HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat levert CRM-software op?

CRM-software kan veel voordelen hebben voor je organisatie en dit zal de investering meer dan waard zijn. Maar voordat je de keuze maakt voor het meest geschikte CRM-pakket is het belangrijk om te weten wat CRM-software op kan leveren.

Gegevens staan centraal opgeslagen en zijn te allen tijde benaderbaar

Na implementatie van de CRM-software worden alle contactgegevens door iedereen in de organisatie opgeslagen in het systeem. Iedereen kan de benodigde gegevens opzoeken, aanvullen en wijzigen wanneer nodig. Daarnaast heeft tegenwoordig vrijwel elke CRM-software toegang via zowel computer als mobiele apparaten, waardoor gegevens altijd beschikbaar zijn wanneer je ze nodig hebt.

Centraal opgeslagen contactdata zorgt voor tijdswinst en meer efficiëntie. Belangrijke informatie over (potentiële) klanten is immers niet meer in handen van één persoon. De kans dat kostbare gegevens verloren gaan wordt veel kleiner en ook onderweg of op locatie heb je de beschikking over de meest up-to-date gegevens.

Het is van belang om na de implementatie regels en bevoegdheden in te stellen voor het toevoegen en aanpassen van gegevens. Dit voorkomt wildgroei en vervuiling binnen het systeem, waardoor gegevens moeilijker of niet meer vindbaar worden.

CRM-implementatie zorgt voor meer klanttrouw

CRM-software geeft je de mogelijkheid om tijdens het gehele aankoopproces data te verzamelen en te gebruiken. Dit leidt tot een uitgebreid klantprofiel waarin de behoefte van (potentiële) klanten duidelijk naar voren komt. Iedereen die deze gegevens nodig heeft (bijvoorbeeld de afdelingen verkoop en klantenservice) kan deze informatie gebruiken tijdens elk contactmoment. Hierdoor wordt de klant beter geholpen en bouw je een langdurige relatie op.

Met een uitgebreid klantprofiel wordt het voor verkopers makkelijker om in te spelen op de behoeften van (potentiële) klanten. Dit zorgt uiteindelijk voor meer business uit nieuwe en bestaande klanten.

CRM verbetert de klantenservice

Nieuwe klanten binnenhalen is belangrijk, maar bestaande klanten behouden en bedienen is minstens zo belangrijk. Hierbij speelt de klantenservice een grote rol. Zij moeten vragen en problemen van klanten zo goed en zo snel mogelijk oplossen. CRM-software maakt het voor klantenservicemedewerkers makkelijker om bestaande klanten te helpen.

Voor elke vraag of probleem kan er een persoonlijke ticket worden aangemaakt. Doordat dit centraal opgeslagen wordt is het mogelijk dat meerdere personen aan deze tickets kunnen werken. Mocht er een medewerker niet beschikbaar zijn, dan kan een collega het probleem oppakken waardoor dit niet stil komt te liggen en de klant niet ontevreden wordt. Ook heeft klantenservice toegang tot de geschiedenis van de klant waardoor zij snel een overzicht hebben van eerdere problemen. Hierdoor zijn zij in staat op de juiste manier te reageren en nieuwe problemen sneller op te lossen.

Ook hebben veel CRM-software een ingebouwde kennisbank waarin veelvoorkomende problemen en oplossingen kunnen worden opgeslagen. Hierdoor wordt de kennis onder de klantenservicemedewerkers gedeeld en dit zorgt ervoor dat de gehele afdeling efficiënter kan werken.

Marketing wordt intelligenter en daarmee effectiever

Doordat je met CRM-software de mogelijkheid hebt om veel informatie over potentiële klanten bij te houden, wordt het eenvoudiger om heel gericht marketinguitingen te versturen. Op basis van de verzamelde informatie is het mogelijk om specifieke segmenten samen te stellen en te benaderen. Zo kun je potentiële klanten bijvoorbeeld indelen in de branche waarin ze actief zijn, op organisatiegrootte of beide. Marketinguitingen worden hierdoor relevanter en daarmee ben je in staat de marketing van jouw organisatie veel effectiever in te richten.

Ook is het mogelijk om marketing deels te automatiseren op basis van het gedrag van de potentiële klant. Wel moet gezegd worden dat de automatisering die de meeste CRM-pakketten bieden vrij standaard is. Wil je meer uitgebreide opties dan is de koppeling met marketingautomatisering software een betere keuze. 

Een CRM-systeem dat een centrale plek in de organisatie inneemt, zal zorgen voor een betere relatie met (potentiële) klanten. Dit leidt tot meer omzet. Daarom is het belangrijk dat je een weloverwogen keuze maakt voor de juiste CRM-software. 

Ben je benieuwd hoe je de beste CRM-software voor jouw organisatie kiest? Download dan ons handboek CRM kiezen.

New Call-to-action

Ontvang updates per email