Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

4 voordelen van mobiele technologie voor organisaties

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt op 16-9-15 10:16

Voordelen van mobiele technologieMobiele technologie. Het is duidelijk dat het gebruik van technologie ervoor zorgt dat organisaties efficiënter en productiever kunnen opereren. De alsmaar stijgende populariteit van mobiele technologie zorgt ervoor dat mobiele toegang tot systemen binnen de organisatie blijft groeien. Werk kan tegenwoordig altijd en overal gedaan worden en de tijd dat werk alleen op kantoor gedaan wordt lijkt voorbij.

Met mobiele technologie wordt het gebruik van smartphones, tablets en mobiele applicaties bedoeld. In Nederland heeft 93% van de bevolking een smartphone en 61% een tablet. Deze worden ook vaak voor zakelijke doeleinden ingezet, wat veel voordelen voor organisaties oplevert. In dit artikel bespreek ik vier van deze voordelen van mobiele technologie.

Download de CRM checklist

1. Betere communicatie

Soms komt het voor dat een deal buiten werktijd gesloten wordt. Of dat er belangrijke informatie nodig is terwijl je niet op kantoor bent. Organisaties die gebruik maken van mobiele technologieën hebben een betere connectie tussen werknemers, klanten en andere betrokken partijen. Communicatielijnen zijn korter, omdat je niet langer gebonden bent aan je werkplek om mensen te helpen en te voorzien van de juiste informatie.

De inzet van mobiele technologie biedt een organisatie veel communicatieve voordelen, zoals:

  • Het direct kunnen aanbieden van prijsopgaven als de klant daarom vraagt. Zelfs als je niet op kantoor bent, omdat je via mobiele apparatuur altijd toegang hebt tot de juiste informatie;
  • Betere en snellere klantenservice omdat het mogelijk is om klanten ook op andere plekken dan kantoor te woord te staan;
  • Optimale communicatie met collega’s terwijl je buiten de deur bent, omdat door mobiele apparaten alle informatie voor iedereen binnen handbereik is;
  • Door het gebruik van mobiel CRM ben je in staat om te allen tijde rapportages te genereren over bijvoorbeeld de salesvoortgang en deze te versturen naar het management.

2. Beter inzicht in de werknemer

Bij werknemers die vaak buiten de deur werken is het lastig te zien hoe productief zij zijn. Het gebruik van mobiele applicaties maakt het mogelijk om de productiviteit van werknemers eenvoudig te meten. Daarnaast is het gebruik van mobiele applicaties accurater dan het handmatig meten van de productiviteit. Het resultaat is dat je minder tijd kwijt bent aan het meten van de productiviteit en meer aan het managen van de kwaliteit van het werk.

3. Data is optimaal beveiligd

Mobiele applicaties voor het b2b-segment worden over het algemeen ontwikkeld conform de hoogste beveiligingsstandaarden. De makers van deze applicaties weten dat hun reputatie op het spel staat wanneer gevoelige data zoals klantgegevens op straat komen te liggen, omdat de beveiliging niet op orde is. Daarom gebruiken veel ontwikkelaars van mobiele applicaties de meest geavanceerde beveiligingsmethoden, zodat alle data binnen deze applicaties zo goed mogelijk beveiligd is. Een ander voordeel is dat updates aan de beveiliging van mobiele applicaties zonder onderbreking worden doorgevoerd, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over beveiligingsissues, zoals lekken in het systeem die niet automatisch worden gedicht.

4. Snellere ontwikkeling van producten en diensten

Mobiele technologie maakt het gemakkelijk om informatie met iedereen uit te wisselen. Dit kan bijvoorbeeld het bieden van gerichte klantenservice of het delen van rapporten met collega’s zijn. Maar Wanneer je bijvoorbeeld in een kort tijdsbestek feedback van je klanten op je producten en diensten wilt, dan maakt mobiele technologie dat ook eenvoudig. Mobiele technologie heeft ervoor gezorgd dat klanten sneller dan ooit reageren. Omdat feedback zo snel beschikbaar is, wordt het mogelijk je producten en diensten sneller door te ontwikkelen. Dit verstevigt je positie ten opzichte van de concurrent, omdat je telkens optimaal kunt inspelen op de wensen van (potentiële) klanten. Een ander voordeel is dat je klanten actief mee kunnen denken aan het verbeteren van jouw producten en/of diensten.

Welke functionaliteiten naast mobiele toegang zijn nog meer belangrijk voor een CRM-systeem? Download de CRM-checklist.

Gertjan van Vugt
Geschreven door Gertjan van Vugt
Gertjan is een techneut in hart en nieren, geen ICT-uitdaging is hem te groot. Als medeoprichter van Systony en projectleider CRM weet hij werkelijk alles op het gebied van CRM-implementatie en maatwerk softwareontwikkeling. Zo maakt Gertjan ieder softwareproject tot een succes.
In zijn vrije tijd bevaart Gertjan graag de Nederlandse rivieren in zijn bootje of bekijkt hij een blockbuster op het witte doek.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Showcase mobiele app van HubSpot

Wist je dat je altijd toegang hebt tot jouw HubSpot CRM data? Dankzij de mobiele app van HubSpot ben je altijd up-to-date. In...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 25 augustus, 2021
Overstappen van Salesforce naar HubSpot CRM: Hoe gaat dat?

Je bent nu niet tevreden over Salesforce als CRM-systeem en wilt graag overstappen naar HubSpot CRM. Maar hoe gaat dit in zijn...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 17 juni, 2021
10 vragen om te bepalen of je een CRM nodig hebt

Stel, je bent een ondernemer met maar worstelt al een tijdje met het managen van je contactpersonen. Je hebt gedacht aan een...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 3 mei, 2021