Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Combineer CRM met marketingautomatisering

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 23-10-14 13:22

Hoe combineer je CRM succesvol met marketingautomatisering? Lees het in dit blog over hoe Systony helpt met CRM en marketingautomatisering.

Technologie heeft moderne verkoopstrategieën zodanig beïnvloed dat de meeste bedrijven zoekende zijn naar effectieve marketingsystemen met hedendaagse tools om zo hun campagnes aantrekkelijker te maken voor potentiele klanten. De slimme CRM-platforms bieden vaak al een stukje marketingautomatisering ter versterking voor een effectiever (klant)relatiebeheer.

Wil je marketing, verkoop en klantrelatiebeheer echt tot één krachtig proces smeden, dan is het aan te raden om een toegewijd marketingautomatiseringplatform te koppelen aan je CRM-systeem.

In dit artikel leg ik uit waarom CRM en marketingautomatisering zo goed samen gaan.

Marketingautomatisering is vanuit verkoopperspectief geen alternatief voor relatiebeheer, maar meer een krachtige extensie op CRM. Het versterkt verkoop en relatiebeheer doordat er betere leads gegenereerd worden en het biedt de mogelijkheid processen effectiever in te richten.

Beide systemen kunnen uiteraard los van elkaar opereren, maar de impact is het grootst als deze gekoppeld aan elkaar worden ingezet. CRM–software converteert prospects naar klanten, marketingautomatisering doet het voorbereidende werk. Het stelt verkoopteams in staat dat te doen wat ze het beste kunnen, verkopen.

Alleen de relevante leads

Als verkoper ben je veel tijd kwijt aan het nabellen en opvolgen van leads. Maar bij hoeveel van deze leads kom je echt aan tafel? Zou het niet een zegen zijn als je alleen die leads hoeft op te volgen waarvan je weet dat die potentiële koper interesse heeft en echt toe is aan een dergelijk verkoopmoment.

Marketingautomatisering, en in het bijzonder die systemen met een Inbound Marketing fundament, is gebaseerd op het aantrekken van het meest relevante deel van je doelgroep, dat deel dat de concrete behoefte kent. Vervolgens wordt die bezoeker geconverteerd naar lead aan de hand van voor die persoon waardevolle informatie en ook na die conversie steeds weer bediend van gericht advies. Zo wordt een lead stap voor stap door het verkoopproces geloodst. Door dit proces te koppelen aan je CRM worden een verkoper alleen die leads aangeboden die er echt klaar voor zijn.

Hierdoor zal verkoop vele malen succesvoller verlopen en wordt en minder tijd verspild aan gesprekken die niets opleveren.

Alle CRM- en marketinggegevens binnen handbereik

Naast betere leads zal er door alle gegenereerde data ook meer bekend zijn over de potentiële koper. Vanuit marketing is relevante data verzameld die waardevol is bij het achterhalen van de wensen en behoeften van die lead ten aanzien van een product of dienst. Dit helpt de verkoper om een verkoopgesprek gerichter in te gaan.

Daarnaast versterken beide systemen elkaar nog verder. CRM biedt informatie over waar de beste verkoopkansen liggen, marketingautomatisering achterhaalt vervolgens de behoeften. Dit resulteert in steeds beter opgezette campagnes, waardoor veelbelovende bezoekers en leads steeds sneller en makkelijker met je merk in aanraking komen. Kortom, ook de marketing wordt steeds slimmer en is in staat op de juiste momenten de juiste informatie te bieden aan de juiste personen.

Hoe complexer de verkoopcyclus, des te meer profijt valt er te behalen met een dergelijk koppeling tussen marketing en CRM. Verregaande segmentatie wordt mogelijk waardoor er bijna op persoonlijk niveau geautomatiseerde marketing en verkoop kan worden bedreven.

Hoge verwachtingen CRM en marketingautomatisering?

Verwacht niet dat de koppeling tussen marketingautomatisering en het CRM-systeem zichzelf bedient. Je moet nog steeds resultaten monitoren, sterke content creëren, prestaties meten en gebruikers trainen. Maar als het loopt is het een huwelijk dat enkel positieve ROI kent!

Wij bij Sytony werken met de koppeling tussen alles-in-1 marketingplatform HubSpot en het functierijke Maximizer CRM. Hiermee zien wij, naast een flinke toename in online verkeer en kwalitatieve leads, onze processen op gebied marketing, verkoop en relatiebeheer effectiever en efficiënter verlopen. Het biedt winst op meerdere fronten.

Ontdek meer over de HubSpot Marketing Hub!

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

HubSpot pakt uit met INBOUND 2020 – Alles wat je moet weten.

Het is op moment van schrijven donderdagochtend 24 september, de ochtend na Inbound 2020. Mijn hoofd tolt nog na van alle...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 24 september, 2020
Moet je gaan voor inbound of outbound marketing?

Ben je als marketeer opzoek naar een nieuwe marketingstrategie en kom je steeds maar 'inbound marketing' tegen? Dat kan...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 15 september, 2020
[VIDEO] Ontdek de alles-in-1-marketingtool HubSpot Marketing Hub

Ben je op zoek naar een tool om met datagestuurde contentmarketing meer traffic, meer en betere leads en meer online omzet...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 6 augustus, 2020