HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De kunst van het verkopen

Met deze tips word je een betere verkoper Het vak verkopen kent twee kampen. Het ene kamp zegt dat verkopen iets is dat je in het bloed moet zitten, terwijl het andere kamp zegt dat sales een vak is dat je kunt leren. Ik denk dat het een combinatie van deze twee uitersten is. Niet iedereen is voor sales in de wieg gelegd en het is een vak dat je leuk moet vinden om het goed te doen. Toch zijn er richtlijnen en tips waardoor je een betere verkoper wordt. 

Hier zijn een aantal tips om de kunst van het verkopen onder de knie te krijgen, waardoor je meer leads en klanten binnenhaalt.

Kijk vanuit het perspectief van de potentiële klant

Als verkoper is het eenvoudig om een tunnelvisie te creëren, maar het is belangrijk om je eigen motieven en intenties opzij te zetten als je in contact bent met een potentiële klant. Iedere lead is namelijk anders. Ze hebben allemaal unieke behoeften, wensen en uitdagingen. Een tunnelvisie vertroebelt het heldere inzicht wat nodig is om een potentiële klanten optimaal te helpen.

Luister altijd goed naar wat de lead te vertellen heeft en doe grondig research. Zo ontstaat er een duidelijk inzicht in de potentiële klant, waardoor er eenvoudig een aanpak ontwikkeld kan worden die gericht is op het optimaal helpen van de klant.

Een goed CRM-systeem stelt alle data van (potentiële) klanten centraal, waardoor er op elk moment een overzicht is van alle bruikbare informatie zoals contactmomenten, wensen, eisen, enzovoorts.

Geloof altijd in je eigen merk

Meer of beter verkopen gaat veel makkelijker als je gelooft in je eigen merk. Het zorgt voor veel meer overtuigingskracht naar potentiële klanten toe. Voordelen van de producten of diensten komen veel beter naar voren als je er zelf in gelooft.

Deze overtuiging zorgt er ook voor dat potentiële klanten ook in jouw oplossing gaan geloven. Dit zorgt weer voor een voorsprong op de concurrent. En hierdoor kun je uiteindelijk meer verkopen.

Wees open en eerlijk tegen de potentiële klant

De kans is groot dat een potentiële klant allang zijn of haar huiswerk heeft gedaan voordat je in contact komt. Het heeft dan ook geen zin om een salespitch te geven waarbij alle informatie opgenoemd wordt die allang bekend is. Stem de inhoud van een meeting dus af op de kennis die een lead heeft.

Waarschijnlijk heeft de klant een hoop vragen en twijfels. Gebruik het contactmoment om duidelijkheid te scheppen. Door eerlijk en open te zijn wordt er een vertrouwensband opgebouwd, die meespeelt in de keuze van de potentiële klant. 

Een goede manier om twijfels weg te nemen is door de potentiële klant kennis te laten maken met het product of de dienst. Zo kunnen ze ervaren hoe het product of dienst werkt en of het is waar ze naar op zoek zijn. Zo is een vrijblijvende software trial een goede manier om software te proberen en ervaren.

Wees geduldig, maar niet passief

Een verkoopproces kost tijd, dus heb geduld en probeer de potentiële klant niet te pushen. Dit heeft een afschrikkende werking. Houdt het contact wel warm. Passiviteit kan ervoor zorgen dat de interesse bij de potentiële klant verwatert. Zoek dus naar een goede balans tussen deze twee. 

Gebruik contactmomenten om bruikbare tips te geven en te helpen. Je blijft zo in beeld zonder dat de klant zich opgejaagd voelt.

New Call-to-Action

Ontvang updates per email