HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

5 tips voor succesvolle marketingautomatisering

Deze 5 tips maken jouw marketingautomatisering succesvolWil je beter in contact komen en blijven met potentiële klanten? Marketingautomatisering biedt uitkomst! Het zorgt er namelijk voor dat de doelgroep op de juiste momenten in het koopproces automatisch relevante informatie ontvangt.

Maar het implementeren van marketingautomatisering betekent niet dat het ook automatisch zorgt voor succes. Succesvolle marketingautomatisering is qua informatievoorziening relevant, persoonlijk en zorgt op het juiste moment voor de juiste content. Deze 5 tips helpen je bij het succesvol invoeren van marketingautomatisering.

1. Segmenteer leads voor hogere relevantie

Inbound Marketing draait om relevantie. Marketing is pas effectief als het persoonlijk is. Dat betekent dat niet iedere lead geholpen is met hetzelfde bericht. Hier dien je ook bij het opzetten van marketingautomatisering rekening mee te houden. Door te segmenteren worden leads met dezelfde kenmerken gegroepeerd, waardoor de relevantie van de contactmomenten veel hoger zal zijn.

Om leads goed te segmenteren, is het aan te raden om buyer persona’s te creëren. Buyer Persona’s gaan verder dan een algemene beschrijving van de doelgroep en maken inzichtelijk wat de wensen, uitdagingen, interesses en met welke vragen zij zitten. Het geeft een compleet beeld van de potentiële klant, wat je in staat stelt om effectieve segmenten samen te stellen waardoor de geautomatiseerde contactmomenten veel relevanter zijn.

2. Help leads door het verkoopproces

Segmentatie door gebruik te maken van buyer persona’s geeft meer inzicht in het oriëntatieproces van de potentiële klant. Met deze kennis kan marketingautomatisering ingezet worden om leads door het verkoopproces te leiden. Neem een persona als uitgangspunt en zorg dat duidelijk is waar zij aan het begin van het proces staan en waar ze aan het eind moeten zijn. Tussen dit begin- en eindpunt heeft de potentiële klant verschillende vragen en onduidelijkheden.

Het geautomatiseerde proces voorziet in de informatiebehoefte van de doelgroep, wat dit een effectieve manier maakt om leads te begeleiden in het verkooptraject. Een goede workflow levert op deze manier kwalitatieve leads, leads die voor de verkoopafdeling interessant zijn om op te volgen.

3. Bereik je leads op het juiste moment

Niet alleen de juiste boodschap is belangrijk, ook de timing moet goed zijn. Als het geautomatiseerde proces wel antwoord geeft op de vragen die potentiële klanten hebben, maar steeds te vroeg of te laat, dan zal de inzet van marketingautomatisering niet effectief genoeg zijn.

Een goede manier om de juiste contactmomenten te vinden is de verkooptrajecten van bestaande klanten onder de loep te nemen. Bekijk hoe lang het kooptraject gemiddeld duurde en op welk moment er behoefte was aan bepaalde informatie. Gebruik dit inzicht om de verschillende contactmomenten in een workflow te bepalen.

4. Maak marketingautomatisering menselijk

Marketingautomatisering maakt het mogelijk om in contact te zijn met potentiële klanten zonder dat er telkens medewerker aan te pas komt. Dit heeft als voordeel dat het tijdbesparend is, maar heeft als bijkomend nadeel dat een geautomatiseerd bericht minder persoonlijk is. Doordat er per dag zoveel e-mails worden verstuurd, filteren mensen automatisch de mailtjes die ze bestempelen als reclame eruit. Voor een hogere effectiviteit is het dus belangrijk dat de geautomatiseerde contactmomenten persoonlijk zijn.

Zorg ervoor dat geautomatiseerde mails verstuurd worden uit naam van een bestaand persoon en niet vanuit de bedrijfsnaam. Verwerk ook de informatie die je van leads hebt in de berichten die je stuurt. Zorg voor een gepersonaliseerde aanhef en gebruik bijvoorbeeld waar mogelijk de naam van de organisatie in de onderwerpsregel van de e-mail. Dit maakt een bericht ook een stuk relevanter voor de lezer. Denk tevens aan de tone-of-voice. Stem het taalgebruik af op de doelgroep.

5. Blijf optimaliseren

Marketingautomatisering is geen kwestie van invoeren en daarna nooit meer naar omkijken. Net als bij andere facetten van marketing moet ook automatisering regelmatig gecontroleerd en geoptimaliseerd worden. Bekijk eerst het gehele proces. Zijn de leads aan het eind van het proces precies waar je ze wilt hebben? Als blijkt dat leads die opgevolgd worden door sales nog geen concrete interesse hebben, dan kan het zijn dat de workflow te kort is of goed genoeg in de informatiebehoefte van de potentiële klant voorziet.

Kijk ook naar de prestatie van de verschillende contactmomenten. Worden bepaalde e-mails niet geopend dan kan het zijn dat de onderwerpsregel niet pakkend genoeg is. Wordt de aangeboden premium content niet gedownload? Ga dan na of het wel de juiste content is of dat de call-to-action verbeterd kan worden.

Benieuwd hoe marketingautomatisering je kan helpen bij het generen van leads? Download ons eBook 10 tips leadgeneratie of bekijk onze laatste video (2020)!

New Call-to-action

fotocredit: [David Knight Using Sellers Wheel Lathe, Texas & Pacific Railway Company] (license)

Ontvang updates per email