HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Het combineren van sales en marketing door techniek te gebruiken

Het combineren van sales en marketing door techniek te gebruiken

Pipo Industries heeft maar één doel: de omzet verhogen! Louise van de marketingafdeling werkt daarom hard aan de naamsbekendheid. Ondertussen bellen Jeroen en Akbar van de verkoopafdeling koude leads op. Echt efficiënt is dit niet. De 2 afdelingen werken nauwelijks samen om de gezamenlijke doelstelling te behalen: meer omzet!

Is dit herkenbaar voor je? Bij veel organisaties werken de sales en marketing afdelingen compleet langs elkaar heen. Dit is zo zonde! Samen kunnen sales en marketing namelijk zoveel meer bereiken. Hoe? Door techniek te gebruiken. En door de processen van sales en marketing beter op elkaar af te stemmen.

Waarom? Bedrijven die sales en marketing goed combineren groeien veel sneller. Ze halen makkelijker klanten binnen èn deze (loyale) klanten kopen meer. In dit artikel lees je over:

👉🏻 De combinatie van sales en marketing.
👉🏻 Hoe combineer je sales en marketing?
👉🏻 Wat levert het combineren van sales en marketing jou op?
👉🏻 Ook meer omzet behalen met behulp van techniek?

De combinatie van sales en marketing

Stel dat jouw organisatie ook meer omzet wil behalen. Dan is dat een gemeenschappelijk doel van sales en marketing, toch? Het is dus handig als deze afdelingen hier samen voor gaan. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Zeker als je te maken hebt met eigenwijze medewerkers, die ‘vastgeroest’ zijn. Om te beginnen heb je het volgende nodig:

👉🏻 Een goede communicatie.
👉🏻 Efficiënte processen.
👉🏻 Inzicht in de resultaten.
👉🏻 Duidelijke afspraken. Wie is waarvoor verantwoordelijk en wanneer?

Marketing heeft informatie nodig over welke leads sales nodig heeft. Deze afdeling genereert vervolgens leads met behulp van een inbound marketing strategie. Leads waar sales echt wat aan heeft!

Zijn de leads klaargestoomd voor opvolging? Dan krijgt sales hier automatisch een melding van. Het CRM-systeem regelt een groot deel van de communicatie. De meeste afspraken zijn ook verankerd in de CRM-software. Zelfs de meest koppige medewerkers worden blij van deze werkwijze! Zij behalen hun persoonlijke targets namelijk een stuk makkelijker zo. (betere leads, leukere salesgesprekken en minder werk) 

Op dashboards komt de informatie vervolgens samen. Hoeveel hebben de leads opgebracht? Met welke leads bereikt sales het meeste succes? En wat moet er verbeteren om nog meer winst te behalen? De resultaten zijn dus meetbaar! Het is daardoor ook makkelijker om jouw strategie bij te stellen als dat nodig is.

Bij jouw online rapportages maak je trouwens gebruik van KPI’s. Hoeveel nieuwe klanten zijn er nodig om de gewenste omzet te behalen? Hoeveel websitebezoekers moet marketing hiervoor omzetten naar leads? En hoeveel websiteverkeer is daar dan voor nodig? En zijn de warme leads daadwerkelijk geschikt voor verkoop?

TIP: Stem de content met sales af. Zo zorg je ervoor, dat die aansluit op de boodschap van sales. En ontvangt sales steeds vragen over een bepaald onderwerp? Dan is het handig als marketing hier content voor maakt!

Hoe combineer je sales en marketing?

Hierboven heb ik het al even benoemd: inbound marketing. Dit is namelijk de perfecte methode om sales en marketing efficiënt te combineren.

Inbound marketing in een notendop: met behulp van handige tools trek je meer relevante websitebezoekers aan. Je zorgt dat je goed vindbaar bent voor jouw doelgroep. Jouw website richt je zo in, dat je er makkelijk business uit haalt. Zo zet je jouw websitebezoekers sneller om in leads. En maak je daar vervolgens makkelijker (loyale) klanten van.

Handige marketingtools hierbij zijn:

  1. SEO-tool: jouw content scoort hierdoor beter in de zoekmachines.
  2. Sociale media tool: beheer je sociale media berichten op 1 plek.
  3. Advertentietool: beheer je online advertenties op 1 plek. Je data-gedreven advertenties komen gelijk bij jouw doelgroep terecht!
  4. Landingspagina’s: perfect voor leadgeneratie. Dit zijn de websitepagina’s waarop je jouw websitebezoekers naar leads converteert.
  5. Een dynamische website, die je maakt vanuit je CRM-systeem. Voorzie jouw websitebezoekers hiermee van gepersonaliseerde content door gebruik te maken van je CRM-data. Monitor vervolgens al het gedrag van jouw websitebezoekers. 
  6. Segmentatielijsten: om jouw doelgroep optimaal te bedienen.
  7. Marketing automation: automatiseer veel van je taken met behulp van workflows.
  8. Lead nurturing: voed jouw leads met gepersonaliseerde content en stoom ze klaar voor verkoop.
  9. Lead scoring: kwalificeer jouw leads, voordat je ze overdraagt aan sales. Sales ontvangt automatisch een melding als ze klaar zijn voor opvolging.
  10. Marketing dashboard: voor het bijhouden, analyseren en bijstellen van de resultaten.

Handige verkooptools hierbij zijn:

  1. Mobiele app: zo houd je ook onderweg alles in de gaten.
  2. Activiteitentijdlijnen: houd al je klantencommunicatie centraal bij. Bijvoorbeeld je gespreksverslagen, afspraken, e-mails, chats en zelfs je WhatsApp berichten. En je communicatie via live chats en chatbots. Het gedrag van jouw relaties volg je hierop ook. Bijvoorbeeld wat leads op jouw website doen.
  3. Sales dashboard: vergeet nooit meer een verkoopkans op te volgen! Selecteer op deals, taken, afspraken, notificaties, bedrijven en meer. En houd al je (persoonlijke) sales targets makkelijk bij.
  4. Salesfunnel beheer: zo weet je precies wat er nog voor sales aankomen (forecasting)! Ook handig om te weten waar jouw leads zich in het aankoopproces bevinden. 
  5. Offertetool met dynamische content: verstuur je digitale offertes gelijk vanuit je dealrecords. En laat jouw klanten makkelijk en snel digitaal ondertekenen.
  6. Persoonlijke salesvideo’s: handig om je offertes mee toe te lichten of om te gebruiken bij prospecting! (het aantrekken van prospects: mogelijke nieuwe klanten)
  7. Sales sequenties: reeksen van automatische sales activiteiten.
  8. E-mail templates en snippets: hergebruik jouw meest waardevolle teksten. En track ze! Zo weet je precies wanneer jouw e-mails geopend zijn. Ontvang hiervan automatisch een melding als je dat wilt.
  9. Centrale sales inbox: beheer alle sales aanvragen vanaf één plek.
  10. Meetingtool: makkelijk en snel afspraken plannen. Prospects plannen hiermee bijvoorbeeld zelf een afspraak in jouw agenda wanneer jij beschikbaar bent.
  11. Visitekaartjes scannen en automatische gespreksverslagen: tools die jouw leven als verkoper efficiënter maken. Dit is mogelijk dankzij artificial intelligence (AI).

Na het aantrekken van waardevolle klanten wil je jouw klantenbestand natuurlijk goed onderhouden. Daar zijn allerlei servicetools voor beschikbaar. Bijvoorbeeld feedback enquêtes, een ticketsysteem, een kennisbank en een klantenportaal. En natuurlijk de communicatie via je sociale media kanalen en chatsoftware. Daar vertellen we je over in onze andere blogs.

TIP: Lees dit blog voor een uitgebreidere uitleg over inbound marketing: Wat is inbound marketing en hoe werkt het?

Wat levert het combineren van sales en marketing jou op?

Met behulp van al deze handige sales- en marketingtools verlopen je processen efficiënter. Door het afstemmen van de processen gaan de 2 afdelingen vloeiend samenwerken. Sales en marketing worden dus één geheel en werken samen aan de doelstellingen. En ontstaan er knelpunten? Dan heb je die snel inzichtelijk.

TIP: Je belangrijkste interne communicatie knelpunten los je met inbound software op! De krachtige tools helpen je om te veranderen in een enorm klantgerichte organisatie.

Maar er zijn meer voordelen. Zo verkort je de verkoopcyclus met jouw inbound marketing strategie. En je verbetert de ervaringen van jouw kopers ermee. Joepie, nu keren ze vast sneller terug!

Hun ervaringen zijn bovendien meetbaar als je ook nog inbound servicetools toevoegt. Meet bijvoorbeeld regelmatig de klanttevredenheid en klantloyaliteit. En zorg dat je jouw klanten weet te binden. Je hebt er alle instrumenten voor in huis. Hier valt vast nog wel wat winst te behalen!

Jouw tactiek zorgt – uiteraard – voor een hogere conversie en cross-selling. En dat is natuurlijk waar het eigenlijk allemaal om draait. Want een hogere conversie betekent meer omzet. Weet je dat klanten bij een goede koopervaring vaak meer besteden? Ook dat telt nog mee!

TIP: De ROI van inbound marketing kun je zelf makkelijk berekenen, wist je dat? In dit blog leggen we je uit hoe je dat doet: De ROI van Inbound Marketing.

Ook meer omzet behalen met behulp van techniek?

Wil je ook groeien door meer en makkelijker loyale klanten aan te trekken? En je bedrijfsresultaten sturen met behulp van succesvolle management rapportages? Verander jouw productgerichte verkoop strategie in een klantgericht proces!

HubSpot is de nummer 1 software voor inbound marketing en sales, omdat het de bedenker ervan is. Het is ook nog eens supergebruiksvriendelijke software, waar iedereen zo mee leert werken. Wij vinden de software geweldig. Bekijk onze HubSpot demo video maar eens. Dan zie je vanzelf waarom!

New call-to-action