8 tips voor het maken van een effectief CRM-dashboard gericht op Business Intelligence

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt op 26-08-14

Effectieve CRM-dashboards zijn belangrijk voor Business IntelligenceDe aanschaf van CRM-software betekent niet dat het automatisch strategische bedrijfsinzichten oplevert. CRM brengt data bij elkaar, maar je krijgt pas bruikbare informatie als je zelf de juiste data logisch combineert. Dashboards binnen de CRM-software geven deze data weer en zijn volledig naar eigen wens in te richten. Toch is het ontwerpen van een effectief dashboard gericht op het vergaren van cruciale informatie niet eenvoudig. Daarom hebben we 8 tips voor je die helpen bij het maken van een Business Intelligence dashboard.

1. De juiste inrichting

Het aanmaken en configureren van een dashboard is meestal in een paar minuten gebeurd. Maar als dit niet juist gebeurt verlies je veel tijd met het maken van aanpassingen. Zorg ervoor dat het dashboard niet alleen de informatie toont die jij nodig hebt, maar alle betrokken personen binnen de organisatie bedient. Maak met alle betrokkenen een overzicht van relevante data die nodig is om KPI’s te monitoren en realiseren

2. Eenvoudige bereikbaarheid

Het dashboard moet voor iedereen makkelijk te bereiken zijn. Een goed dashboard levert tijdwinst, omdat de benodigde data direct voor handen is. Als het dashboard moeilijk te vinden is binnen het CRM, dan schiet de opzet zijn doel voorbij.

3. Actuele informatie

Oude of niet accurate data werkt frustrerend en is funest voor een optimaal inzicht. Als je op basis van deze inzichten tactische of strategische beslissingen neemt, dan is het noodzakelijk dat de data up-to-date is. Data moet daarom regelmatig ververst worden. Hoe vaak dat is hangt van het type data af. Dit kan dagelijks, wekelijks of maandelijks zijn.

4. Relevante statistieken

Statistieken op een dashboard zijn er om personen, afdelingen of zelfs de hele organisatie te laten zien hoe de voortgang van doelstellingen verloopt. Hierbij kun je gebruik maken van een grote hoeveelheid beschikbare statistieken, maar gebruik alleen de statistieken die essentieel zijn voor de gestelde doelen. Een dashboard moet in één oogopslag het juiste inzicht geven. Vermijd daarom statistieken die niet relevant zijn.

5. Visuele opmaak

Een overzichtelijke en visuele opmaak is belangrijk voor een effectief dashboard. Maak het visueel door gebruik te maken van diagrammen en grafieken. Dit zorgt ervoor dat benodigde data snel inzichtelijk is. Niet elke dataweergave, zoals een diagram of grafiek, is geschikt. Bepaal dus vooraf de meest optimale vorm om data weer te geven.

6. Houd het overzichtelijk

Visualisatie van data geeft een dashboard vorm. Maar bij veelvuldig gebruik van grafieken en diagrammen is het van belang dat het overzicht behouden blijft. Als dataweergave niet logisch gepositioneerd is maakt dat dashboard minder efficiënt. Houd bij de inrichting dus goed rekening met de plaatsing van de verschillende onderdelen. Een goede dashboard is zo vormgegeven dat alle data op een logische plek staat en je er gemakkelijk informatie vandaan kunt halen.

7. Actiegerichtheid

Effectieve dashboards geven niet alleen informatie weer, maar zijn actiegericht. Een goed ingericht dashboard zorgt ervoor dat werknemers precies weten wat ze moeten doen als ze de statistieken onder ogen krijgen. Een effectief dashboard geeft een vergevorderd inzicht en stimuleert opvolgende acties.

8. Mobiele bereikbaarheid

Steeds meer mensen werken buiten kantoor. Als zij gebruik maken van dashboards, dan moeten deze altijd en overal beschikbaar zijn. Door dashboards ook toegankelijk te maken op mobiele apparaten kunnen alle betrokken de data raadplegen waar en wanneer dat nodig is.

Handboek CRM selectie

Gertjan van Vugt
Geschreven door Gertjan van Vugt
Gertjan is een techneut in hart en nieren, geen ICT-uitdaging is hem te groot. Als medeoprichter van Systony en projectleider CRM weet hij werkelijk alles op het gebied van CRM-implementatie en maatwerk softwareontwikkeling. Zo maakt Gertjan ieder softwareproject tot een succes.
In zijn vrije tijd bevaart Gertjan graag de Nederlandse rivieren in zijn bootje of bekijkt hij een blockbuster op het witte doek.

Gerelateerde artikelen

Laat je bedrijf groeien met de HubSpot Growth Suite

Ieder bedrijf groeit pas écht verder met het gebruik van de juiste tools. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk gaat het...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 11 december, 2019
Wat is het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365

Ben jij benieuwd naar het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365? In dit blogartikel praat ik je bij...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 9 september, 2019
De 8 geheimen voor een succesvolle CRM-acceptatie

Als je CRM succesvol wilt implementeren, dan moet er niet puur naar budget worden gekeken. Er moet gefocust worden op wat jouw...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 19 maart, 2019