Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Account Based Marketing: door COVID-19 belangrijker dan ooit

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 21-1-21 17:22

Outer Space Video Zoom Virtual Background-png

Ik hoef je niet te vertellen dat de COVID-pandemie ons hele leven heeft veranderd. Ook de manier waarop we werken!

Door de 1,5-metersamenleving en ook het thuiswerken ligt de focus nu nog meer dan tevoren op online. De meeste bedrijven hebben dus te maken met een versnelling van het belang van een goede digitale koopervaring.

Dit betekent ook dat er veel ruis en concurrentie online is. Om hierop in te spelen is een gerichte strategie nodig om de aandacht te trekken van je doelgroep.

Er is geen betere manier om dit te doen dan Account Based Marketing!

In eerdere blogs vertelde ik je al meer over Account Based Marketing (ABM). Lees ze hier terug:

Waarom Account Based Marketing (ABM)? 

Laten we kijken waarom een ABM-strategie belangrijker is dan ooit tijdens het ‘nieuwe’ normaal.

Hoewel de huidige situatie veel veranderingen met zich meebrengt, zijn er ook een ander dingen die (altijd) hetzelfde blijven.

Zo moet je verkoop- en marketingafdeling altijd perfect op elkaar afgestemd zijn, ook wanneer iedereen thuis werkt.

Met een CRM-systeem verzamel je gegevens die nodig zijn om hoogwaardige accounts te lokaliseren.

Hierdoor kunnen marketing- en verkoopteams deze klantaccounts beter begrijpen en zijn ze intensiever betrokken bij de buyer journey. Het voordeel hiervan? Je biedt gericht gepersonaliseerde content aan klantaccounts die de moeite waard zijn.

Gebruik je huidige klantaccounts voor meer succes

Op dit moment kan het zijn dat jouw organisatie wat minder leads binnenkrijgt dan voorheen. Probeer het beste te maken van je huidige database met klanten. Houd ze betrokken bij jouw bedrijf en misschien is er wel een cross- of upsell mogelijk!

Je kan Account Based Marketing dus inzetten voor je huidige klanten. Zo boost je klantretentie zonder dat je tijd geld weggooit aan het verzamelen van leads die het nu misschien wel te moeilijk hebben om te converteren.

Ok, je moet natuurlijk niet volledig stoppen met je Inbound Marketing activiteiten, maar wat meer focus leggen op belangrijke klantaccounts die voor het oprapen liggen is wel een aanrader.

Start vandaag nog met ABM

Hoe start je ook alweer met ABM? Een uitgebreide uitleg en stappenplan vind je in dit artikel. Ik neem je hier toch nog snel door de basis voor als je (op dit moment) niet alle tijd van de wereld hebt.

Belangrijk bij ABM is een goede basis van data en tools gericht op B2B.

Een goede software helpt je met het volgende:

  • Personaliseren van content: Je klantaccounts hebben te maken met verschillende problemen gerelateerd aan COVID-19.

Probeer te achterhalen met beschikbare data waar precies hun pijnpunten zitten. Ga na of ze in een gevoelige sector zitten of misschien heb je ergens gehoord dat ze te maken hebben met terugvallende verkoop.

Breng het in kaart en segmenteer je accounts in verschillende groepen. Deze gesegmenteerde klanten kan je tegelijk benaderen met waardevolle content die hen misschien uit het dal trekken. 👍🏼

  • Vorm één team met marketing en sales: een waardevolle bron op gebied van klantdata zorgt er voor dat verkoop en marketing beter samen kan werken dan ooit.

Door een overzichtelijke software als HubSpot te gebruiken ben je altijd op de hoogte en is onderlinge samenwerking optimaal. Corona of niet. 🤝🏼

  • Verkort verkoopproces: Door ABM intensief in te zetten komen (potentiële) klanten sneller tot een beslissing om iets (weer) bij je af te nemen. Het beslissingsproces is korter en in je softwaresysteem vind je veel waardevolle data die je kan in zetten tijdens de sales en je klant sneller door de buyer journey heen helpt. 🚀

Account Based Marketing – ga voor HubSpot!

Wij passen Account Based Marketing toe met de tools die HubSpot aanbiedt. Zowel de Sales- als de Marketing Hub geven je toegang tot waardevolle functies die onmisbaar zijn bij een sterke ABM-strategie.

Kijk zelf maar welke functies de software biedt:


functies ABM binnen HubSpot - account based marketing belangrijk door vocid-19

We vertellen je graag meer over ABM en de mogelijkheden van HubSpot! Maak een afspraak met één van mijn collega’s en sla je door de pandemie heen met een sterke strategie.

advies gesprek systony 

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Wat is HubSpot Lead Scoring en hoe pas je het toe?

Het is weer tijd voor een nieuwe video uit de reeks! In deze video trappen we af met alles wat je moet weten over HubSpot Lead...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 8 september, 2021
Wat kost HubSpot? - 2021

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 28 april, 2021
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Wat is jouw eerste gedachte bij gepersonaliseerde content? Vaak denken marketeers gelijk aan technologische snufjes zoals...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 maart, 2021