het HubSpot onboarding traject (HubSpot CRM +  Marketing Hub Professional)? € 15.000.-
  • Hoeveel bedragen de jaarlijkse HubSpot-licenties voor de Marketing Hub Professional? € 10.000,- (dit bedrag is afhankelijk van welke marketingfuncties je afneemt)

Laten we eens verder doorrekenen wat dat betekent. 

  HubSpot - marketing volledig uitbesteed HubSpot - Mariska pakt de taken zelf op HubSpot + extra marketing medewerker
Opbrengst na 1 jaar € 98.400,- € 98.400,- € 98.400,-
Kosten marketingbureau € 100.000,- € 0,- € 0,-
Kosten extra marketingmedewerker     € 39.000,-
Kosten HubSpot onboarding € 15.000,- € 15.000,- € 15.000,-
Jaarlijkse licenties € 10.000,- € 10.000,- € 10.000,-
Opbrengst -- kosten -- € 26.600,- € 73.400,- € 34.400,-
ROI (na 1 jaar)
-- 21,28% 293,6% 53,75%


Na 2 jaar is de situatie als volgt:

  HubSpot - marketing volledig uitbesteed HubSpot - Mariska pakt de taken zelf op HubSpot + extra marketing medewerker
Opbrengst na 2 jaar € 196.800,- € 196.800,- € 196.800,-
Kosten marketingbureau (2 jaar) € 200.000,- € 0,- € 0,-
Kosten extra marketingmedewerker (2 jaar)     € 78.000,-
Kosten HubSpot onboarding (eenmalig) € 15.000,- € 15.000,- € 15.000,-
Jaarlijkse licenties (2 jaar) € 20.000,- € 20.000,- € 20.000,-
Opbrengst -- kosten -- € 38.200,- € 161.800,- € 83.800,-
ROI (na 2 jaar)
-- 16,26% 462,29% 74,16%

 
Kortom, de ROI maakt inzichtelijk wanneer je jouw investering terugverdient. Als je de marketing (grotendeels) zelf verzorgt is dat doorgaans al heel snel! 

Neem je nog meer HubSpot-functies af? Zoals van de HubSpot Sales Hub, HubSpot Service Hub en de HubSpot CMS Hub? Dan wordt het voordeel alleen nog maar groter! Waarom? Afdelingen gaan beter samenwerken. Hierdoor vindt er een supergrote efficiencyslag plaats in afdeling overkoepelende processen.

Met een totaalpakket wordt jouw organisatie dus nog veel productiever! Als organisatie ga je gewoon veel slagvaardiger en klantgerichter functioneren. Dit noem ik nou echt win-win-win! 

TIP: HubSpot is modulair. Je neemt dus alleen de functies af, die je echt nodig hebt. Groeit jouw onderneming en heb je behoefte aan meer tools? Dan breid je jouw CRM-platform eenvoudig uit.

Wat is jouw ROI?

Onder de streep kan Inbound Marketing je dus aardig wat opleveren. Tegelijkertijd vraagt het ook om een investering. Zowel qua geld als qua tijd. Heb je dat ervoor over?

Wat kan Inbound Marketing voor jouw organisatie betekenen? En hoe ziet de ROI van Inbound Marketing met HubSpot er voor jouw organisatie uit? Onze adviseurs Maarten, Floris en Martijn staan klaar om het je te vertellen!

New Call-to-action

Ontvang updates per email