5 redenen waarom bloggen bijdraagt aan online vindbaarheid

Marnix Otten
Door Marnix Otten op 21-03-14

Met bloggen verhoog je je online vindbaarheidIn de jaren ‘90 verschenen de eerste blogs (ook wel weblog genoemd) op het internet. Deze blogs hadden vrijwel altijd het karakter van een online dagboek. Tegenwoordig bestaan blogs nog steeds, alleen bestaan er naast de bekende tekstblogs ook fotoblogs, videoblogs (vlogs) en audioblogs (podcasts). Maar is een blog inmiddels niet vreselijk achterhaald? Het antwoord: Nee. Sterker nog – een blog is een belangrijke bouwsteen geworden voor een goed werkende contentstrategie!

Waarom een blog?

Bovenal, een blog stelt je in staat om op een natuurlijke manier jouw expertise, kennis en visie te delen met je doelgroep. Dit is de belangrijkste reden een blog te starten. Hiermee straal je thought leadership uit, ofwel: je bent dé expert binnen je vakgebied en de markt.

Je kunt met een blog snel naamsbekendheid en waardering creëren. Daarnaast biedt een blog je de mogelijkheid de dialoog met de doelgroep te starten, mits bezoekers kunnen reageren op het blogartikel. Ook is bloggen leerzaam en goed voor je zakelijke netwerk. Maar bloggen zal ook je online vindbaarheid verhogen.

Online vindbaarheid door bloggen

Het aankoopgedrag van de consument verandert doordat deze meer en meer gericht is op het zelfstandig vergaren van informatie. Je doelgroep kan op internet vrijwel alle gewenste informatie vinden en producten, diensten en bedrijven uitgebreid met elkaar vergelijken. Vaak wordt pas daarna contact gezocht met een aanbieder.

Het is dus van groot belang dat je je business online goed presenteert en vindbaar is zodat je al direct zoveel mogelijk relevante kennis en informatie kunt delen waarmee je je onderscheidt van je concurrentie. Een blog is een uitstekend middel om online vindbaarheid te vergroten en de (latent) oriënterende doelgroep in vroeg stadium te bereiken met laagdrempelige content!

Wanneer je doelgroep zich gaat oriënteren zal Google een populair startpunt zijn. Het is belangrijk hier goed (lees eerste pagina van de zoekresultaten) getoond te worden. Om te begrijpen hoe een blog bijdraagt aan online vindbaarheid is het handig te weten hoe zoekmachines werken. In 2013 lanceerde Google haar nieuwe algoritme, Hummingbird genaamd (als opvolger van de Panda en Pinguin-update). De grootste veranderingen die met deze update gepaard gingen zijn:

  • Google heeft een sterke voorkeur voor pagina’s met probleemoplossende en/of leerzame content;
  • Het gaat niet meer om het aantal links naar je website, maar de relevantie van de pagina waarop de link staat;
  • Bij het ranken van zoekresultaten zal resultaat op afbeeldingen een grotere rol gaan spelen.

Rekening houdend met de update van s’werelds grootste zoekmachine heb ik hieronder 5 redenen beschreven hoe bloggen online vindbaarheid kan verhogen:

  1. Content is King
    Zoals gesteld, de aanwezigheid van kwalitatieve en relevante content op je website wordt een steeds belangrijkere factor om hoog in de zoekmachines getoond te worden. Door te bloggen zorg je voor die relevante en unieke content. En door consequent over bepaalde thema’s te bloggen word je beter gevonden als iemand op internet informatie zoekt over die specifieke onderwerpen.

    Daarnaast vormt een blog door haar laagdrempeligheid de ideale content voor een eerste kennismaking met je organisatie, producten en diensten. Het is vaak de eerste stap van de Inbound Marketing funnel.

  2. Linkbaiting
    Vakgenoten (en geïnteresseerden) zullen  snel geneigd zijn je content over te nemen op hun eigen website in combinatie met een link naar je blogpost. Verkeer dat via deze links op je website komt is vaak relevant verkeer en zal langere tijd op je website blijven. Dit herkent Google weer waardoor de ranking van je website weer verhoogd wordt.

  3. Linkbuilding
    Wanneer je blogt voor andere websites worden er vaak links naar je eigen website geplaatst. Deze links staan op relevante pagina’s en zullen daarmee relevant publiek trekken. Dit zal weer worden herkend door de zoekmachines en zo worden beloond met een hogere organische (natuurlijke) ranking.

  4. Image search 
    In blogs kun bijpassende afbeeldingen opgenemen passend bij het onderwerp. Zoekmachines indexeren geen afbeeldingen, maar wel de tags die daaronder zijn gehangen bij publicatie van het blogartikel. Omdat het  belang van imagesearch zal gaan toenemen, zal een blog met getagde afbeeldingen je vindbaarheid vergroten.

  5. Sociale vindbaarheid
    Goede content wordt snel gedeeld. Als je ervoor zorgt dat je blog eenvoudig te delen is via de populaire social media kanalen zal dit, mits het blog gevonden wordt door een relevante doelgroep, ook daadwerkelijk gedeeld gaan worden.

Een argument om te gaan bloggen is dus delen van expertise en het verhogen van online vindbaarheid in zoekmachines. Het vormt voor je doelgroep vaak de eerste kennismaking  met je organisatie, omdat een relevante en geoptimaliseerde blog zich goed laat vinden in de zoekmachines.  En die kennismaking is laagdrempelig en is een fantastiche eerste stap in de funnel. Naast relevantie zijn er nog tal van manieren waarop ene artikel geoptimaliseerd kan (en moet) worden voor de zoekmachine.  Echter, schrijf nooit voor de zoekmachine, maar omdat je kennis en waarde wilt delen met de wereld. 

Benieuwd hoe je een zakelijk blog opzet, bijhoudt en optimaliseert? Download dan het eBook Zakelijk bloggen.

eBook zakelijk bloggen

fotocredit: [phil h] cc

Marnix Otten
Geschreven door Marnix Otten
Marnix is een gepassioneerd marketingmanager met ruime ervaring op gebied van zowel off- als online marketing. Nu ligt zijn hart bij inbound marketing automatisering en laat hij organisaties zien hoe zij maximaal online resultaat kunnen behalen.
Marnix is een Bourgondiër en staat als amateurkok ook geregeld zelf in de keuken.

Gerelateerde artikelen

Laat je bedrijf groeien met de HubSpot Growth Suite

Ieder bedrijf groeit pas écht verder met het gebruik van de juiste tools. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk gaat het...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 11 december, 2019
De belangrijkste nieuwe functies in HubSpot

Ieder jaar houdt HubSpot het evenement Inbound. Dit is hét moment waarop alle nieuwe grote productupdates worden...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 5 september, 2019
Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019