Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

8 tips voor het maken van een CRM-dashboard

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt op 26-8-19 14:34

Microsoft Dynamics 365: een compleet CRM-systeem - Systony

De aanschaf van CRM-software betekent niet dat het automatisch strategische bedrijfsinzichten oplevert. CRM brengt data bij elkaar, maar je krijgt pas bruikbare informatie als je zelf de juiste data logisch combineert.

Dashboards binnen de CRM-software geven deze data weer en zijn volledig naar eigen wens in te richten. Toch is het ontwerpen van een effectief dashboard gericht op het vergaren van cruciale informatie niet eenvoudig. Daarom hebben we 8 tips voor je die helpen bij het maken van een Business Intelligence dashboard.

1. De juiste inrichting van je CRM-dashboard

Het aanmaken en configureren van een CRM-dashboard is meestal in een paar minuten gebeurd. Maar als dit niet juist gebeurt verlies je veel tijd met het maken van aanpassingen. Zorg ervoor dat het dashboard niet alleen de informatie toont die jij nodig hebt, maar alle betrokken personen binnen de organisatie bedient. Maak met alle betrokkenen een overzicht van relevante data die nodig is om KPI’s te monitoren en realiseren

2. Eenvoudige bereikbaarheid

Het CRM-dashboard moet voor iedereen makkelijk te bereiken zijn. Een goed dashboard levert tijdwinst, omdat de benodigde data direct voor handen is. Als het dashboard moeilijk te vinden is binnen het CRM, dan schiet de opzet zijn doel voorbij.

3. Actuele informatie 

Oude of niet accurate data werkt frustrerend en is funest voor een optimaal inzicht. Als je op basis van deze inzichten tactische of strategische beslissingen neemt, dan is het noodzakelijk dat de data up-to-date is. Data moet daarom regelmatig ververst worden. Hoe vaak dat is hangt van het type data af. Dit kan dagelijks, wekelijks of maandelijks zijn.

4. Relevante statistieken

Statistieken op een CRM-dashboard zijn er om personen, afdelingen of zelfs de hele organisatie te laten zien hoe de voortgang van doelstellingen verloopt. Hierbij kun je gebruik maken van een grote hoeveelheid beschikbare statistieken, maar gebruik alleen de statistieken die essentieel zijn voor de gestelde doelen. Een CRM-dashboard moet in één oogopslag het juiste inzicht geven. Vermijd daarom statistieken die niet relevant zijn.

5. Visuele opmaak van je CRM-dashboard

Een overzichtelijke en visuele opmaak is belangrijk voor een effectief CRM-dashboard. Maak het visueel door gebruik te maken van diagrammen en grafieken. Dit zorgt ervoor dat benodigde data snel inzichtelijk is. Niet elke dataweergave, zoals een diagram of grafiek, is geschikt. Bepaal dus vooraf de meest optimale vorm om data weer te geven.

6. Houd het overzichtelijk

Visualisatie van data geeft een dashboard vorm. Maar bij veelvuldig gebruik van grafieken en diagrammen is het van belang dat het overzicht behouden blijft. Als dataweergave niet logisch gepositioneerd is maakt dat dashboard minder efficiënt. Houd bij de inrichting dus goed rekening met de plaatsing van de verschillende onderdelen. Een goede dashboard is zo vormgegeven dat alle data op een logische plek staat en je er gemakkelijk informatie vandaan kunt halen.

7. Actiegerichtheid

Effectieve CRM-dashboards geven niet alleen informatie weer, maar zijn actiegericht. Een goed ingericht dashboard zorgt ervoor dat werknemers precies weten wat ze moeten doen als ze de statistieken onder ogen krijgen. Een effectief dashboard geeft een vergevorderd inzicht en stimuleert opvolgende acties.

8. Mobiele bereikbaarheid

Steeds meer mensen werken buiten kantoor. Als zij gebruik maken van CRM-dashboards, dan moeten deze altijd en overal beschikbaar zijn. Door dashboards ook toegankelijk te maken op mobiele apparaten kunnen alle betrokken de data raadplegen waar en wanneer dat nodig is.

Meer informatie over CRM en welke systemen passend zijn vind je in ons gratis handboek:

Handboek CRM selectie

Gertjan van Vugt
Geschreven door Gertjan van Vugt
Gertjan is een techneut in hart en nieren, geen ICT-uitdaging is hem te groot. Als medeoprichter van Systony en projectleider CRM weet hij werkelijk alles op het gebied van CRM-implementatie en maatwerk softwareontwikkeling. Zo maakt Gertjan ieder softwareproject tot een succes.
In zijn vrije tijd bevaart Gertjan graag de Nederlandse rivieren in zijn bootje of bekijkt hij een blockbuster op het witte doek.

Gerelateerde artikelen

Verkoopomzet voorspellen met Teamleader

Het voorspellen van de verkoopomzet is belangrijk voor bedrijven. Met voorspellingen breng je de vraag naar een product of...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 6 mei, 2020
De nieuwe updates van HubSpot op een rij | april 2020

HubSpot blijft werken aan doorontwikkeling van het platform en heeft recentelijk weer een groot aantal updates doorgevoerd....

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 30 april, 2020
Wat kost HubSpot? - 2020

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 april, 2020