HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De belangrijkste SEO ontwikkelingen van dit jaar

Een goede organische vindbaarheid is erg belangrijk. Dit betekent dat je zo hoog mogelijk wilt ranken op de voor jouw organisatie relevante zoektermen. De manier om dat voor elkaar te krijgen is door middel van SEO (Search Engine Optimization) oftewel zoekmachineoptimalisatie.

De vuistregel is dat goede unieke content het beste scoort. Maar daarnaast zijn er allerlei manieren om hoger te ranken dan de concurrentie. Deze manieren zijn continu aan verandering onderhevig en elk jaar zijn er een aantal ontwikkelingen die extra belangrijk zijn.

In dit artikel worden de belangrijkste SEO ontwikkelingen van dit jaar besproken.

HTTPS wordt een belangrijke rankingfactor

Veiligheid op internet wordt steeds belangrijker en ook zoekmachines gaan hier steeds meer belang aan hechten. Zoekmachines kijken of een website gebruik maakt van HTTPS. Dit is een protocol die de aanvragen tussen browser en webserver behandelt. Bij HTTPS worden in tegenstelling tot HTTP gegevens versleuteld verstuurd, waardoor kwaadwillende personen vrijwel onmogelijk meer kunnen zien welke gegevens verstuurd worden.

Al sinds augustus 2014 heeft Google aangegeven dat een beveiligde website (HTTPS) de voorkeur zal krijgen ten opzichte van een niet beveiligde website (HTTP). Tot nu toe is het voordeel dat je behaalt met een beveiligde website miniem, maar daar lijkt verandering in te komen. Het is dus aan te raden om in de loop van dit jaar over te stappen op een beveiligde website.

Topresultaten moeten rekening houden met een lagere CTR

Zo hoog mogelijk ranken op relevante zoekwoorden is nog steeds belangrijk, maar topresultaten zullen minder traffic genereren dan voorheen. Dit heeft te maken met de ontwikkelingen die Google doorvoert aan het uiterlijk van de zoekmachine.

De meest recente is de aanpassing aan de betaalde zoekresultaten (Adwords). Google heeft de advertenties aan de rechterkant van de zoekresultatenpagina verwijderd en in plaats daarvan is het aantal advertenties aan de bovenkant van de pagina vier in plaats van drie geworden. Dit heeft als gevolg dat je moet scrollen voordat je organische resultaten ziet.

Daarnaast voegt Google steeds meer gestructureerde gegevens toe aan de resultatenpagina. Denk hierbij aan:

  • Lokale zoekresultaten met Google Maps integratie;
  • Kenniskaart (Knowledge Graph) met relevante informatie van o.a. Wikipedia;
  • Google shopping resultaten.

Kortom, het wordt nog belangrijker om jouw pagina’s op te laten vallen in de zoekresultaten. Zorg dus per pagina voor wervende titels en meta-descriptions. Extra opvallen doe je ook door gebruik te maken van rich snippets. Rich snippets zijn zoekresultaten met extra informatie. Door deze extra informatie (bijv. levertijd, kosten, review) wordt het voor de gebruiker nog makkelijker om de juiste informatie snel te vinden. 

Social media wordt belangrijker

Social media staat jaarlijks in de lijstjes met SEO-ontwikkelingen. Toch zal het dit jaar meer ontwikkelen dan voorgaande jaren. Vorig jaar sloot Google een deal met Twitter waardoor tweets worden geïntegreerd in de zoekresultaten. Een logische stap, want Google vindt actuele content erg belangrijk en dit is precies waarin Twitter voorziet.

Door tweets te publiceren met relevante zoekwoorden en daarbij links bij te voegen zorg je ervoor dat je beter vindbaar bent en daarnaast ook meer traffic kunt genereren.

De opkomst van gesproken zoekopdrachten

Doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van mobiele apparaten om te zoeken naar relevante informatie, zal het steeds meer voor gaan komen dat zoekopdrachten door middel van spraak gedaan worden. Virtuele spraakassistenten zoals Siri en Google Now worden steeds meer gebruikt. Daarnaast biedt Google ook op desktops de mogelijkheid om een zoekwoord in te spreken aan.

Wat hierbij verandert is de manier hoe zoekopdrachten opgebouwd zijn. Ingetypte zoekopdrachten bestaan voornamelijk uit trefwoorden en –zinnen, terwijl gesproken zoekopdrachten voornamelijk uit vragen bestaan.

Bijvoorbeeld:

  • Zoekopdracht getypt: definitie marketingautomatisering
  • Zoekopdracht gesproken: wat is marketingautomatisering?

Doordat gesproken zoekopdrachten meer uit vragen bestaan zal dit mee genomen moeten worden in het zoekwoordonderzoek. Er komen namelijk een aantal termen bij waar je op gevonden wilt worden.

Conclusie

Zoekmachines zijn continu in ontwikkeling en de manieren waarop je beter gevonden wordt veranderen mee. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen zodat je deze tijdig kunt toepassen in je online marketing strategie voor maximaal effect.

Ben je benieuwd naar alle trends op het gebied van online marketing? Download dan ons eBook!

inschrijven hubspot nieuwsbrief

Ontvang updates per email