Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Succesvol bloggen? Blijf analyseren en optimaliseren!

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 31-8-16 10:32

blog-analyseren-optimaliseren.jpg

Een bedrijfsblog kan veel voordelen hebben voor een organisatie. Niet alleen worden bedrijven met een blog vaak beter online gevonden, ook helpt het om de autoriteit binnen je branche te vergroten doordat je actief kennis deelt met je doelgroep.

Het opzetten van een blog hoeft niet veel tijd te kosten. Ervoor zorgen dat dit blog succesvol wordt en blijft is wat lastiger en kost inspanning. Het belangrijkste is dat je blijft analyseren en optimaliseren. Dit zorgt voor inzicht en op lange termijn voor meer succes.

Begin met het opstellen van doelen

Succes kun je alleen meten als je weet waar je naartoe wilt. Zoals eigenlijk met alle marketinginspanningen bepaal je eerst de doelen. Dit stelt je in staat om tussentijds de voortgang te meten en daardoor gericht te optimaliseren.

Voorbeelden:

  • Na een jaar maandelijks X aantal bezoekers op het blog.
  • Na een jaar maandelijks X leads genereren via het blog.

Deze doelen kunnen nog specifieker gemaakt worden door ze op te delen in kanalen zoals organisch, social media en e-mailmarketing.

Wat wil je doelgroep weten?

Als je iets wilt weten, dan zoek je het waarschijnlijk op via een zoekmachine. Dit zal bij jouw doelgroep niet anders zijn. Het is daarom belangrijk dat je gevonden wordt op de informatie die de doelgroep zoekt. Een bedrijfsblog is de ideale plek om die informatie beschikbaar te stellen.

Zorg ervoor dat je inzicht in de doelgroep hebt en dat je weet naar welke informatie ze op zoek zijn. Vraag dit bijvoorbeeld aan medewerkers die veel met (potentiële) klanten in contact zijn. Ook social media kan je veel informatie verschaffen. LinkedIn en Twitter zijn kanalen waar mensen vaak hun vragen stellen. Doe ook een zoekwoordonderzoek, zodat je weet waar de doelgroep op zoekt.

Voer deze research regelmatig uit. Informatiebehoefte verandert regelmatig, bijvoorbeeld door ontwikkelingen binnen de branche.

Analyseer je blogartikelen

Nadat je een artikel gepubliceerd en gepromoot hebt, houden de inspanningen niet op. Elke maand analyseer je het blog en kijk je welke artikelen goed presteren. Presteren bepaalde onderwerpen standaard goed, dan is het slim om hier dieper op in te gaan door er meer artikelen over te schrijven.

Bekijk ook de artikelen die niet (goed) gelezen worden. En vraag je dan vooral af waarom dit niet gebeurt. Zijn het artikelen van een bepaald onderwerp die niet goed presteren, bekijk dan of het daadwerkelijk interessant is voor de doelgroep. Wees ook niet bang om onderwerpen te schrappen, want deze zijn zonde van de inspanning. Mochten niet lopende artikelen op een later moment toch weer gelezen worden, dan kun je het onderwerp weer in je blog integreren.

Artikelen optimaliseren

Het kan voorkomen dat artikelen interessant zijn voor de doelgroep, maar niet veel gelezen worden. Deze artikelen kan je optimaliseren, zodat ze weer up-to-date en beter vindbaar zijn in de zoekmachines.

Bekijk per artikel of deze qua inhoud nog klopt en pas waar nodig aan. Bepaal ook op welke long-tail zoekwoorden deze artikelen gevonden moeten worden en integreer deze in je artikel. Dit doe je door geselecteerde zoekwoorden toe te voegen aan:

  • De titel;
  • De tekst;
  • Tussenkoppen;
  • Meta-description.

Meer informatie over het optimaliseren vind je in dit eerder gepubliceerde artikel over on-page SEO.

Na het optimaliseren blijf je analyseren en optimaliseer je waar nodig nog meer.

Conclusie

Het succesvol maken van een blog een continu proces van het schrijven van kwalitatieve artikelen, het analyseren en het optimaliseren ervan. Hierdoor krijg je meer inzicht in het blog en wordt het eenvoudiger om het blog succesvol te maken. Om je hierbij te helpen hebben wij het eBook Zakelijk bloggen geschreven.

eBook zakelijk bloggen

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

Wat kost HubSpot? - 2021

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 28 april, 2021
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Wat is jouw eerste gedachte bij gepersonaliseerde content? Vaak denken marketeers gelijk aan technologische snufjes zoals...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 maart, 2021
5 HubSpot Workflows voor sales en marketing

Met de workflow-mogelijkheden van HubSpot heb je goud in handen. HubSpot workflows zorgen namelijk voor het grootste deel van...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 5 februari, 2021