HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

5 redenen om dit jaar wél te investeren in CRM

Investeren in CRM is een goed voornemen voor het nieuwe jaarAllereerst wens ik je een succesvol 2015. Een nieuw jaar betekent vaak dat, bewust of onbewust, goede voornemens gemaakt worden. En niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook zakelijk.

Maakt jouw organisatie nog geen gebruik van CRM-software of is het huidige systeem aan vervanging toe? Dan is het investeren in CRM een uitstekend punt om aan het lijstje van goede voornemens toe te voegen. En als het even kan bovenaan, want een goed CRM verdient zich snel terug. Deze 5 redenen leggen uit waarom.

1. CRM zorgt voor een hogere efficiëntie

CRM-software automatiseert processen binnen een organisatie. Zaken zoals het bijhouden van klantgegevens en het opstellen van rapporten gaan eenvoudiger en leveren tijdswinst op. Bijvoorbeeld, een verkoper kan meer tijd aan de daadwerkelijke verkoop besteden, omdat CRM-software de tijd die hij kwijt zou zijn aan het verrichten van administratieve taken aanzienlijk heeft verkort.

Alle data rondom relaties en acties wordt centraal opgeslagen in het CRM-systeem. Ofwel, relevante gegevens van prospects en klanten zijn toegankelijk voor iedereen die ze nodig heeft. Dit voorkomt dat gegevens verloren gaan, iets wat bijvoorbeeld kan voorkomen bij het verloop van werknemers. Ook voorkomt het dat werknemers met verschillende data werken. Het updaten van data, zoals nieuwe contactpersonen of adresgegevens die veranderen, hoeft maar eenmalig gedaan te worden. Daarna beschikt iedere gebruiker over de vernieuwde gegevens. Zo voorkomt het ook miscommunicatie. 

2. CRM zorgt voor meer inzicht in de sales-pijplijn

Een goed CRM-systeem voor jouw organisatie is in staat om elke interactie die gevoerd wordt met (potentiële) klanten snel en overal te registreren. Dit geeft een goed overzicht van klanten, leads en prospects. Zo kan elk contactmoment afgestemd worden op de behoefte van de relatie, wat het salesproces ten goede komt. Zonder CRM-software is verkopen meer gebaseerd op onderbuikgevoel en minder op inzicht die afgeleid kan worden uit verzamelde data.

Dashboard- en rapportagefuncties die CRM-software bevat, maken het eenvoudig om voortgang en resultaten in te zien. Zo is er altijd inzichtelijk of gestelde doelen behaald worden en waar er eventuele aanpassingen in het salesproces nodig zijn.

3. CRM zorgt voor meer business uit bestaande klanten

Het optimaal bedienen van bestaande klanten is net zo belangrijk als het binnenhalen van nieuwe klanten. Ze zijn vaak verantwoordelijk voor een groot deel van de omzet. CRM maakt het mogelijk om goede en volledige informatie over klanten te verzamelen, waardoor het mogelijk is om bestaande klanten op het juiste moment proactief te benaderen. Dit voorkomt enerzijds eventuele problemen en anderzijds worden er nieuwe opdrachten uitgehaald. Aan bestaande klanten valt zelden maar eenmalig te verdienen.

4. CRM maakt data van relaties altijd en overal beschikbaar.

De opkomst van smartphones en tablets heeft ervoor gezorgd CRM-data altijd en overal beschikbaar is. Voor medewerkers die niet altijd op kantoor zijn is het handig als zij toch altijd kunnen beschikken over deze data. Verkopers zijn vaak meerdere dagen buiten de deur vanwege afspraken. Zij hebben gegevens uit het CRM-systeem nodig, zodat zij hun verkoopgesprekken hierop kunnen aanpassen. Na een gesprek kunnen zij direct aantekeningen doorvoeren, zodat belangrijke informatie verloren gaat. Medewerkers die vaak onderweg zijn hoeven voor een hoop taken niet meer verplicht naar kantoor, waardoor zij in staat zijn efficiënter te werken.

5. CRM zorgt voor een optimale samenwerking tussen afdelingen

De communicatie tussen jouw organisatie en (potentiële) klanten verloopt zelden maar op één manier. Er zijn altijd meerdere personen betrokken, die ieder communiceren via meerdere kanalen. Voor het optimaal bedienen van relaties is het belangrijk dat iedere betrokken afdeling weet wat er staat te gebeuren en wanneer er een contactmoment of bepaalde actie is geweest. Zonder CRM-software is dit erg lastig te registreren, waardoor communicatie niet optimaal verloopt of in het ergste geval helemaal niet plaatsvindt. De salesafdeling moet bijvoorbeeld van marketing weten als een lead interesse toont in een marketinguiting, zodat zij deze gericht kunnen opvolgen. Bij het ontbreken van deze communicatie zullen warme leads niet of niet goed opgevolgd worden. Dit leidt weer tot het niet signaleren en missen van kansen. CRM-software maakt alle belangrijke informatie inzichtelijk voor de juiste medewerkers op het juiste moment.

Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM kiezen.

New Call-to-action

Ontvang updates per email