HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Gebruik Google Tag Manager voor meer inzicht in je website

We leven in een tijdperk waar het vergaren, analyseren en gebruiken van data belangrijker is dan ooit. We willen van alles weten over (potentiële) klanten om hen zo goed mogelijk te kunnen helpen en met alle mogelijkheden die we hebben wordt dit steeds makkelijker.

Zo heeft een groot deel van de organisaties met een website Google Analytics of een gelijksoortig pakket geïmplementeerd om inzicht te krijgen in het gedrag van de websitebezoeker. Maar om nog meer te weten te komen kan ik je aanraden om ook gebruik te maken van Google Tag Manager in combinatie met Google Analytics.

Wat is Google Tag Manager en hoe werkt het?

Google Tag Manager is een gratis tool die het eenvoudig maakt om tags (stukjes javascript die informatie naar externe partijen sturen) te plaatsen en beheren. Hiertoe behoren onder andere AdWords Conversion Tracking en Remarketing, Google Analytics en DoubleClick Floodlight.

Je kunt Google Tag Manager implementeren door je aan te melden op de website en dan de code op je website te plaatsen. Vanaf nu is het mogelijk om tags toe te voegen binnen Google Tag Manager en deze uit te voeren op je website. Het grote voordeel is dat je vanuit één plek alle tags kunt beheren zonder dat je aanpassingen aan je website hoeft te doen. Je geeft per tag aan op welke pagina of bij welke actie deze actief moet worden en Google Tag Manager zorgt voor de rest.

Een goede uitleg vind je in onderstaand filmpje:

Google Tag Manager en Google Analytics: een gouden combinatie

Hoewel Google Analytics en Google Tag Manager twee aparte tools zijn die los van elkaar werken, werken de twee perfect samen. Google Tag Manager maakt het bijvoorbeeld makkelijker om de wat meer geavanceerde mogelijkheden van Google Analytics te gebruiken.

Een goed voorbeeld daarvan is event tracking. Een event is één bepaalde actie die je kunt toevoegen zoals het klikken op een link of een button. Dit is met alleen Google Analytics mogelijk, maar dan moet je per event extra code toevoegen aan de website. Met Google Tag Manager geef je aan welk event op welke pagina gemeten moet worden en Google Tag Manager zorgt ervoor dat het event netjes weergegeven wordt in Google Analytics.

Bovenstaande voorbeeld geeft goed weer dat Google Tag Manager een goede aanvulling op Google Analytics is. Extra inzicht wordt mogelijk gemaakt zonder dat je veel technische kennis nodig hebt. Doordat je met event tracking buttons op pagina’s kunt meten, kun je door deze informatie te combineren met het bezoek op deze pagina’s de conversieratio berekenen. 

Hoe je button clicks meet door middel van Google Tag Manager leer je in dit filmpje:

Google Tag Manager helpt bij optimalisatie van de website

Een website is eigenlijk nooit helemaal af. Er zijn altijd punten waarop de website beter kan. Om dit gericht te kunnen doen heb je data nodig en Google Tag Manager kan hierin voorzien.

Google Tag Manager maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de scrolldiepte te meten van webpagina’s. Deze informatie helpt je bij het plaatsen van bijvoorbeeld belangrijke call to actions. Als deze onderaan de pagina staan, maar een klein deel van de bezoekers bereikt deze diepte, dan kan het verplaatsen van een call to action zorgen voor meer succes.

Andere mogelijkheden met Google Tag Manager zijn onder andere:

  • Het meten van video’s op de website;
  • Het meten van downloads;
  • Het meten van outbound links.

Al deze mogelijkheden helpen je bij het optimaliseren van de website met keuzes die gebaseerd zijn op data.

Conclusie

Google Tag Manager maakt het veel eenvoudiger om in combinatie met Google Analytics verregaande inzicht te krijgen in je website. Deze inzicht kun je gebruiken om je website te optimaliseren en nog succesvoller te maken.

New Call-to-action

 

Ontvang updates per email