Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

De ROI van Inbound Marketing

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 25-3-15 11:07

Inbound Marketing ROIAls je overweegt om Inbound Marketing in te zetten, dan wil je een antwoord hebben op de belangrijkste twee vragen: “Wat levert het op?” en “Wat kost het?”. Met deze antwoorden kun je vervolgens de Return on Investment (ROI) berekenen en dit is nodig om het management te overtuigen van de investering.

In dit artikel leg ik uit welk resultaat behaald kan worden en hoe je de ROI van Inbound Marketing kunt berekenen.

Resultaten van Inbound Marketing zijn meetbaar

Met Inbound Marketing is de kans groot dat je één of meer van de onderstaande resultaten gaat behalen:

  • Betere online vindbaarheid, dus meer en relevantere bezoekers op je website;
  • Betere leads, dus hogere bezoeker naar lead conversie;
  • Hogere lead naar klant conversie, dus meer klanten;
  • Meer omzet;
  • Efficiënter verkoopproces door optimale samenwerking tussen marketing en verkoop.

Deze resultaten kunnen zorgen voor een positieve ROI en deze resultaten zijn meetbaar vanwege ‘closed loop reporting’. Closed loop reporting betekent onder andere dat sales aan marketing rapporteert wat er met de Sales Qualified Lead is gebeurd zodat marketing inzicht heeft in de beste en slechtste leadbronnen. Idealiter is er een koppeling aanwezig tussen de Inbound Marketing software en de CRM software. Closed loop reporting maakt diepgaand inzicht in welke inspanningen voor welke resultaten zorgen mogelijk. Hierdoor weet je precies wat er moet gebeuren om nog succesvoller te worden.

Een groot voordeel van het implementeren van Inbound Marketing én de marketingautomatisering software HubSpot is dat resultaten meetbaar en zichtbaar zijn middels dashboards. Op basis van reeds behaalde resultaten van andere HubSpot-gebruikers zijn de resultaten ook enigszins voorspelbaar. HubSpot heeft in 2014 een onderzoek uitgevoerd naar de ROI van HubSpot-gebruikers. Highlights van dit onderzoek zijn:

  • 3,15x meer websitebezoekers per maand binnen een jaar;
  • 4,77x meer leads per maand binnen een jaar;
  • 72% van de klanten zag een groei in sales omzet binnen een jaar.

Ontdek HubSpot Marketing Hub

Inbound Marketing voorbeeldberekening

Met de ROI calculator van HubSpot kun je uitrekenen welke mogelijke resultaten je kunt verwachten na 6 maanden, 1 jaar en 2 jaar.

Een voorbeeldberekening:

  • Hoeveel websitebezoekers heb je nu per maand? 2.000
  • Hoeveel online leads genereer je nu per maand? 100
  • Hoeveel leads converteer je naar klant per maand? 1
  • Wat is je gemiddelde ordergrootte? € 5.000

Dit zijn de resultaten (na 6, 12 en 24 maanden gebruik van HubSpot):

ROI berekening

Met dezelfde lead naar klant ratio (100:1) betekent dit een omzetgroei van € 133,800 na 1 jaar. Oftewel: 2,23x meer leads per maand na 1 jaar.

Wat is de ROI van Inbound Marketing?

De ROI is een getal, vaak uitgedrukt als percentage, dat de verhouding laat zien tussen de opbrengsten en de kosten van een investering. Indien de ROI een positief getal is, dan betekent dit dat de investering meer opbrengt dan dat het kost. De ROI van Inbound Marketing kan worden berekend met de volgende formule:

ROI = ("opbrengsten" - "kosten") / "kosten" x 100

De opbrengsten van Inbound Marketing kun je met behulp van de calculator berekenen. Als je Inbound Marketing volledig uitbesteed aan een Inbound Marketing bureau zul je gemiddeld € 50.000 aan kosten hebben voor een jaar. Op basis van het bovenstaande voorbeeld zou je uitkomen op een ROI van 167,60%.

Wat zou jouw ROI zijn?

Inbound Marketing kan onder de streep dus aardig wat opleveren maar vraagt ook om een investering. Zowel qua geld als qua tijd. Wil je weten wat Inbound Marketing voor jouw organisatie zou kunnen betekenen? Wil je weten hoe de ROI van Inbound Marketing voor jouw organisatie eruit zou kunnen zien? Gebruik dan onze calculator.

Ontdek meer over de HubSpot Marketing Hub!

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Wat is HubSpot Lead Scoring en hoe pas je het toe?

Het is weer tijd voor een nieuwe video uit de reeks! In deze video trappen we af met alles wat je moet weten over HubSpot Lead...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 8 september, 2021
Wat kost HubSpot? - 2021

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 28 april, 2021
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Wat is jouw eerste gedachte bij gepersonaliseerde content? Vaak denken marketeers gelijk aan technologische snufjes zoals...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 maart, 2021