HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De belangrijkste online marketing trends van 2017 (deel 1)

Belangrijkste online trends van 2017

Om je te helpen om 2017 succesvol te maken heb ik de belangrijkste trends op het gebied van online marketing voor je verzameld. In dit artikel beschrijf ik de trends rondom online video, social media en contentmarketing.

Populariteit online video blijft groeien

Er wordt nog steeds ieder jaar meer video geconsumeerd. We gaan steeds meer van een woord- naar een beeldcultuur en daar past video uitstekend tussen. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Redenen voor deze toenemende videoconsumptie zijn sneller internet (ook buitenshuis), de toename van videodragers (steeds meer huishoudens beschikken over meerdere devices, te denken aan Smart-tv’s, tablets & smartphones) en het feit dat video bekijken en delen via social media eenvoudig is geworden.

Enkele cijfers:

  • Video’s op de 3 grootste platformen (Snapchat, YouTube en Facebook) worden dagelijks bij elkaar 22 miljard keer bekeken;
  • Op YouTube wordt elke minuut 300 uur aan video geüpload;
  • Gemiddeld ziet een persoon 32 video’s per maand.

New Call-to-action

Live-video heeft zich gevestigd

2016 was het jaar dat live-video populair werd. Het is voor iedereen beschikbaar via YouTube, Facebook of apps zoals Periscope. Ook gebruiken steeds meer organisaties het in hun marketingstrategie.

In 2017 zal het aantal organisaties dat gebruik maakt van live-video verder toenemen, omdat het steeds eenvoudiger wordt om professionele uitzendingen te verzorgen aan de hand van een opstelling met meerdere camera’s of drones.

Een aantal mogelijkheden die je kunt gebruiken voor live-video zijn:

  • Productuitleg
  • Live interviews
  • Het live uitzenden van events en beurzen

Video in email

Voorheen ondersteunden emailclients het afspelen van video nooit goed, maar in 2017 zal dat veranderen. Waar het afspelen van video vroeger voornamelijk via Flash plaatsvond, wordt er nu gebruik gemaakt van HTML5. Steeds meer emailclients ondersteunen dit, waardoor we een stap dichterbij het afspelen van video binnen e-mail zijn.

We verwachten dat in 2017 video in e-mail veel breder ingezet kan worden, waardoor video een volwaardig onderdeel van e-mailcampagnes wordt.

Steeds meer gebruik van video op websites

Internetverbindingen (zowel mobiel als binnenshuis) worden steeds sneller en dat betekent dat het gebruik van online video steeds breder ingezet kan worden. Dit zien we ook terug op websites, waar video steeds meer ingezet wordt. Waar vroeger voornamelijk afbeeldingen gebruikt werden zie je nu dat er video’s en animaties voor in de plaats komen, omdat dit een sterkere methode is om de juiste boodschap over te brengen.

Goede voorbeelden zijn productdemonstraties en bedrijfsfilms, maar ook animaties waarin een werkwijze duidelijk uitgelegd wordt. Het belangrijkste is dat de boodschap goed overgedragen wordt en dat de kwaliteit van de video’s goed is.

Daarnaast is video op een pagina niet alleen goed voor de gebruiker, maar ook voor de vindbaarheid van je website. ‘Zoekmachine-spiders’ kijken namelijk niet alleen naar de tekst, maar ook naar de verschillende soorten media op een pagina. Het inzetten van video op relevante pagina’s kan ervoor zorgen dat je beter rankt in de zoekmachines.

Meer succes met contentmarketing

Contentmarketing is het bieden van relevante content die de potentiële klant verder helpt in het oriëntatieproces. Doordat mensen steeds vaker zelf het uitzoekwerk doen en pas contact opnemen wanneer zij daar klaar voor zijn, is relevante content belangrijker dan ooit binnen een marketingstrategie. Door relevante content voor de doelgroep aan te bieden help je niet alleen potentiële klanten in hun oriëntatie, maar ben je ook top of mind wanneer zij een beslissing nemen.

Enkele cijfers

  • 70% van de B2B marketeers wil meer content gaan creëren in 2017
  • De lengte van blogs is 19% omhoog gegaan en blogs worden meer visueel
  • Het gebruik van interactieve content is het afgelopen jaar met 75% gestegen

Organisaties worden succesvoller met contentmarketing

Steeds meer organisaties zien in dat contentmarketing voor meer leads en klanten zorgt. Hierdoor wordt er steeds meer content gecreëerd en is het lastiger om je te onderscheiden. Om je doelstellingen omtrent contentmarketing te behalen zul je dus op moeten vallen. Dit betekent niet alleen dat de inhoud perfect afgestemd moet zijn op de wensen van de doelgroep, maar deze moet ook op het juiste moment, via de juiste kanalen en in de juiste vorm (eBook, infographic, video enz.) worden aangeboden.

Doordat organisaties die contentmarketing inzetten zien dat de concurrentie toeneemt, zal er ook steeds betere content gepubliceerd worden omdat dit dé manier is om succesvol te blijven of te worden.

Meer betaalde promotie van content

Er zal in 2017 een groter deel van het marketingbudget worden besteed aan de promotie van content. Dit is eigenlijk raar, want contentcreatie werd in eerste instantie ingezet omdat betaalde promotie niet meer zou werken omdat mensen daar blind voor waren geworden. Toch gebruiken veel marketeers advertising om hun content te promoten. In 2017 zullen we meer gesponsorde uitingen zien waarbij premium content wordt aangeboden. Doordat er steeds meer en fellere concurrentie komt op het gebied van contentmarketing, is dit een goede manier om toch op te vallen.

Meer focus op statistieken en rendement

Nu er steeds meer budget beschikbaar komt voor het creëren van content, wordt er ook kritischer gekeken naar het succes en de uiteindelijke return on investment (ROI) van die content. In 2017 zullen organisaties steeds meer naar de prestaties van content gaan kijken en hoe de content invulling geeft aan de informatiebehoefte tijdens de customer journey.

Het meten van de prestaties van de content geeft meer inzicht in wat de doelgroep interessant vindt. Minder presterende content moet verwijderd of geoptimaliseerd worden en goed lopende content moet breder gepromoot of juist verder uitgediept worden.

Veranderingen op het gebied van social media

Social media is een laagdrempelige manier voor organisaties om met hun doelgroep in contact te komen en te blijven. De groei in het aantal nieuwe leden is er voor veel gevestigde platformen wel uit, maar zij blijven zich ontwikkelen waardoor de mogelijkheden steeds uitgebreider worden. Ook komen er telkens nieuwe spelers bij met elk hun eigen functies en kenmerken.

Enkele cijfers

  • 22,9% van de totale wereldbevolking heeft een facebookaccount
  • Linkedin heeft meer dan 450 miljoen profielen
  • Bijna 80% van de tijd wordt social media via een mobiel apparaat gespendeerd

Video op social wordt nog belangrijker

In 2016 zagen we dat social zich steeds meer ging richten op video. Vooral live-video heeft veel stappen vooruit gezet. Zowel Facebook als YouTube rolde de live videofunctie voor iedereen uit, waardoor steeds meer organisaties hier gebruik van maken.

In 2017 zal de 360 graden video belangrijker gaan worden en Facebook introduceerde zelfs al 360 graden live-video. Dit zal het komende jaar ook steeds meer ingezet gaan worden.

Bekijk eens of video op social media jouw merk, producten en/of diensten kunnen versterken en via welke kanalen en vormen (opgenomen, live, 360 graden enz.) dit het beste ingezet kan worden.

De opkomst van chatbots

Chatbots bestaan al een hele tijd, maar nu machine-learning steeds toegankelijker wordt, hebben chatbots de mogelijkheid om steeds slimmer te worden. Het is voor mensen een laagdrempelige manier om in contact te komen met een bedrijf. Daarnaast is het mogelijk om een bot via verschillende kanalen zoals Facebook, Messenger, Twitter en Skype in te zetten.

Meer mogelijkheden voor marketingautomatisering en advertising

Adverteren op social media biedt de mogelijkheid om de doelgroep op een gerichte manier te bereiken. De mogelijkheden tot doelgroepsegmentatie zijn groot en middelen tot automatiseren van advertenties steeds uitgebreider. Een bekende vorm van geautomatiseerde advertising is Facebook retargeting, waar op basis van een paginabezoek op de website zeer relevante Facebook advertenties getoond kunnen worden.

LinkedIn gaat een stap verder met haar Lead Accelerator. Hierbij creëer je op basis van het oriëntatieproces van de ideale klant workflows die advertenties tonen op basis van alle informatie die LinkedIn heeft van individuele personen. Het resultaat is een sequentie van zeer relevante advertenties die getoond worden op het moment dat de doelgroep ze wil zien.

Wil je nog meer online marketing trends? We hebben ze verzameld in een eBook.

inschrijven hubspot nieuwsbrief

Ontvang updates per email