HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Inbound Marketing: de 4 stappen waarmee je moet beginnen

Zet Inbound Marketing in om direct meer leads én fans te krijgen voor jouw organisatie.

Bij Systony hanteren we de Inbound-methode al sinds 2015. Dit betekent dat wij zelf al 5 jaar ervaring hebben waardoor we je gericht kunnen adviseren. 📌

Maar Inbound Marketing, hoe zit dat ook alweer? Maarten en ik laten je in bovenstaande video stap voor stap zien hoe jij Inbound Marketing succesvol inzet.

Wat is Inbound Marketing ook alweer?

Laten we even teruggaan naar wat Inbound Marketing precies is. Je hebt er ondertussen vast wel iets over gehoord.

Kort gezegd: dankzij Inbound Marketing hoef je zelf niet achter je klanten aan, maar komen deze naar jou.

Deze methode is veel passender in ons digitale tijdperk, aangezien je prospects en leads vaak niet meer zitten te wachten op een ‘vervelende’ verkoper die zich aan Outbound Marketing houdt. 😉

Begrijp me niet verkeerd, Outbound Marketing is nog steeds een optie en perfect te combineren met Inbound Marketing, maar onze voorkeur gaat tegenwoordig uit naar een inbound-methode. En deze bestaat uit drie fases:

Het aantrekken van de juiste doelgroep

In principe wil je dat je doelgroep jouw content tegenkomt wanneer ze op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem. Dit is de eerste fase van Inbound Marketing: Het aantrekken van de juiste klanten door de juiste content aan te bieden.

De juiste content kan variëren, maar ik raad je aan om vooral gebruik te maken van blogs, video’s en andere online content die je prospects kunnen downloaden.

Converteren van bezoekers naar leads

De volgende fase van Inbound Marketing is het converteren van je websitebezoekers naar leads.

Deze bezoeker wordt jouw lead als deze zijn of haar gegevens invult, zoals het e-mailadres en andere relevante contactgegevens. Dit doen zij bijvoorbeeld als ze een contactformulier invullen of een eBook downloaden.

Overtuigen om leads klant te laten worden

Uiteindelijk wil je dat deze leads natuurlijk klant worden, wat de laatste fase vormt. Dat is het ultieme doel! 🏆

Door Inbound Marketing slim in te zetten bij leads realiseer je dit doel sneller dan je verwacht.

Maak gepersonaliseerde online campagnes van jouw product of dienst waarmee je je leads bereikt op het juiste moment. Door veel waarde te leveren overtuig je je leads in feite om zich aan je te binden.

Zet Inbound Marketing op voor jouw organisatie in 4 stappen

Iedereen wilt meer leads en klanten, dus waarom zet je Inbound Marketing hier niet voor in? Het is een bewezen methode waar wij ons hand voor in het vuur steken. 👋🏻

In bovenstaande video gaan we diep in op de 4 stappen die je moet zetten voor een succesvolle Inbound Marketing strategie, maar uiteraard vind je ze hier ook terug:

Stap 1: Evalueer je eigen bedrijf en doelstellingen

Bij elk project moet je beginnen bij het begin en dat is je interne situatie.

Waar staat jouw organisatie, waar wil je naar toe en waarom? Dat moet je eerst helder hebben voordat je begint aan Inbound Marketing.

Verder is het belangrijk om jouw ‘Unique Selling Points’ te weten: wat heeft jouw organisatie te bieden dat een concurrerende partij niet heeft?

Onze waarde ligt bijvoorbeeld bij het feit dat wij maar liefst 4 best-of-breed CRM-systemen aanbieden én gespecialiseerd zijn in Inbound Marketing. En dat alles onder één dak. Geen enkele andere CRM-specialist heeft een dergelijke propositie. 😉

Als je op de hoogte bent van jouw huidige positionering op de markt, heb je de juiste handvaten om een goede Inbound-strategie op te zetten die past bij jouw organisatie.

Om goed en overzichtelijk te starten raad ik je aan om een Inbound Marketing blauwdruk samen te stellen. Hierin evalueer je je eigen processen en zet je eenvoudig een strategie op. Een voorbeeld hiervan download je hier: 

Stap 2: Markt- en klantpersona-onderzoek

Ik snap dat je nu gelijk wilt beginnen met Inbound Marketing, maar we moeten het natuurlijk wel goed uitvoeren.

En zoals je waarschijnlijk al weet: marktonderzoek is essentieel!

Dat brengt ons naar stap 2, het uitvoeren van een markt- en klantpersona-onderzoek.

Stel je ideale klant samen en ga na waar je hem of haar kan helpen. Ik raad je aan om een paar buyer persona’s te maken: een profiel van jouw ideale klant samengesteld door middel van klantinterviews en online onderzoek. (Tip: gebruik deze vragen)

Op deze manier weet je welke content je moet ontwikkelen specifiek gericht op jouw doelgroep. Dit is zo waardevol, want dit zal hoogstwaarschijnlijk de reden zijn dat jouw doelgroep uiteindelijk voor jou kiest.

Stap 3: Cadeautjes! 🎁

Wie houdt er nou niet van? Gratis online cadeautjes.

Je weet wat je nu te bieden hebt en wat jouw doelgroep nodig heeft. Dus, welke kennis wil je nu gaan delen met je doelgroep? Geef het cadeau aan ze, zonder teveel weg te geven! Zo trek je hun aandacht.

Door ze te verwennen en waarde te bieden bouw je vertrouwen. Ze zien jou als dé kennisleider in de markt waardoor het verkoopproces een stuk eenvoudiger wordt.

Gratis cadeautjes kunnen zijn: eBooks, checklists, brochures, video’s noem maar op. Deze bied je aan op je website in ruil voor minimaal een naam en een e-mailadres.

Stap 4: Vertel jouw eigen unieke verhaal

Dankzij de gratis online cadeautjes heb je je bezoekers geconverteerd naar leads. Super! Nu start je met het vertellen van jouw unieke verhaal.

Ontwikkel een strategie waarin je vertelt wie je bent, waar je bent en hoe je daar bent gekomen. Laat zien waarom je je leads begrijpt en wat je eraan gaat doen. Als ze nog niet genoeg vertrouwen in je hebben, krijgen ze het wel op deze manier.

Inbound Marketing met HubSpot

Door Inbound Marketing nou echt goed in te zetten gebruik je een goed softwaresysteem. Wij maken zelf al vanaf 2015 gebruik van de HubSpot Marketing Hub, waarmee je ook uitvoerig marketingautomatisering kan inzetten. Daar lees je in dit artikel meer over!

Daarnaast biedt het ook mogelijkheden om ons CRM-systeem optimaal in te zetten voor marketing

Wil je weten wat je allemaal met de HubSpot Marketing Hub kan? Bekijk dan deze video:

Heb je nog vragen over Inbound Marketing of de HubSpot Marketing Hub? Mijn collega Maarten en ik helpen je graag verder!

New call-to-action

Ontvang updates per email