Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

7 tips voor succesvolle contentmarketing

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 20-8-18 11:59

7 tips voor succesvolle contentmarketing
Contentmarketing richt zich op het helpen van de doelgroep wanneer zij zich online oriënteert. Met bijvoorbeeld eBooks, whitepapers, factsheets en infographics wordt ingespeeld op een specifieke informatiebehoefte op een specifiek moment in de ‘buyer journey’ van de potentële koper.

Maar hoe creëer je de juiste content en hoe zorg je ervoor dat die content binnenkomt bij de doelgroep? In dit artikel geef ik een aantal praktische content tips!

Content moet hulp bieden maar ook makkelijk te consumeren zijn. We noemen dit ook wel ‘snackable content’. Hieronder geef ik een aantal tips voor het creëren van jouw killer content!

Tip 1 – Maak het visueel

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Visuele content trekt dan ook sneller en meer aandacht dat tekstueel content. Zorg er daarom altijd voor dat je deze twee goed combineert om de kracht van je content te vergroten. Voorbeelden van visuele content zijn infographics, factsheets, video’s, etc. Maar ook eBooks kun je visueler maken aan de hand van pakkende afbeeldingen en overzichtelijke lay-out.

Tip 2 – Structureer je tekst

Een gestructureerd tekst zorgt voor overzicht en maakt het dat de tekst goed te scannen is. Zo krijgt de lezer snel een goede indruk van de context en opbouw van het verhaal.

Structureer je teksten met:

  • Duidelijke titels
  • Subtitels
  • Genummerde en ongenummerde lijsten

Tip 3 – Ontwikkel je vocabulaire

Tijdens het schrijven van een bepaald stuk content merk je weleens dat je vastloopt met het vinden van de juiste woorden. Vooral als je regelmatig stukken tekst schrijft, is het handig om een keuze te kunnen maken aan een ruime scala aan woorden. Maak daarom af en toe gebruik van een thesaurus. Hierin vind je lijsten met synoniemen die je kan gebruiken in je tekst.

Voorkom jargon en ingewikkelde woorden/termen. Onthoud daarbij ook dat je je tekst zo leesbaar mogelijk wilt houden voor je doelgroep.  Ook een eenduidige tone-of-voice helpt de lezer het verhaal te laten pakken.

Tip 4 – Maak gebruik van feiten en statistieken

Een stuk content is interessant als het de doelgroep helpt inzicht te krijgen in zijn/haar vraagstuk omtrent de informatiebehoefte en daarmee leerzaam is. Je verhaal wordt daarom echt krachtig als je gebruik maakt van feiten en statistieken. Op de website van het Centaal Bureau voor de Statistiek , maar ook op uit onderzoeken van derden, kun je veel interessante feiten en statistieken vinden die je verhaal onderbouwen en kracht bijzetten.

Tip 5 – Laat je content delen

Als je de lezer eenmaal hebt geënthousiasmeerd met je content, wil hij/zij deze misschien wel delen op social media. Daarom is het belangrijk om deze optie altijd beschikbaar te maken. Hoe vaker je content wordt gedeeld hoe groter je bereik wordt. Dit kan je doen door middel van social media buttons. Dat kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

voorbeeld blog systony

In dit voorbeeld zie je dat links van het artikel de social media buttons staan waarmee het artikel makkelijk en snel gedeeld kan worden.

Tip 6 – Luister naar je klanten

Een groot deel van je doelgroep is actief op social platforms. Het is voor ieder bedrijf handig om te weten wat er over jou wordt gezegd door je klanten, zodat je hier op in kunt spelen. Dit kun je doen doormiddel van social listening. Dat houdt in dat je met marketingsoftware gesprekken of berichten op social media monitort.

Door het verzamelen van deze gesprekken en berichten kun je volgen wat de uitdagingen, klachten, pijnpunten en (simpele) vragen zijn van de klant. Zo kun je bepalen waarover je kan gaan schrijven om de juiste vragen van je doelgroep te beantwoorden.  

Tip 7 – Recycle content

Het is handig om oude content te recyclen. Dit kun je doen door een stuk te herschrijven of een deel van de content uit te diepen. Omdat je al een bestaand stuk tekst hebt zal het je ook niet al te veel tijd kosten om hier een andere draai aan te geven. 

Hoe zorg je met bloggen voor meer verkeer en meer kwalitatieve leads? In ons eBook gaan wij hier uitgebreid op in. Download ons eBook via onderstaande button.  

eBook zakelijk bloggen

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij is zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

Wat is marketingautomatisering?

Marketingautomatisering is het gebruik van technologie en software om geautomatiseerd marketingactiviteiten door te voeren....

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 13 mei, 2020
De nieuwe updates van HubSpot op een rij | april 2020

HubSpot blijft werken aan doorontwikkeling van het platform en heeft recentelijk weer een groot aantal updates doorgevoerd....

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 30 april, 2020
Wat kost HubSpot? - 2020

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 april, 2020