6 redenen waarom jouw organisatie CRM-software nodig heeft

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 02-04-15

CRM-software dashboardDe wereldwijde economie is veranderd en we kopen, verkopen en communiceren op talloze manieren. De drempels om een markt te betreden zijn vaak laag en daardoor wordt de concurrentie steeds groter. Customer Relationship Management software helpt je met het bijhouden en analyseren van alle interacties die je hebt met klanten en prospects. Het centraliseert vereenvoudigt bedrijfsprocessen en optimaliseert klantcontact. Dit geeft je een voordeel ten opzichte van de concurrentie.

In dit artikel geef ik 6 redenen waarom jouw organisatie CRM nodig heeft.

Reden 1: Een voorwaartse blik op jouw organisatie

Het gebruik van CRM geeft je een toekomstig beeld van de prestaties van jouw organisatie. Door overzichtelijke data van de prestaties uit het verleden, kunnen er gerichte voorspellingen gedaan worden voor de toekomst. Dit inzicht is met CRM op verschillende niveaus te verkrijgen:

  • De directie kan dashboards gebruiken om veranderingen in onder andere leadgeneratie, verkoopkansen en de salespijplijn inzichtelijk te krijgen. Dit zorgt voor een pro-actieve benadering van het organisatiemanagement.
  • Een salesmanager heeft baat bij een gedetailleerde weergave waarin zij de individuele prestaties van salesmanagers kunnen bijhouden. Hierdoor creëren zij inzicht in mogelijke problemen die invloed kunnen hebben op de inkomsten.
  • Marketingmanagers zijn met CRM in staat om inzicht te krijgen in het effect van hun campagnes, waardoor zij gericht kunnen optimaliseren.
  • Klantenservicemanagers hebben inzicht nodig in welke medewerkers de meest lopende zaken oplost en zij hebben een notificatie nodig als een open ticket niet opgelost is voor de deadline.

Reden 2: Bedrijfsgroei

Het genereren van nieuwe verkoopkansen is niet meer alleen de taak van het verkoopteam. Ook de marketingafdeling is hierbij betrokken en leads kunnen bijvoorbeeld gegenereerd worden via formulieren op een website, e-mailcampagnes, webinars, conferenties of beurzen. Deze leads worden zowel handmatig als automatisch ingevoerd in de CRM-software en verkopers krijgen hiervan automatisch een notificatie zodat zij deze leads kunnen opvolgen.

CRM is ook geschikt voor cross- en upselling. Door het inzicht wat CRM-software creëert kan er ingespeeld worden op behoeften van bestaande klanten, waardoor het stimuleren van aanvullende aankopen gestimuleerd wordt.

Daarnaast is de combinatie van CRM en Inbound Marketing een effectieve manier om meer kwalitatieve leads te genereren.

Reden 3: Replicatie van best practices

Als organisatie wil je natuurlijk een zo effectief mogelijk verkoopproces hebben. Hierdoor ben je in staat om zo veel mogelijk nieuwe klanten binnen te halen en tegelijkertijd een kwalitatieve klantervaring te bieden.

CRM geeft inzicht in verkoop- en klantenserviceprocessen, waardoor succesvolle methoden kunnen worden hergebruikt bij het opvolgen van leads. Door dit proces te automatiseren bespaar je veel tijd terwijl je wel dezelfde successen kunt behalen. 

Reden 4: Meer inzicht in al je klanten

Een belangrijke reden voor de aanschaf van CRM-software is dat organisaties vinden dat zij niet goed genoeg met hun klanten communiceren. Het komt vaak voor dat deze organisaties het grootste deel van hun omzet uit een klein deel van de klanten haalt. Deze klanten kennen ze heel erg goed, maar het grootste deel van de klanten weten zij veel te weinig. Salesmanagers weten vaak dat hier kansen liggen, maar ze hebben geen goed beeld van hoe zij deze kansen kunnen benutten. CRM zorgt voor inzicht in deze ‘onbekende’ klanten en de kansen die hier liggen. De combinatie met marketingautomatisering maakt het mogelijk om de opvolging hiervan gericht en automatisch uit te voeren, wat het benutten van deze kansen zeer effectief kan maken.

Reden 5: Risicobeheer

Bij personeelsverloop is er altijd een kans dat belangrijke informatie verloren gaat. Als bijvoorbeeld een verkoopmedewerker de organisatie verlaat, hoe weet je dan welke accounts in welk stadium van het verkooptraject zitten. CRM-software centraliseert deze data waardoor een eventuele nieuwe medewerker makkelijk de taken kan overnemen zonder dat belangrijke verkoopkansen verloren gaan.

Ook bij ziekte of verlof van een medewerker kunnen lopende taken makkelijk onderverdeeld worden onder andere medewerkers, waardoor er geen vertraging opgelopen wordt of zaken verloren gaan.

Reden 6: De klant centraal

CRM herbergt waardevolle informatie over (potentiële) klanten. Deze informatie stelt je in staat om klantervaring heel persoonlijk te maken. Elk contactmoment kan volledig op maat gemaakt zijn waardoor de communicatie heel relevant wordt. Deze persoonlijke benadering geeft het signaal af dat jij de behoeften en voorkeuren van de (potentiële) klant kent. CRM-software maakt deze benadering, waarbij de klant centraal staat, voor elk contact in je database mogelijk is.

Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM kiezen.

Handboek CRM selectie

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

Het verschil tussen Microsoft Dynamics 365/CRM in eigen beheer en de cloud

Net als Maximizer CRM biedt Microsoft Dynamics 365 de keuze om het CRM in eigen beheer of in de cloud te draaien. In dit blog...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 11 september, 2019
Succesvol CRM-software implementeren

Wil je gebruik maken van CRM-software die bij jouw organisatie past om de relatie met jouw prospects en klanten te verbeteren?...

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt - 9 september, 2019
Wat is het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365

Ben jij benieuwd naar het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365? In dit blogartikel praat ik je bij...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 9 september, 2019