HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Bedrijfsgroei: 7 tekenen dat je CRM-software nodig hebt

Deze 7 tekenen geven aan dat je toe bent aan een CRM-systeemAls je bedrijf groeit, is dat goed nieuws. Maar met die bedrijfsgroei groeit ook de complexiteit van je organisatie. Zo zal de datastroom rondom relatiebeheer groeien. Voorheen kon de belangrijkste klantinformatie beheerd worden vanuit een Excel-sheet, maar de wens voor een flexibele en schaalbare oplossing zal snel toenemen. CRM-software biedt uitkomst.

Organisaties die door groei toe zijn aan een CRM-systeem moeten dit op tijd opmerken. Zaak is dat er tijdig actie wordt ondernomen om chaos in de bedrijfsvoering te voorkomen. In dit artikel behandel ik zeven signalen die duiden op de behoefte aan een passend CRM-systeem.

1. Overzicht in klantdata ontbreekt

De één voert belangrijke klantinformatie in een Excel-sheet in, terwijl de ander gebruik maakt van Word-documenten. Weer een ander maakt gebruik van blocnotes. Kortom, data is niet centraal toegankelijk en te beheren. Uiteindelijk zal de klant of relatie dit merken door een verslechterde service en dienstverlening.

New Call-to-action

2. Onvoldoende inzicht in verkoopactiviteiten

Als er binnen het team te weinig inzicht is in de verkoopactiviteiten, wordt sturing en verbetering van resultaten lastig. Het is van belang dat er duidelijkheid is welke kansen spelen en waar de verkopers mee bezig zijn. Hoever is een deal en welke waarde gaat hiermee gepaard. Allemaal belangrijke informatie die nodig is voor de bouw van een efficiënt en effectief opererend verkoopteam.

3. Analyseren en rapporteren wordt tijdrovend

Idealiter is er elke maand een rapport beschikbaar waarin de voortgang van het verkoopteam afgezet wordt tegen de gestelde targets. Als dit niet gebeurt omdat het maken van rapportages teveel tijd gaat kosten, is het slim te onderzoeken of dit te maken heeft met de toename in data.

4. Data gaat verloren

Het wordt lastiger om vervolgafspraken met potentiële klanten te maken, als niet alle relevante gegevens centraal worden opgeslagen. Daardoor is klantinformatie niet up-to-date of gaat deze zelfs verloren als een medewerker vertrekt.

5. Je hebt geen contact wanneer medewerkers buiten de deur zijn

Naarmate verkoopmedewerkers vaker buiten de deur zijn, groeit de behoefte naar centraal opgeslagen data die altijd en overal toegankelijk en te bewerken is. Het levert veel tijdwinst op als de verkoper via een mobiele applicatie direct gegevens bijwerkt zodat klantinformatie altijd up-to-date is.

6. Elke lead wordt hetzelfde behandeld

Elke potentiële klant krijgt, ondanks ze actief zijn in verschillende branches en verschillen behoeftes hebben, dezelfde verkoop- en servicebehandeling. Het juiste CRM-systeem helpt bij het segmenteren van leads op basis van verschillende kenmerken.

7. Bedrijfsprocessen niet schaalbaar door gebrek aan inzicht

Wat als een organisatie in een jaar tijd groeit van 20 naar 200 klanten. Kunnen alle bedrijfsprocessen dan moeiteloos meegroeien? Een goed overzicht van de voortgang maakt tijdig anticiperen op organisatiegroei mogelijk. 

Als één van deze tekenen van toepassing is op jouw team of organisatie, schrik dan niet. Dit zijn exact de pijnpunten die CRM-software kan oplossen.

Een CRM-systeem geeft inzicht in de activiteiten van het verkoopteam, er kunnen voortgangsrapportages gemaakt worden en de organisatie is in staat om efficiënter samen te werken. Precies wat nodig is wanneer je toe bent aan de volgende stap.

Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM kiezen.

New Call-to-action

Ontvang updates per email