HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

4 essentiële tips voor creatieve content marketing

Het lijkt erop dat iedereen het tegenwoordig doet, content marketing. De kracht ervan is niet meer te ontkennen en steeds meer bedrijven, van B2C tot B2B, beginnen erin te geloven. De belangrijkste punten voor het schrijven van goede content zijn het kennen van je doelgroep en weten waar zij behoefte aan hebben.

Dagelijks komt er in ieder vakgebied veel content bij. Maar hoe klim je naar de top en steek je boven alle contentmassa uit? Hoe positioneer je je bedrijf als kennisleider?

Creativiteit is het sleutelwoord in dit proces. De redenen dat het bij veel organisatie ontbreekt aan goede en creatieve content marketing:

  • Geen tijd;
  • Geen personeel;
  • Geen inspiratie.

De eerste stap die een bedrijf dus moet nemen om succesvolle, unieke en creatieve content te creëren is het vrijmaken van tijd en personeel. Als dit eenmaal gedaan is kan je overgaan op de volgende, wat moeilijkere proces; inspiratie opdoen en creatief schrijven.

Hier een paar essentiële tips voor het realiseren van creatieve content.

“Creativity is seeing what everyone else has seen, and thinking what no one else has thought.”

- Albert Einstein

1. Ken jezelf

Ieder persoon is op zijn of haar eigen manier creatief. Dit houdt in dat je jezelf goed moet kennen voordat je begint aan het schrijven van welke content dan ook. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld creatiever in de avond dan overdag. En sommige hebben weer een voorkeur voor de plek waar ze schrijven. Dit zijn allemaal punten waar je over na gedacht moet hebben en die je gaandeweg leert.

2. Ken je doelgroep

Uiteraard heeft ieder bedrijf een doelgdoelgroep_creatief_bloggen.jpgroep, en weet je er al het een en ander over. Het is voor jezelf, als marketeer, gemakkelijker om je doelgroep te segmenteren in buyer persona’s waarin je je doelgroep opdeelt in “ideale klanten” of één “ideale klant”, van wie je o.a. de achtergrond, doelen, drijfveren, uitdagingen en pijnpunten weet.

Eenmaal bekend, kan je je schrijfstijl aanpassen op de kenmerken van je buyer persona’s. Dit kan verschillen in bijvoorbeeld formaliteit, de lengte van de tekst en de onderwerpen per doelgroep.

3. Doe onderzoek

laptop.jpgAls je weet wat de pijnpunten zijn van je buyer persona’s en je hebt een onderwerp waarover je wilt schrijven, ga daarna op onderzoek uit. Het is goed om te weten wat anderen al hebben geschreven over het onderwerp en hoe jij daar een ander licht op kan werpen.

4. "Everybody loves a good story"

Iedereen houdt van een goed verhaal. De mens geeft betekenis aan zijn leven door verhalen te delen en ontvangen. Daarom incorporeren veel public speakers storytelling in hun presentatie. Twee mechanismen zijn daarin belangrijk, namelijk identificatie en associatie (Breuer, 2006)1. Je buyer persona moet zichzelf in jou verhaal kunnen herkennen (identificatie) en tegelijk zijn eigen verhaal voor zich kunnen verbeelden (associatie).

Om de aandacht te trekken en vast te houden moet je “out of the box” zien te denken. Aan saaie teksten besteed bijna niemand aandacht. Een saaie tekst zou je kunnen veranderen in een uniek stuk tekst met een verhaal dat intrigerend is voor je buyer persona.

Neem hier de tijd voor en laat je niet overhaasten.

Als je deze tips opvolgt tijdens het schrijven van content ben je al een heel stuk verder in je creatieve proces. Uiteindelijk zal jij en je bedrijf hier de vruchten plukken!

Wil je beginnen met het creëren van goede content, dan is een zakelijk blog een goed startpunt. Hoe je dat doet lees je in ons eBook Zakelijk bloggen.

nieuwsbrief

1Breuer, F. (2006). Storytelling als interactieve interventie. In: J.J. Boonstra & L.I.A. de Caluwé (2006), Interveniëren en veranderen. Deventer: Kluwer

Ontvang updates per email